פורסם על ידי: vandersister | נובמבר 25, 2010

המדריך המקוצר לנאנסת הטריה

שלום לך,

ובכן, זה קרה גם לך. הוטרדת מינית, הותקפת מינית או נאנסת. ברכותינו! הצטרפת לרוב הגדול של נשים על פני כדור הארץ. לפניך מספר כללים בסיסיים להתנהגות בבואך להתלונן במשטרה על מעשה ההטרדה/תקיפה/אונס: זאת בהנחה שתבחרי לקחת על עצמך את הסיכון ולהתלונן. אנו מזהירות אותך מראש, יטילו ספק בכל פרט ופרט בחייך ובכל מולקולה בגופך, לפני שמישהו ייאות לקחת את תלונתך ברצינות.

החלטת בכל זאת להתלונן? אנא פעלי על פי ההנחיות הבאות:

1. זכרי: את בתולה. מעולם לא קיימת לפני כן יחסי מין. למעשה, את אפילו לא יודעת איך נראה איבר המין הגברי. לכל היותר, שמעת מחברה מופקרת כלשהי שהוא דומה למלפפון. זאת משום שכל אישה שהיא בעלת ניסיון מיני כלשהו, דינה כמותרת לכל אדם לצורכי התגפפות, חיבוק לא רצוי ולא מבוקש ושאר ניסיונות כפייה של מגע, המכונים בפי גברים מסוימים "חיזור". אלא שחיזור לא רצוי מותר רק במקרים של נשים שכבר קיימו יחסי מין, ואסור לבתולות (ראי לעניין זה את פסיקתו של מתי גולן, המומחה לדיני מתי-זה-נחשב-לאונס-ומתי-לא).

2. אל תצייני בשום פנים ואופן שאת מכירה את התוקף, ולו בהיכרות שטחית בלבד. ידוע וברור לכל שאונס הוא רק במקרה שזר גמור ומוחלט מתנפל מבין השיחים על נערה בתולה תמה וזכה. כל היתר הוא "ניסיונות חיזור שלא עלו יפה". אם נפנפת אי פעם לשלום לתוקף ברחוב, אם את מכירה אותו ממקום העבודה או אם – רחמנא ליצלן – יצאת איתו אי פעם לארוחה ידידותית, או אפילו רומנטית, אין לך סיכוי. אמירת "שלום" כמוה כהסכמה לחיזור, אמירת "אולי נשתה משהו ביחד פעם" שוות-ערך ל"בטח שאני רוצה שתזיין אותי, עכשיו, מיד".

3. את תמימה, טיפשה וחסרת ידע לגבי העולם הגדול. מן המפורסמות הוא שנשים אסרטיביות, משכילות ובעלות קריירה מצליחה אינן נאנסות. אין כל סיכוי שנשים כאלה ילכו לחדר מלונו של גבר, אפילו מתוך מטרה של יחסים אינטימיים, וישנו את דעתן או יחליטו שאינן מעוניינות לקיים עימו יחסי מין. נשים קרייריסטיות ומצליחות תמיד טופלות אשמות-שווא על גברים תמימים, שבסך הכל עשו את מה שהתבקש מהם, שהרי כניסת אישה משכילה ומנוסה לחדר מלונם היא בבחינת פישוק רגליים מיידי ללא אפשרות להתחרט, לשנות דעה או להתנגד.

לסיום, אנו מבקשות להביא לתשומת ליבך את הקטע  המאלף הבא מתוך פסיקתו של מתי גולן:

"הטרדה זו הטרדה זו הטרדה – כן, בהחלט – בתנאי שמדובר באמת בהטרדה. לכן צריך לבדוק היטב כל תלונה כזאת. השאלה אם מדובר בפרגית בתולית, או באשה מנוסה שכבר ראתה וחוותה הרבה – שאלה זו צריכה להיות אחד מיסודות עבירה כזאת. וגם הנסיבות חשובות לצורך העניין."

אל נא תתקוממי על עצם הביטוי "פרגית בתולית". כן, אנו יודעות שזהו כינוי מבזה ומשפיל שבני תרבות אינם משתמשים בו. כן, אנו יודעות שאינך תרנגולת ואין להשוותך לנתח בשר. כו, אנו יודעות שגם בהיותך בתולית, אין זו סיבה לזלזל באינטליגנציה שלך ולצאת מנקודת הנחה שאת חסרת ישע ונטולת בינה ועל כן יש לגונן על קרום הבתולין שלך, היקר מכל יקר. וכן, אנו יודעות שגם אישה מנוסה שכבר ראתה וחוותה הרבה יכולה להיאנס, בדיוק כמו אחותה הפרגית הבתולית, וכי הדבר היחיד שמפריד בין אונס לבין יחסי מין בהסכמה הוא – ובכן – ההסכמה, בין אם את פרגית או תרנגולת, נערה או אישה, בתולה או בעלת ניסיון מיני עשיר. גולן אינו מבטא פה אלא את קול העם, שהוא, כידוע, קול שדי.

לו היה העולם הזה מושלם, הדבר היחיד שהיה משנה לצורך הקביעה אם הוטרדת/הותקפת/נאנסת או לא, היה ההסכמה שנתת או שלא נתת. אך העולם אינו מושלם, ויש בו אנשים שהם מטרידים, תוקפים, אנסים ומתי גולן. על כן, בבואך להתלונן על תקיפתך, זכרי תמיד: את בתולה זכה וטהורה שהותקפה על-ידי זר גמור, יש לך משרה עלובה בשכר זעום, ומבחינת השכלה, לא גמרת אפילו בית ספר תיכון. בכל מצב אחר, את, ככל הנראה, שקרנית מניפולטיבית שמעלילה עלילות שווא על "מחזרים" תמימים.

אנו מאחלות לך הצלחה,  ומקוות שתצליחי להישאר פרגית בתולית, טיפשה ובורה עד יומך האחרון,

עמותת "יד לבתולה הנאנסת".

*******************

הערה חשובה לסיום: אין לי מושג, וכרגע גם לא מעניין אותי, אם הניצב בר-לב אכן אשם בעבירות המיוחסות לו או שאינו אשם. העניין הזה נתון לבירור של חוקרי המשטרה ולדין של בית המשפט, ולא לי לעסוק בו. אלא שההילולה התקשורתית סביב העניין העלתה אל פני השטח כמה מהסטיגמות והסטריאוטיפים הבזויים והנאלחים ביותר הנוגעים לאונס ותקיפה מינית, מצד אנשים שמחשיבים את עצמם כנאורים ומתקדמים, ועל כך יוצא קצפי.

