פורסם על ידי: vandersister | דצמבר 29, 2015

שוקת(ן) שבורה

לפני כמה ימים התחולל בטוויטר דיון סוער למדי. השתתפו בו העיתונאית וכלת פרס סוקולוב הטרייה קרן נויבך, ועורך עיתון "הארץ" עמוס שוקן, ובתווך לא מעט בעלות ובעלי דעה שתרמו לשיח. הגורם לסערה היה טורו האחרון של בני ציפר (לא, לא אקשר לסשן אוננות המילים המצחין הזה), שבו ציפר עוסק שוב במשחק החביב עליו – השוואת נשים לחפצים חסרי דעה, דעת או תבונה, והצגת עברייני מין נתעבים כרומנטיקנים קלאסיים שהעולם מתעקש לא להבין את תשוקתם הנשגבה. נויבך הזכירה לשוקן שזו לא הפעם הראשונה שהעיתון מעניק לציפר ולשכמותו (ואף לגרועים ממנו) במה ללהג מעליה את קשקושיהם המיזוגניים, ושיש ל"הארץ" היסטוריה עגומה של פרסומות שוביניסטיות אומללות ביותר במסווה של "עיתון לאנשים חושבים".

תשובתו של שוקן היתה מאלפת. הוא העלה שני טיעונים עיקריים:

  1. הכל נאמר בהומור, היחידות שחושבות שיש עם זה בעיה הן הפמיניסטיות שמתעקשות לעשות עניין מכל דבר. האיש אף הוסיף בקריצה כי "הזהירו אותו מפני הג'יהאד הפמיניסטי".
  2. חובה על נשים להמשיך ולתמוך ב"הארץ" על אף התנגדותן האנקדוטלית, משום שזה העיתון השמאלני היחיד במדינה, דבר שהוא בגדר נס בימים אלה של סתימת פיות.

ברשותכן/ם, אתייחס תחילה לטיעון השני: עיתון שמאלני בודד במערכה.

כאשר שוקן משתמש במילה "שמאלני", הוא מתייחס ככל הנראה להגדרה של שמאל במובן של שיוך מפלגתי. עבורי (ועבור כל שמאלן אמיתי שאני מכירה), שמאל פירושו אידיאולוגיה השמה בראש סולם העדיפויות את הנושא של זכויות אדם. כלומר, שמאלן אידיאולוגי הוא מי שמאמין שכל בני האדם שווים מעצם טבעם, ועל כן מגיעות להם זכויות שוות והזדמנויות שוות.

נו, מה את רוצה, יאמרו המצדדים בשוקן, "הארץ" לא מפסיק לפרסם דברים בעניין זכויות אדם. פליטים, פלסטינים, איגודי עובדים ועוד כהנה וכהנה. 

אז איך זה ייתכן שהארץ מאפשר פגיעה כל כך חמורה בזכויות אדם? אשאל בכנות.

איפה את רואה את זה, ימצמצו לעומתי השוקניסטים.

באותם טורים שפוגעים בדמותן, בכבודן ובזכותן של נשים על גופן, אשיב.

שוב הקטע הפמיניסטי? יגחכו. אולי מספיק עם זה?

"הארץ" יקרים, האם שכחתם שנשים הן בני אדם? ושגם להן מגיעות זכויות וכבוד בסיסי, בדיוק כמו לכל אדם? זהו כל הרעיון הפמיניסטי על רגל אחת. כל עוד אתם מאפשרים את הפגיעה המתמשכת הזו – עזבו מאפשרים, מעודדים אותה ומגנים עליה בכל הזדמנות – אין לכם פתחון פה לטעון שאתם "עיתון שמאלני". לפחות לא במובן הרחב, העמוק והמהותי של המילה. רק במובן העסקני-מפלגתי. וזה, מבחינתי, לא מספיק בשביל להכשיר את השרץ ולהמשיך לתמוך בכם, כשאתם עסוקים בהשפלתי היומיומית.

ובחזרה לטיעון הראשון: ג'יהאד פמיניסטי.

בכל פעם שמישהו מדבר על "פמיניסטיות לוחמניות ומסרסות", "נשים אמזונות", "אויבות הרומנטיקה", "ג'יהאד פמיניסטי" ושאר התחכמויות, אני לא יודעת אם לצחוק בקול או לדפוק את הראש בקיר. בואו נדבר קצת על מלחמת הנשים במין הגברי, ברשותכן/ם.