לקריאה מאלפת נוספת בנושא, הפוסט הזה של דורה מומלץ בחום רב, והוא מוצלח הרבה יותר מפליטת המקלדת הנזעמת הנוכחית שלי.


תגובות

  1. חשבתי על זה במקלחת, לאור שיחתנו על הכתבה, כמו גם אירועי הקריפס מהשבועות האחרונים, והגעתי למסקנות הבאות בנוגע לאופן בו ניתן לפרש ולמסגר כמעט כל אישה שמעזה להתלונן על הטרדה מינית או אונס (לפחות במגזר היהודי-חילוני):

    בחורה שנהנית ממין = הביאה את זה על עצמה, השרמוטה.
    גרושה = דורשת את זה, השרמוטה.
    רווקה בת 35 = מתוסכלת מינית. יתכן שמפנטזת את זה ויתכן שבכלל היא אנסה אותו בנסיון לגנוב זרע, השרמוטה.
    פמיניסטית = כל כך שונאת גברים שכל מי שרק לוחץ לה יד היא כבר צועקת "אונס אונס", השרמוטה.

    • תודה, ואני גאה להיות אחותך לשרמוטולוגיה 🙂

      • וכמובן לא לשכוח:

        לסבית – עוד לא קיבלה את הזין הנכון

      • תודה. אהבתי את הפוסט ואת רוב התגובות.

  2. כל מילה באבן, אני ממש אוהבת לקרוא את מה שאת כותבת, המשיכי כך. כרגע הבעת את רגשותי בצורה מוחשית למדי לגבי מתי גולן,הוא אינו אלא חזיר שוביניסט ומביע את זה היטב בכתיבתו.גועל נפש של דבר לכתוב.

  3. בדיוק כפי שאמרת. כל מלה.

  4. אחרי שעברתי שתי שורות בכתבה שאת מקשרת אליה הייתי צריך לעצור לטובת לחץ הדם והאייקיו שלי. הבחור היה מסתדר נהדר בימי הביניים.

    • למרבה הצער, זו גם היתה התגובה שלי. דמי פשוט רתח בעורקיי כשקראתי את הדברים, לא ברור לי איך עיתונאי אחראי ושקול יכול להשתמש בטרמינולוגיה כזו ולטעון טענות כאלה. עלוב.

  5. קראתי את הכתבה של מר גולן – פשוט לא להאמין. אני כועסת ונגעלת. וקוראת לכולם ללמוד הגנה עצמית. סדום ועמורה זו מחמאה למה שקורה בארץ שלנו.

    • תמיד רציתי ללמוד קונג פו. את באה? 😉

    • מחזקת את הנקודה על ההגנה העצמית. נשים, נערות וילדות, קחו את עצמכן בידיים ואת כל מי שאתן יכולות. קורס פשוט וקצר יחסית של הגנה עצמית יכול להפחית משמעותית את הסיכוי שלכן להיות קורבן ולחזק את הביטחון העצמי. מי יודע, אולי אפילו תמצאו תחביב חדש 🙂

    • לגמרי לגמרי עניין ההגנה העצמית.
      מה לעשות ובעולמנו יש מטרידים, תוקפים, אנסים (סליחה! מחזרים! מה קורה לי?) ומתי גולן וצריך להיערך לאפשרות שאחד מהם יחזר (הינה, עכשיו לא טעיתי במינוחים) אחרייך.
      כמו שנאמר על ידי ליאור זה לא תמיד עוזר, אבל גם "מפחית משמעותית" זה לא מעט בעולמנו הלא מושלם. לא צריך חגורה שחורה, מספיק ללמוד מספיק כדי לשמור על קור הרוח לתת מכה אחת ולברוח. חוץ מזה זה באמת תחביב כיפי מאוד.

  6. זה לא חוכמה לרדת על מתי גולן, האיש מביע דעות חשוכות חדשות כל יומיים בזמן שהוא מחרבן. זה כמו לצחוק על מפגרים. תתביישי לך. הוא פשוט מנוסה מדי, הוא כבר לא אפרוחות בתולי. הוא מהדור של "אל תלכי ברחוב בשער גולש – זה משחק באש", "כשאת אומרת לא למה את מתכוונת", ו-"יש לך פה ענין עם פועלי בנין". הוא היה זקן חטיאר כשיצא "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה". לרדת על פגר מהלך שכמותו זה ממש התעללות בחסרי ישע, את צריכה להיות יותר בוגרת מזה…

    • היתה לי הערכה מסוימת כלפי האיש. לתומי (ובטפשותי?) חשבתי שמי שיודע שקוראים את דבריו ומייחסים להם חשיבות מסוימת, ישתדל להיזהר בהפצת דברים כל כך חסרי אחריות, שלא לומר אינפנטיליים. עצוב.

  7. פוסט מהמם וחד, מנסח במדויק את העיוותים התפיסתיים הדוחים האלה ואת חוסר ההבנה הבסיסי של זה שאנחנו גם בנות אדם (שרמוטות).

    • תודה. והחתול מקסימון, אגב 🙂

      • 3>

  8. […] This post was mentioned on Twitter by ygurvitz, Nimrod Avissar, Yossi Levy, H.A, H. B. Hoffman and others. H. B. Hoffman said: פוסט חדש: המדריך המקוצר לנאנסת הטריה http://bit.ly/ge6bmL […]

  9. כתבת יפה, כל הכבוד. הכתבה של מתי גולן נוראית, וגם ממחישה שוב את יחסי הכח: שטוית מהסוג שהוא כותב מופיעות בגלובס (ובגרסה אולי מעט יותר מעודנת בווינט שנותנים בימים האחרונים פתחון פה נרחב ביותר ל"מקורבי" בר לב), בעוד דברים מהסוג שאת ודורה כותבות מופיעים בעיקר בפריפריה של התקשורת (בלוגים, פורומים, טוויטר).

    • אכן, כי ההגמוניה התקשורתית היא עדיין על טהרת הגבריות, לא משנה כמה קרציות יזדעקו לאמור "הטרור הפמיניסטי השתלט על הכל! הן הורסות כל חלקה טובה" וכדומה. וב"הגמוניה גברית" אני לא מתכוונת רק לכזו שמורכבת מגברים בלבד, אלא לתפיסת עולם פטריארכלית-ארכאית, שגם נשים רבות מהדהדות אותה. תודעה כוזבת זה דבר נוראי.

  10. מה שכולם אמרו פה.

  11. אני מיד משתפת בפייסבוק.

  12. וואנדר, את פול אוף וואנדר במדוייקות ובתעוזה שלך.

    • תודה רבה. וכמובן שעכשיו אני מדמיינת חליפת וונדרוומן לפורים הבא 😉

  13. בהחלט פויה משמעותית, אבל בתור מדינת שרמוטות, איך עלינו להתמודד עם הטענות? הרי הגבר תמיד צודק.

    מסתבר שגם אני בעלת מקלדת לוגיטק זועמת במיוחד.

    • "המקלדות הזועמות" נשמע לי כמו שם מצוין ללהקת רוק אלטרנטיבי, ולחלופין לסרט שובר קופות. בקרוב בתי הקולנוע…

      • "המקלדות הזועמות" הוא שמו של סרט ההמשך ל"הרשת החברתית" שאני מביים בימים אלו.

  14. הקטע שהכי הצחיק (וגם העציב) אותי היה שמיד הושמעה הטענה נגד דוקטור אינס שהיא השיגה את כל המכרזים שלה בכך ששכבה עם אנשים בצמרת המשטרה.
    וואלה? המשטרה היא גוף כל כך מושחת שמחלק ג'ובים לפי שוחד מיני ואף אחד עוד לא פתח בחקירה מקיפה להעמיד את הבכירים לדין?

    • עדו, אתה צודק לחלוטין, וזה בדיוק משקף את הבעיה בהאשמת הקורבן במקום בניסיון כן ואמיתי לעשות בדק בית. אם השתרש במשטרה נוהג פסול, יש להשתמש בתלונה הזו כהזדמנות לעקור אותו. הטחת רפש במתלוננת לא תשנה את העובדה שזו, במקרה הטוב ביותר, התנהגות שאינה הולמת קצין.

  15. ראיתי אתמול חדשות וכבר תוך כדי דמיינתי את הפוסט הזה שלך 🙂
    תענוג. משובח כרגיל, ואומר את מה שצריך להיאמר.. תודה

  16. […] של דבר, כפי שכבר סיפרו לך במדריך לנאנסת הטרייה, ההבדל בין הטרדה ואי הטרדה אינו ההסכמה או אי-ההסכמה, […]

  17. הייתי חושב שזו בדיחה לא טובה, ואז שמעתי בעבודה שלי מאנשים ממוצעים לחלוטין ( גברים ונשים) את כל הסטריאוטיפים שציינת כאן.
    לא יתכן שאישה עם תואר שלישי חיכתה כל כך הרבה זמן.
    לא יתכן שאישה מנוסה ובוגרת נאנסה.
    ועוד ועוד.

    כנראה שיש עוד דרך לעשות לפני שאנשים יבינו את מה שהיה נראה לי ברור.

    • אני שמחה שאמרת את זה. אנשים לא מודעים די הצורך לזה שמדובר בהשקפת עולם נפוצה מאוד. לפעמים חייבים לומר משהו שנראה מובן מאליו, רק כדי לגלות שהוא כלל וכלל לא מובן מאליו.

      • הצורך להגיד לפעמים את המובן מאליו מזכיר לי את הכיוון ההפוך. אנשים שמרגישים שהם חייבים לקחת את הדיון לכיוון מקורי ולכן אומרים שטויות, או יותר גרוע, אומרים דברי חוכמה אבל על נושא שהוא בטל בשישים והתעסקות בו גורמת לכל מיני אדיוטים להתלות בו ולהפחית מחשיבות העיקר.
        המילה האחרונה אתמול (יום ראשון) – אני מעריך את אברי וג'קי מאוד ושומע אותם בשמחה, אבל לשמוע אותם אתמול מקדישים את רוב זמן הדיון על הנושא לעניין תלונות השווא על הטרדה מינית/אונס והיחס הסלחני כלפיהן במערכת המשפט הרגיז אותי מאוד. תוך כדי הדיון המיותר על זה הם עוד טענו שהנושא חשוב כי הוא פוגע ביחס למתלוננות אמיתיות, שצולבים אותן כדי לוודא שזו לא תלונת שווא…

        אז לא נכון. לדעתי הורסים את החיים שוב לנפגעות אמיתיות כי :
        א- מערכת המשפט עדיין מתייחסת לעבר המיני של המתלוננת כשיקול למרות פסיקת שמגר. חייבים להפסיק עם זה.
        ב- מערכת המשפט מושפעת מהאווירה הציבורית במקרים מתוקשרים כי גם שופטים הם בני אדם שקוראים עיתונים. את זה צריך לפתור על ידי כך שהתקשורת תפסיק את שיתוף הפעולה הפורנוגרפי הזה.
        ג- (אולי) גם במשטרה מתייחסים לעבר המיני של המתלוננת כשיקול אם להתייחס אליה ברצינות או לא. אם היא לא מעוררת את האינסטינקט האבהי של השוטר כנראה שנעים במשטרה כבר לא יהיה לה.

        בדיקה שלא מדובר בתלונת שווא צריכה להיערך גם אם פרומיל מהתלונות יהיו תלונות שווא וגם אם לא יהיו תלונות שווא בכלל. אני בטוח שאפשר לבצע בדיקה כזו גם בלי להעביר את המתלוננות אונס שני. עובדה שגם תלונות על פריצה או עבירות אלימות אחרות נבדקות שאינן תלונות שווא ולא שמעתי שאנשים נמנעים או מפחדים מהגשת התלונה במשטרה (למרות שזלזול במגישי תלונות קורה לפעמים בכל התחומים לפי התקשורת).

  18. כל-כך עצוב, כל-כך מתסכל, כל-כך נכון. Ynet מבצעים בד"ר אינס לינץ' ציבורי ברגעים אלו ממש.

    • מזה בדיוק חששתי ברגע ששמעתי שהיא מתכוונת לחשוף את עצמה. צריך אומץ לב רב (או סוג של תמימות) בשביל לשים את עצמך לא רק מול כיתת היורים של התקשורת, אלא גם מול השפלים ביותר שבטוקבקיסטים, וכאלה לא חסרים.

  19. היתרון היחיד של מתי גולן הוא שהוא אומר בפירוש את מה שכל השאר אומרים באמצעות רמיזות והקשרים

    • בצורה מעוותת כלשהי, יש בזה משהו. אולי טוב שמישהו חושף את הזוועה הזו, מה? ועדיין, דברים כאלה יש להוקיע.