  • בכל שנה מתות ברחבי העולם 4 מיליון ילדות, בין אם בהפלות סלקטיביות על בסיס מגדר או ברצח (חניקה, הטבעה, הרעבה, נטישה) בהיותן תינוקות או ילדות קטנות, בשל העדפת ילדים זכרים. זו תופעה שמכונה ג'נדרסייד או פמיסייד – רצח על בסיס מגדר או מין, והערכות של מומחים לדמוגרפיה מעלות כי אוכלוסיית העולם חסרה כבר 117 מיליון נשים שהיו חיות בינינו היום אלמלא היו נרצחות אך ורק בשל האמונה שנשים שוות פחות. הקצב עומד כרגע על כ-4 נשים מתות לדקה, והתופעה רק הולכת וגוברת.
  • סוג נוסף של ג'נדרסייד הוא רצח על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה" או סכסוכי נדוניה – ההערכות הן שכ-55,000 נשים נרצחות בשל סיבות אלה מדי שנה. נכון, זה מספר זעום יחסית למה שצוין בסעיף הקודם, אבל הוא מדהים במיוחד לנוכח העובדה שהרשויות במקומות שבהם מתחוללים מעשי הרצח נוטות לגלות סלחנות והבנה למעשה רצח כאלה, שהם "על רקע כבוד המשפחה/רקע רומנטי" או כל תירוץ אחר שמשמעו "נשים הן רכושו של הגבר עד כדי היתר לרצוח אותן בנסיבות מסוימות".
  • בכל שנה, כ-15 מיליון ילדות ונערות נמכרות לנישואין או מאולצות להינשא לגברים שבדרך כלל מבוגרים מהן בעשרות שנים. כולן מתחת לגיל 18, רובן הרבה יותר צעירות מזה, ואפילו בנות 8 או 9 לא נחשבות צעירות מדי לנישואים כפויים. לילדות האלה אין כל סיכוי להשיג השכלה, עבודה בשכר, או עצמאות כלכלית, ולמעשה אין להן כל שליטה על חייהן. הנישואין טרם בגרותן – בקצב של 28 נערות בכל דקה – לא רק הופכים את הנערות לשפחות של בעליהן המבוגרים, אלא גם מסכנים את חייהן ובריאותן. הסיכוי למוות בלידה בהריונות לפני גיל 15 גבוה פי חמש מאשר בהריונות אחרי גיל 20. בנוסף, לא מעט ילדות כלל לא זוכות להגיע לסיכון של מוות בלידה, ומתות הרבה לפני כן כתוצאה מאלימות מצד בני זוגן. ב-2010 דווח על כלה בת 12 שמתה מדימום פנימי לאחרי שנאנסה באלימות רבה, וב-2013 דווח על ילדה בת 8 שנאנסה למוות על-ידי בעלה הטרי, בן ה-40. ואלה הם רק המקרים האלימים והמזעזעים ביותר שהצליחו להשיג כותרות. שני המקרים קרו בתימן, מרכז נודע לשמצה של ילדות שנמכרות על-ידי משפחות עניות, לחיים של עבדות וחוסר ישע, לצד גברים מבוגרים מהן בהרבה – אבל המנהג נפוץ ברחבי העולם.
  • ומה אצלנו, בעולם המערבי הנאור? נשים עדיין מרוויחות 20-30% אחוז פחות מגברים, על אף חוקים למניעת אפליה בשכר;
  • נכון ל-2015, נשים מהוות רק חמישית בממוצע מכלל נציגי הפרלמנטים בעולם, אפילו לא קרוב לחלקן היחסי באוכלוסייה;
  • על פי הערכת ה-CDC, המרכז לבקרת מחלות בארה"ב, אחת מכל חמש נשים עברה או תעבור אונס בחייה. על פי המרכז לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל, אחת מכל שלוש נשים עוברת פגיעה (תקיפה) מינית במהלך חייה, ואחת מכל שבע נשים עוברת אונס. כשמדובר על הטרדות מיניות, המספר מתקרב ל-100%.
  • ובביצה הקטנה שלנו: רק השבוע, גבר שסימם ואנס מספר נשים והודה במעשיו, נדון ל-6 חודשי עבודות שירות בלבד, בנימוק כי "נפגע שמו הטוב", וכי "הנאשם אמנם ביצע עבירות מין במתלוננת, אך מעבר לאלימות הכרוכה במעשים המיניים מעצם טיבם, לא נגרמו למתלוננת בעטיים נזקים גופניים והפעלת הכוח לא הייתה ברמה גבוהה" (ציטוט מתוך פסק הדין). במילים אחרות: יש שופטים שמבחינתם כל עוד האונס לא מלווה במכות פטיש ששוברות כל עצם בגופה של הנאנסת, הוא אינו מצדיק עונש שמעבר לחבטה קלה על פרק היד.
  • עוד פנינים מפי שופטים ישראלים על נאנסות: "יש בנות שנהנות מאונס", "לילדה בת ה-9 יש אופי מתירני", "לא בטוח שבליקוק השדיים יש אופי מיני", ועוד כהנה וכהנה. קראו להנאתכן/ם, והבינו מדוע נשים לא ממהרות להתלונן במשטרה על אלימות מינית. עם יחס משפיל ומזלזל כזה, בשביל מה באמת לעבור את העינויים של החקירה והמשפט.