  20. כרגיל, פוסט מצוין. אני מצטרף למה שכולם אמרו (חוץ מלמה שמתי גולן אמר, כן? אני בכלל איש של בקר, לא של פרגיות).

    • כן, אבל האם אתה מעדיף עגלות בתוליות ותמימות, או פרות מנוסות ומבוססות יותר?

  21. את יודעת מה הקטע הכי דפוק?
    היום, כשבחור כלשהו מנסה להתחיל איתי בנימוס ומקבל את הסירוב שלי ברוח טובה, או כשבחור מכבד את הגבולות שלי ואשכרה עוצר את מה שהוא עושה עם הסימן הראשון של חוסר נוחות מצידי, *אז* אני ממש מופתעת.

    • בחיי. אחת הסיבות שהיה לי כל כך קשה להתגבר על מחזר קודם כלשהו, היא העובדה שהוא באמת נהג בסבלנות ובעדינות רבה בניסיונות החיזור שלו. קשה לי להאמין שיש עוד רבים כאלה, למרבה הצער.

  22. […] לסטיגמה כלשהי. וככלות הכל, יש סטיגמות, גם אם הן מנוולות, דוגמת דברי "הפרגית הצעירה" של מתי גולן, וגם אם ראוי להן לחלוף מן […]

  23. את יודעת מה שאני לא תופס? אני לא תופס איך נהרגים רוכבי אופניים ואף אחד לא חוטף עד שהבן של איזה שופט נהרג ואז הדורס אוכל אותה במאסר בלתי שווה לעומת אחרים
    אני לא תופס איך המון נעליים עפות לכל עבר עד שאחת פוגעת באיזה שופטת ואז הזורק אוכל אותה.
    כן אני בטוח שאם יאנסו איזו שופטת או שופט או איזה צאצא של מערכת השיפוט אז ורק אז יקרה משהו לאנס……
    ולכן אני מציע לכל הנקבות במדינה הזאת מכל גיל גוון ומוצא להיות מאומצות ע"י מישהו ממערכת המשפט….
    ואז תהיו מוגנות

    • מבחיל, מקומם ולגמרי מדויק

    • אבוי. אני חוששת, עם כל הגועל מהאפשרות הזו, שאתה צודק.

  24. עצוב מאוד לומר, אבל את לגמרי צודקת.

    ואני עדיין בשוק מהפרגית הבתולית.

    • מדהים שאנשים עוד מרשים לעצמם להשתמש בביטוי כזה, מה? פשוט מדהים.

  25. "את בתולה זכה וטהורה שהותקפה על-ידי זר גמור, יש לך משרה עלובה בשכר זעום, ומבחינת השכלה, לא גמרת אפילו בית ספר תיכון. "

    סליחה, אם את אישה בשכר נמוך וללא תעודת בגרות אין לך בכלל משאבים להתלונן ולהתגונן. שזה הכי גרוע בכל הסיפור הזה.

    אני מקווה שד"ר אורלי אינס תוכל להנחיל לנו כלים להתמודדות מול מערכת המימסד שאינה תומכת בלשון המעטה בניפגעות. זה כמו לגדול בבית עם גילוי עריות – והאמא שותקת. אורלי אינס עבורי את האמא שבוחרת לא לשתוק.

    • אני עדיין חוששת מהחשיפה שלה, משני טעמים: ראשית, ברור שהיא תהיה נתונה ללינץ' ציבורי וברור שהעניין, כשיידון בבית משפט, יהיה מלוכלך הרבה יותר ועלול לגרום לה נזק; ושנית, לא בלתי סביר לחשוב שבמקרים הבאים של תלונות על הטרדה או תקיפה מינית מצד אנשי ציבור, יופעל לחץ רב על המתלוננות להיחשף, ויש רבות שמעדיפות להישאר באלמוניותן. עם זאת, אני מקווה שאני טועה ושבסופו של דבר זה צעד תקדימי חשוב שישנה את אופן הטיפול במקרים כאלה בעתיד. אני ממש, ממש מקווה שאני טועה.

      • יש רבות שנשארות באלמוניותן כי רובן מפחדות מאמא ואבא (משטרת ישראל ובתי המשפט) אשר לא נותנים גיבוי ותמיכה ומשלחים את התקשורת כמו איזה כלב צמא דם שמעורר את האספסוף הפרימיטיבי לעשות לינץ'.

        אני חושבת שצריך לחוקק חוקים שיגנו על ניפגעי תקיפה מינית חוקים שיכירו בסבל שלנו ושיהיה מרכז לסיוע משפטי במימון המדינה וביטוח לאומי.

        מפריע לי שכולם שוכחים שד"ר אורלי אינס נאנסה ע"י המשטרה להתלונן נגד בר לב מכיוון שהיא בחרה לא להתלונן במשטרה וסיבותיה עימה. גם אני בחרתי במקרה האישי שלי לא לצאת למשטרה אלא ללכת להליך אזרחי אני לא יודעת איך הייתי מגיבה אם במשטרה היו מכריחים אותי להגיש תלונה אצלם. אם היו לי משאבים כלכליים הייתי עושה רעש גדול מכל הסיפור (ויש על מה) אך אני רק בורג קטן מובטלת ללא תעודת בגרות ועבר של פגיעה מינית בילדותי ולאורך 40 שנותיי. המראה שלי לא פרובוקטיבי ואני הכי לסבית שיש אבל בכל זאת משהו מושך את החרמנים החצופים האלו וזו החולניות שלהם – זו לא אני זה הוא החולה.

        האם זה צעד תקדימי? רק אנחנו יכולות לקבוע. אם אנחנו נתעורר לאיזו פעולה אז יהיה צעד תקדימי ואם לאו אז לא. היא לא יכולה לעשות זאת לבדה היא חייבת תמיכה. הבעיה היא שרוב הנשים לא יוצאות לרחובות כי הן מפחדות או מהבעל או מעצמן – לא משנה לאן נפנה אנחנו מותקפות גם בידי נשים.

  26. איך זה שדווקא הנשים שנשמע שאף גבר לא יעלה על דעתו להטריד אותן מינית הן הזועקות בראש חוצות נגד כל בדל של חשד להטרדה מינית, בעיניהן אין כלל אפור בתחום זה, ברגע שמישהו מתחיל איתך הוא מטריד אותך, אולי הן פשוט לא מכירות את הנושא, או שמע אכולות מרירות תהומית כלפיו וכלפי הגברים העומדים מאחוריו.

    • תוהה – זה בגנים. מרירות באה יחד עם כיעור ושנאת-גברים, וזה מוביל לתמיכה במוטרדות באשר הן. הגיון בסיסי.
      אגב, לרוב הנשים שגרות בפתח-תקווה יש מאפיינים דומים; אולי אתה רוצה לשער מה הגורם לכך?

    • גם אני תוהה "שמא" לא לימדו אותך לאיית . אני תוהה אם אתה טוקבקיסט בשכר של בר לב ואני תוהה מי הן הנשים האלו ש'אף גבר לא יעלה על דעתו להטריד מינית' בבקשה האר את עינינו , עוד שאלה היא איך תלונה במשטרה על הטרדה מינית היא 'בדל של חשד' ואיפה כתוב פה שאסור לגבר 'להתחיל' עם נשים.

      • עידו, ראשית תודה על שירותי האיות שלך, בעתיד אשקול להשתמש בך במקום וורד.

        גם אני תוהה למה בר לב לא משלם לי, הרי כתבתי תגובה שניתן לפרש אותה כתומכת בו, וזה לא יפה לא לשלם למי שתומך בך, אני מקווה שגם בעלת הבלוג תשלם לך ולשאר המגיבים שתומכים בה.

        לגבי הנשים, מיותר להרחיב את הדיבור, אם אתה קורא ותיק של הבלוג בודאי נתקלת בתאור תלאותיה של בעלת הבלוג בעולם הדייטינג וייאושה מהתקווה למצוא בן זוג.

        שנית, צר לי שאני נטפל לפרטים, אבל גברת אניס בכלל בקשה להגיש תלונה על אדם אחר, המעשים בהם היא מאשימה את בר לב הם נסיון למשוך אותה אליו כשנתנה לו יד כדי לעזור לו לקום, ונסיונות להתקשר לחדר המלון בו שהתה במשך לילה מסוים. על פי הדווחים בתקשורת המשטרה לא חושבת בשלב זה שמדובר בענין פלילי, ועל כן הביטוי בדל של חשד הוא מדויק לצערי.

        כתוב כאן "אמירת שלום כמוה כהסכמה לחיזור" וכמו כן שחיזור משמעותו – "התגפפות, חיבוק לא רצוי ולא מבוקש ושאר ניסיונות כפייה של מגע, המכונים בפי גברים מסוימים "חיזור". "

        כלומר, משתמע שגבר צריך לבקש את הסכמת האישה לפני שהוא יוזם מגע, כולנו יודעים שדברים לא עובדים ככה בעולם האמיתי, מעטים הפעמים שגברים שואלים נשים "האם את מסכימה שאנסה לנשק/לחבק/להחזיק לך את היד כעת?" ואגב שמעתי שגם ביחסים בין נשים לנשים השאלה הזאת אינה מין המקובלות.

        כלומר ההגדרה של הכותבת היא קיצונית מדי ומתעלמת מכל מה שאפור ביחסי חיזור, ומאיך שהדברים האלו עובדים בעולם האמיתי (ייתכן כאמור מכיוון שלא נתקלה בהם מספיק).

        גברים ונשים שמתחילים עם גברים ונשים, לפעמים ינסו לחבק/לגעת/לנשק וכו, כשאומרים להם לא מוטב שיפסיקו, וכמו כן לעיתים עצם הנסיון לחבק/לגעת/לנשק יחשב כהטרדה, מקרים בהם הנסיון היה לא טבעי לסיטואציה. כאמור מדווחים בתקשורת המקרה של בר לב ואניס לא נופל בקטגוריה הזאת, אלא שפמיניסטיות מתלהמות לא טורחות להכיר את החוק, או אפילו לחשוב על החיים, וייתכן שטעמן עימן.

    • מתה על אלה.
      אף אחד לא אומר שאסור להתחיל עם נשים. יותר מזה, אני אוהבת שמתחילים איתי – זה מחמיא לי, אני נהנית להרגיש מחוזרת ונחשקת.
      אבל, וזה אבל גדול, יותר מדי פעמים בחיים שלי הבהרתי שאני לא מעוניינת וזה לא נתפס. אני לא אתן דוגמאות בפורום הזה, פשוט תקרא את התגובה הקודמת שלי, מר תוהה, ותבין עד כמה המצב עגום.
      אתה נשמע בדיוק כמו כל הגברים האלה שמתחילים עם מישהי וברגע שהיא מסרבת להם, צועק "מי בכלל רוצה אותך, יא מכוערת". כמה ילדותי.

      • ייתכן והמצב עגום, אני לא מצדיק התנהגות בהמתית שייתכן שהפכה פופולרית מדי במחוזות מסוימים באזורנו, אבל זה לא מצדיק את ההתלהמות המיותרת שקראתי בפוסט הזה, תקראי את תגובתי לעידו.

    • תוהה/טרול יקר,

      הרשה לי להציג לך טיעון המכונה "אד הומינם", קרי, לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. ברגע שדיברת על נשים אכולות מרירות תהומית שאף אחד לא היה רוצה לגעת בהן, כלומר, שהשמעת טענות (ועלבונות מרומזים, פחות או יותר) כלפי כותבת הבלוג במקום להתייחס לנושא הדיון עצמו, איבדת את הדיון והפסדת בו.

      מעבר לזה, קרא שוב את מה שכתבה ליזיבי, היא ביטאה זאת בצורה טובה הרבה יותר ממה שאוכל אני לעשות. זו התגובה הראשונה והאחרונה שלי אליך, אין לי עניין לנהל דו-שיח עם אנשים שמשתמשים בטיעונים בנוסח "מי בכלל רוצה אותך, יא מכוערת".

    • מר תוהה הנכבד,

      בתור קוראת ותיקה של הבלוג וחברה קרובה של ואר דר אני תוהה: איך הסקת את המסקנה שאף אחד לא יעלה על דעתו להטריד אותה מינית? ומעבר לכך, מה הקשר בין הטרדה מינית ומציאת בן זוג?
      עד כמה שאני מכירה את הכותבת – היא אישה מושכת מאוד, 'מתחילים' איתה לא מעט גברים (לגבי 'הטרדה מינית' אני משאירה לואן דר להעיד כרצונה) ו'תלאותיה' במציאת בן זוג לא קשורים בשום צורה למספר הגברים שמתחילים איתה.