 

מה אנו למדות ולמדים מכך? שרצח המוני ושיטתי של ילדות, נערות ונשים, אונס בשיעורים מפלצתיים, קלות עונש בלתי נסבלת לאנסים, אפלייה בוטה בשכר ובייצוג של נשים במגזר הציבורי, וכמובן, האשמת פמיניסטיות בהיסטריה, הגזמה, אנטי-רומנטיות ושנאת גברים אינם בגדר מלחמה גלובלית על המין הנשי, בקנה מידה של מיליארדים.

לעומת זאת – הבעת דעה כאשר את אישה היא "ג'יהאד פמיניסטי". אם זה המצב, יהי חלקי עם הג'יהאדיסטיות, ובגאווה גדולה.

===========================================================

לקריאה נוספת:
http://gendap.org/faq.html

http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/04/09/yemen.child.bride.death/

http://www.examiner.com/article/8-year-old-yemeni-bride-raped-to-death-on-wedding-night

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4427756,00.html

http://www.girlsnotbrides.org/about-child-marriage/

http://www.girlsnotbrides.org/wp-content/uploads/2012/10/GNB-Child-marriage-infographic-950px.jpg

http://www.amnestyusa.org/our-work/issues/children-s-rights/child-marriage

http://www.economist.com/node/15606229

http://www.aauw.org/research/the-simple-truth-about-the-gender-pay-gap/

http://www.unwomen.org/en/what-we-do/leadership-and-political-participation/facts-and-figures

https://newrepublic.com/article/119364/cdcs-report-one-five-women-raped-other-statistics-disagree

http://www.1202.org.il/centers-union/info/statistics/general-data


תגובות

  1. סתם הערה קטנונית, הארץ לא מפרסם כתבות אוהדות על איגודים, להפך הוא גדול הנאבקים באיגודים יותר מכל העיתונים האחרים, ורוב הכתבות הכלכליות שלו קפיטליסטיות להחריד הרבה יותר מכלכליסט לדוגמה. הוא הבית של שטרסלר, ארלוזורוב וכו'.

  2. "שמאל פירושו אידיאולוגיה השמה בראש סולם העדיפויות את הנושא של זכויות אדם" – לזה קוראים דווקא "ליברליזם"

  3. איזה דיכאון.

  4. תודה, רהוטה ומדויקת כרגיל. אני מתבוססת בדיון הזה כל השבוע וכבר התחלתי לחשוב שאולי אני מפספסת משהו. ביטלתי את המנוי שלי כבר לפני שנתיים, אולי אם יותר נשים יעשו את זה המסר יועבר.

  5. כאחת הפמיניסטיות הותיקות בארץ שתי הטענות של שוקן מזמן גידלו זקן לבן ארוך. זה שאין לנו חוש הומור זו טענה מאז תחילת שנות ה-70 בארץ. בכל פעם שמישהו פלט הערה מיזוגנית ואנחנו נזעקנו, טענו כלפינו שאין לנו חוש הומר. אז אכן אין לנו חוש הומור אין רע בכך.
    לגבי הטענה של שוקן שהארץ עתון שמאלני, בפראפרזה על הפתגם האנטישמי הידוע some of my best friends are….. חלק גדול של אנשי השמאל (ממין זכר) החל מהותיקים ביותר ועד ימינו, מעולם לא היו פמיניסטים, מעולם ראו בנו קוץ בתחת. בעיקר שאנחנו לא מבינות שאנחנו מפצלות את השמאל עם הדרישות "המגוחכות" שלנו לשווין. שמענו הכל, למדנו להזהר מחברינו הגברים בשמאל ולהתרחק מהשוביניזם שלהם, והארץ הוא לא שמאל אבל הוא לבטח שוביניסטי ומיזוגני.

  6. ראשית, ככשוקן כותב ש"הארץ" שמאלני, נראה לי שכוונתו היא במובן של סיום הכיבוש, שתי מדינות לשני עמים וכו'.
    שנית, לגבי הג'יהאד הפמיניסטי וגו': אין עוררין על כך שהמין הגברי עושה דברים נוראים למין הנשי. נראה לי ששוקן התכוון לכך שזה מוזר שטורו של ציפר, שובניסטי או הומוריסטי או שניהם, הוא כאין וכאפס לעומת אותם דברים – דווקא הוא היעד ל"ג'יהאד".

    • ואנחנו אומרות שלהתלונן על שובניזם בכתיבה זה לא "ג'יהאד" אלא אקט לגיטימי, ושאפשר להאבק בכמה חזיתות, או שכולנו היינו יכולים להאבק רק עבור היתומה הלסבית שחורת העור שיש לה איידס, סרטן, ועגבת במחנה אונס בקונגו.

  7. אהבתי את הכתיבה שלך, מדויקת ונכונה ויפה, ומסכימה עם כל מילה שלך!


כתיבת תגובה

קטגוריות