      לגבי 'מרירות תהומית' ובכן – הפוסל – במומו פוסל.

      • אלה, כלל מספר אחד בווב – לא מאכילים טרולים.

    • הטרדה מינית זו לא מחמאה. אלוהים אדירים.

      אני ממליצה לך לקרוא קצת יותר עדויות על הטרדה מינית – אתה יכול להתחיל מהאתר המצוין 'הכצעקתה' ולהמשיך משם – ולראות שזה לא תלוי בכלל בגיל, או בלבוש, או במראה, או בשום דבר. זה תלוי בזה שהמטריד החליט להטריד.
      ולגבי ההתממות בהמשך על זה ש'חיזור לא עובד ככה', טוב, כבר ענו לך על זה, וגם לדברים כאלה אפשר לראות לא מעט דוגמאות באתר שהפניתי אליו ובמקומות אחרים, אבל תכל'ס, זה מאוד פשוט. ההבדל בין חיזור להטרדה הוא שהראשון מתייחס לאשה כאל בן אדם, ונותן לה מרחב שמאפשר תגובה וסירוב, ואילו השנייה – לא. כשמישהו צועק לבחורה ברחוב 'יא אללה איזה ציצים יש לך' (דוגמא אמיתית מהאתר), זה לא חיזור, כי הוא לא נותן לה מרחב להגיב, הוא סתם צועק עליה. בעיניי, אין הבדל בין זה לבין לצעוק סתם קללות, כי התוצאה היא אותה תוצאה. אם מישהו נצמד לבחורה באוטובוס וממשש אותה (וגם למקרים כאלה יש שם לא מעט דוגמאות), זה לא חיזור, זו הטרדה, כי זה לא נותן לה מרחב להגיב.
      ומה על החיזור? זה די פשוט, בסך הכל. אם מישהו מעוניין בבחורה, הוא מוזמן לגשת אליה בנימוס (זה דבר די בסיסי, נימוס, לא? צריך להיות בכל אופן) ולהיות מוכן גם לאפשרות של דחייה, ולכבד את הרצונות של הבחורה. אתה יודע, כבוד בסיסי לבן אדם.

  27. תוהה יקר, אתה מאשים אותי בכך שבניתי איש קש ? אולי, מה אתה עשית בדיוק? אולי נחזור שנינו למה שכתוב בבלוג? לא כתוב שם שבר לב אשם, לא כתוב שאסור לחזר או שאין תחומים 'אפורים' מה שנאמר פה ובצורה די מדויקת הוא שההתייחסות לנפגעת תקיפה מינית היא מזלזלת ומתנשאת אם לא מדובר בבתולה זכה שאנס מנוול יצא מבין השיחים והתנפל עליה. כל דבר אחר – הכירה את התוקף, הלכה איתו מרצונה לחדר שלו, הכניסה אותו מרצונה אליה הביתה, ישבה איתו על כמה משקאות חריפים, היא לא בתולה, היא ידועה כחובבת סטוצים חד פעמיים, השתתפה באורגיה פעם, ניהלה רומן מחוץ לנישואים. בקיצור כל אחד מהדברים שסוטה לרגע מהקו של אונס 'קלאסי' (בתולה, אנס שמגיח מבין השיחים וגם כאן צריך לשאול מה היא עשתה לבד ברחוב בלילה כמובן) מיד מעורר חשדות שהיא טופלת עלילה על הנאשם.
    אז אני אדם נשוי, אישתי ישנה איתי באותה מיטה והיות ויש לנו ילדים אז כנראה שקיימנו יחסים בהסכמה בעבר, האם מותר לי , אם בא לי פתאום בלילה, להכריח אותה לקיים איתי יחסים אם היא אומרת 'לא'?
    הייתה פעם תקופה שבה אי אפשר היה להתלונן על אונס במקרה כזה, פשוט לא היה עולה על הדעת שבעל יכול לאנוס את אישתו היא הרי אישתו לא? ורק בזכות שולמית אלוני החוק לא מאפשר לבעל לאנוס את אישתו מתי שבא לו.
    אז אם נסכים שגם אני לא יכול לאנוס את אישתי החוקית, זאת שקיימה איתי יחסים מרצונה בעבר וזאת שנמצאת איתי במיטה בכותונת לילה בלבד אז גם אישה מנוסה עם עבר של שחקנית פורנו שמזמינה גבר אליה הביתה ומוזגת לו כמה דרינקים יכולה פתאום לשנות את דעתה (אולי יש לו ריח רע מהפה או שהציוד שלו קטן מדי, זכותה למרות שזה מעליב )
    ועליו לקבל את רוע הגזירה, את זה אנשים כמו מתי גולן לא מבינים, אני מקווה שאתה כן.

  28. הטיעון שהעלה מתי גולן של " לא הגיוני שאישה בת 40 בעלת תואר וכו' " הוא כל כך מטופש.רק זה חסר לנו -שיפסלו תלונה על פי גיל השכלה ומעמד.
    אבל עדיין יש שאלה שאני נשארתי איתה ללא מענה,ולא מעט שאלו אותה גם כן:למה דווקא בעיתוי הזה?למה דווקא כשהוא מתמנה למפכל?אצל הרבה אנשים זה העלה את החשד שמדובר בסחיטה ואפשר להבין אותם(במקרה של קצב לדוגמה התלונה באה הרבה אחרי שהוא הושבע לנשיאות).אז קראתי בכמה אתרים ובכמה תגובות וההסבר שחזר על עצמו היה-שבהתחלה היא העדיפה לשתוק, אבל כשהיא הבינה שבן אדם כזה הולך להתמנות למפכל,היא כבר לא יכלה לשתוק יותר.אז מה זה אומר?שאם הוא לא היה בכלל מועמד לתפקיד היא הייתה שותקת לנצח?אני לא מצליח להבין את זה,ואני אשמח אם מישהו יוכל להסביר לי.
    נ.ב:למגיב "התוהה" – אתה טמבל.

    • אלי, לשאלתך: יכול להיות, אולי היתה שותקת לנצח. אולי היתה מאמינה שעצם זה שהתוקף _לא_ מונה לתפקיד בכיר מהווה סוג של צדק משמיים. השיקולים שלה יהיו תמיד השיקולים שלה ואנחנו לא נוכל להבין אותם.

      אבל מה שחשוב עוד יותר להבין הוא הרלוונטיות של השאלה הזו – שאלת העיתוי ואפשרות הסחיטה הן רלוונטיות רק לאחר הכרעת הדין, בשלב הטיעונים לעונש (אם אשם) או תביעת הפיצויים (אם זכאי). עד אז, זה בכלל לא משנה למה היא התלוננה בעיתוי שבחרה.

      • רק כדי להבהיר נקודה, יש בזה משהו, תיאורטית ייתכן שכל ההאשמה הזאת היא תרגיל שנועד לפגוע בבר לב ולא היו דברים מעולם והוא זך וצח כתינוק בן יומו, כאמור בשביל זה יש בית משפט. אבל אם היו דברים והוא כן תקף מינית זה לא משנה אם הקורבן היא זונה בתל ברוך או שרלילה חובבת סטוצים ואורגיות שבמקרה הלילה היה לה כאב ראש, אם היא אומרת לא זה לא.

  29. את מ-צ-ו-י-י-נ-ת 🙂
    חנה.

  30. בכל פאב, בכל מועדון ובכל תחנת אוטובוס (ובעצם, בכל מקום) תמצאו גברים שמבחינתם נשים הן דלק לאגו, שעשוע זמין, או כלי קיבול ביולוגי לפריקת הביצים שלהם. מאחורי התפיסה הזו אולי נמצאים חינוך, אולי הרגלים שאף אחד לא טרח להעיף החוצה, דת או כל סיבה אחרת.

    לדעתי, מישהו שמוכן לשלול את האנושיות ממישהי, מרגיש שלא יוכל להרגיש חזק/נחשק/מוצלח/מושך או גב-גבר – מה שאמורה הזהות שלו לזעוק לסביבה בפול ווליום – אם לא ישפיל מישהי לרמת הסדקים שבין הבלטות.

    אולי יש לזה סיבה: נשים יכולות לשפר את הופעתן (ובתוך כך, את הדימוי העצמי שלהן) בשלל דרכים (לבוש, איפור ומה לא) ולגבר הממוצע אין עזרים חיצוניים משום סוג. הירודים והרקובים ביותר שבינינו מתייחסים לאישה בתור "עזר" שכזה.

    אני מאמין שמי שאי פעם עצר ושאל את עצמו "רגע, היא אמרה 'לא' הרגע?" כבר ביצע את הפשע שלו. אני מאמין שענישת מטרידים צריכה להיות קיצונית וחריפה. ואני מאמין שענישת אנסים צריכה להיות משפילה ופומבית. אם היית מוכן להשתמש בגופו של אדם אחר בשביל לתדלק את האגו או הנשמה המפוחמת שלך, אתה לא יכול להשתייך לחברה, אתה לא לגמרי בן אדם.

    זה נכון שלהעלב זו בחירה, ולא כל מי שמחמיא לבחורה על משהו בהכרח מתכוון להשפיל אותה או להזמין אותה להפלגה רומנטית על הזין שלו. מצד שני, בימינו מערכת המשפט והמשטרה כל כך הזויות, שקשה להאמין שמישהי תיכנס למקום כזה מרצונה החופשי.

    אפילו, שהייתי עד גם למקרים כאלה. עדיין, הרוב המכריע והמגעיל הוא של גברים שנמרחים על מישהי באוטובוס ואומרים לה "מה את רוצה, צפוף פה".

  31. היי,
    אפשר אולי לתרגם את הפוסט בתור פוסט אורח במגזין הבלוגים האנגלי +972? אני בדיוק רציתי לתרגם חלקים נבחרים מזוועת גולן ולהוסיף התייחסויות ביקורתיות, אבל נראה לי שהקוראים שלנו ירוויחו גם מהפוסט השלם.
    http://www.972mag.com
    תודה מראש…
    דימי

    • דימי – בשמחה, לכבוד הוא לי 🙂

  32. "זכרי: את בתולה. מעולם לא קיימת לפני כן יחסי מין. "

    גם זה לא יעבוד. אם את בתולה מעל גיל 21 זה אומר שאת פריג'ידית ושהוא עשה לך טובה, ואין לך זכות להתלונן. זכרי שבעלך המנוח, השם יקום דמו, נהרג בפעולה סודית ביותר של יחידה מובחרת והשאיר אותך לגדל את בנו הקטן. הבעל הנ"ל, כמובן, היה הפרטנר היחיד שאי פעם היה לך.

    • בדיוק. כפי שאמרה שרון בהתחלה, לא משנה מה תעשי, תמיד תצאי שרמוטה.

      • פשוט אין שום דרך להיות "אמינה".

  33. פוסט נהדר. בלי מי מה ולמה, את נוגעת בכל הדברים הנכונים.

  34. לא רק מתי גולן –

    "ועוד משהו: צריך להבדיל בין עבירות המין השונות. המקרה של אורלי ואורי נמצא, לדעתי, על גבול הדמדומים. אין כאן נערה תמימה שנאנסת בחשכת הלילה, אין כאן ילדה שנופלת קורבן לפדופיל, אין כאן גם סתם תקיפה מינית ברוטלית נוסח מאבטח הרמטכ"ל ארז אפרתי (שנדון אף הוא לעונש מאסר ארוך בפועל).

    יש כאן אירוע גבולי, בין שני בוגרים בשלים, שלא כלל יחסי מין בהסכמה או שלא בהסכמה, אפילו לא נשיקה. "

    (בן כספית, וידוא הריגה בכיכר, nrg)

    • הטרדה מינית זו הטרדה מינית, ולזה שעושה אותה מגיע לקבל עונש. ולדעתי, זה מתייחס גם לאנס, וגם לאדם שמנשק בכוח בראיון עבודה, אדם שמרשה לעצמו למשש אותך כי צפוף באוטובוס או אפילו בלי מגע. כי גם בקשות תכופות לדייט מצד הבוס, או להכריח אישה (או גבר) לצפות בתכנים מסויימים. ואני מאמינה שעם זה כולם פה מסכימים.
      מתי גולן, עבר גבולות, ומובן שהוא טועה.

      העניין המרכזי, הוא העובדה שמתייחסים לאונס של אישה עם ניסיון מיני בצורה שמקלה דעת, ולעיתים מתעלמים מהעובדה שזה אונס.

      כן, אני מסכימה, שזה אונס, כפי שהסברתי בהתחלה, אבל חלק מהתגובות התעלמו שכן יש הבדל. לכולם מגיע עונש, וכולם טעו, אך חומרת העונש כן תשתנה במקרים שונים.
      כי פדופיל שפגע בילדה קטנה שבאמת לא ידעה או הבינה מה קורה לא יקבל אותו העונש של אדם שאנס את אשתו או בוס שאנס את הפקידה שלו. יש פה מקרים שונים, ולכל אחד מגיע יחס שונה.
      אונס של אישה עם ניסיון מיני הוא אונס, אבל הוא לא כמו "אונס של בטולה שקפץ עליה איש מהשיחים"
      בדיוק כמו שיש הבדל בין שדידת חנות מכולת לחנות תכשיטים. ואתן לא יכולות להתעלם מזה.

      • דגנית, התגובה שלך מאוד משונה בעיני ואני לא מצליחה לפענח אותה. דומה שהיא סותרת את עצמה. את אומרת שאונס הוא אונס והטרדה היא הטרדה, ושמתי גולן טועה בפירוש. מצד שני, את טוענת שאי אפשר להשית את אותו עונש על אדם שאנס את אשתו ועל אדם שהתנפל על נערה בחושך. למה? המעשה, והעושה אותו, הם העומדים למשפט, לא אופי הקורבן וניסיונה המיני. לזה לא צריכה להיות שום משמעות.

        אגב, אין שום הבדל בין שוד של חנות מכולת לשוד של חנות תכשיטים. שוד הוא שוד. ועוד אגב, אין דבר כזה "בטולה". האיות הנכון הוא "בתולה".

      • דבר ראשון, יש לי דיסלקציה קלה, באנגלית רואים את זה יותר, אז אני אתנצל מראש על כל שגיאות הכתיב.
        דבר שני, אני מבינה שהתגובה שלי הייתה מבלבלת. הפואנטה הייתה שאני מסכימה שכל גניבה היא שוד, לא משנה מה נגנב, וכל אדם שגונב הוא גנב. ושמתי גולן טועה, כי הוא אומר שאונס כמו של ניצב בר לב (לכאורה) הוא לא אונס כלל.
        אבל יש הבדל בין גנב בחנות תכשיטים לבין אדם שגנב מסטיק מהמכולת.
        בבית המשפט לא יתנו לכל גנב את העונש המירבי שכתוב בחוק. אין עונש אחד. השופט מחליט לפי התנאים של כל מקרה. וכך במקרה זה הוא ייתן לאדם שגנב מסטיק את העונש המינימלי (אם מקרה כזה בכלל יגיע לבית המשפט) למרות שאין ספק ששניהם גנבו.
        אתן מתנהגות כאן כאילו אין שום הבדל, אבל יש. שני האנסים המתוארים (זה שבשיחים, ולכאורה ניצב בר לב) הם אנסים. ולשניהם מגיע עונש. אך אני לא חושבת שתמצאו שופט שייתן לשניהם את אותו העונש, והוא יעשה את ההחלטה הנכונה.
        בקיצור, בן כספית צודק, יש אזורים אפורים. זה לא אומר שלא כולם אשמים, זה רק אומר שחומרת העונש צריכה להיות שונה.

  35. הדבר הכי מרגש ברשומה הזו הוא שהרשומה מגיעה פשוט מכל מקום, מהפייסבוק, ממרצים באוניברסיטה, במייל ובשיחות סלון. ההשפעה של מספר כל כך מועט של מילים לקידום סוגיה חברתית חשובה מעוררת חיוך, גם אם האמיתות הקשות מאחורי המילים נוראיות.

    • אתה רציני?… ידעתי שזה רץ בפייסבוק, אבל לא ידעתי שזה הופיע גם במקומות נוספים. אני שמחה לדעת, תודה!

  36. אתמול הקריאה וורדה רזיאל בתוכנית שלה מכתב מאישה (?) לאורלי אינס ובה היא שואלת 'מה הוא בסך הכל עשה לך? הפיל אותך על הדשא? בשביל זה להרוס את החיים שלו ושל המשפחה שלו?' הנקודה היא שוורדה הסכימה עם המכתב (!!) ואמרה שהדבר הוא פגיעה בכל קורבנות ההטרדה המינית האמיתית.
    באופן עקרוני, ניצב בר לב אמור להיות כשוטר אדם שאפילו עבריינים מפחדים ממנו, אם עברין – נאמר בני סלע – מפיל אישה בלילה על הדשא היא בהחלט יכולה להיות משותקת מרוב פחד או לעשות חשבון קר שעדיף לה לתת לו לעשות מה שהוא רוצה כי אחרת היא תחטוף יותר, אז אם מישהו שמתפקידו להתגבר על עבריינים כמו בני סלע מפיל אישה על הדשא בלילה זה כבר נסיון לאונס, אישה נורמלית בהחלט יכולה באותו רגע לא לזוז ממקומה ולתת לו לעשות מה שהוא רוצה וזה לא מרוב חרמנות לוהטת אלא מתוך פחד , זה בערך כמו לשלוף סכין מול אישה ולבקש ממנה ממש יפה להתפשט, יש סיכויים ממש טובים שהיא תסכים אבל לא בגלל שהיא לוהטת מרוב תשוקה.

  37. שלחת את זה למתי גולן? אם לא אז תשלחי. את יודעת, הרבה פעמים לאנשים אין באמת מודעות לתפישות שעומדות מאחורי המילים שלהם, אבל אני מאמינה שתגובה כזאת יכולה לעשות שינוי אמיתי.

    • יש לי תחושה שזה בזבוז מוחלט של זמן ואנרגיה. האיש עוד עלול לאיים בתביעת דיבה לפני שייקח לתשומת לבו את הדברים האלה.

  38. נורא מעצבן שאי אפשר להגיב שם. מה הוא כבר יודע? הוא לא היה אישה אפילו חצי דקה מחייו. אבל פלצן שבטוח שהוא מבין בדברים שלא קשורים אליו הוא היה הרבה שנים, מסתבר.

  39. […] סיפק לא מזמן מתי גולן. המאמר שלו בגלובס קצר הרבה קטילות נזעמות ומוצדקות, אבל אותי תפסה כבר בהתחלה השאלה, שאמורה להיות רטורית: […]

  40. […] לפעמים יתלוננו, רוב הסיכויים שלא.  למרות הפארדיגמה הנפוצה – הן לא רצו זאת או אשמות בכך. ועל זה אני רוצה […]


כתיבת תגובה

קטגוריות