פורסם על ידי: vandersister | פברואר 20, 2012

יאיר לפיד: כי כריזמה זה ממש לא מספיק

מספרים על ווינסטון צ'רצ'יל שאהב לשתות תה מדי יום בשעה חמש ורבע בדיוק. יום אחד ישב צ'רצ'יל בלובי של בית מלון בלונדון בשעה האמורה, ומלצר שלומיאל שפך בטעות את התה הרותח על ברכיו. "מר צ'רצ'יל", גמגם המלצר, "אני כל כך מצטער…" – "לא נורא", הפטיר צ'רצ'יל, "רק צר לי על הרעל שנשפך לחינם". 

אח, השנינות הצ'רצ'ילאית. תענוג. יש רק בעיה אחת: הסיפור שקראתם זה עתה מצוץ מהאצבע. כלומר, מדמיוני הקודח. ייתכן שאלו מבין קוראי שמכירים קצת היסטוריה ואולי גם מכירים במיוחד את צ'רצ'יל, יכולים לזהות זאת ביתר קלות. לי יש היכרות מסוימת עם דמותו של האיש, שמאפשרת לי להמציא סיפור שנשמע אמין מספיק, אך אינו מבוסס על עובדות. ולמה אני מספרת לכם סיפורים שלא היו ולא נבראו על צ'רצ'יל? כי לא רק ליאיר לפיד מותר לשכתב את ההיסטוריה.

לאלו מכם שעוד לא צפו בסרטון של ב. מיכאל מהתוכנית "תיק תקשורת", אנא צפו בו כעת. ב. מיכאל – גילוי נאות, אחד הכותבים השנונים, המשכילים והחביבים עלי – הוכיח בצורה פשוטה למדי מדוע סגנון הכתיבה של יאיר לפיד היה בעבר, איך לומר בעדינות, לוקה בחסר. ולא רק בחסר: הוא לקה ביומרנות, בורות, וזלזול בוטה באינטליגנציה של הקורא. הבעיה הגדולה בלפיד היא שהנ"ל עוטה על עצמו איצטלא של אינטליגנציה וידע מעמיק, כאשר לא בטוח כלל שהוא אכן אוחז באותו ידע מעמיק. למי שאינו יכול לצפות בסרטון מסיבות טכניות או עקב עצלות ארצישראלית מצויה, הרי התקציר: לפיד הציג בטוריו לא פעם מיש-מש פראי של עובדות היסטוריות חסרות בסיס, ערבב בין תקופות בהיסטוריה, בין פילוסופים לפיזיקאים, ציירים ומלחינים, ובאופן כללי לא טרח לבדוק את הדברים שהוא כותב עליהם, ייתכן שמתוך זלזול בקוראים וייתכן שמתוך, כפי שכבר הצעתי, עצלות ארצישראלית מצויה.

תאמרו, ובצדק, אין אדם שאינו עושה טעויות. לא פעם נפלתי גם אני בציון עובדה לא מבוססת או שגויה. למשל, זכור לי היטב כיצד ואן-דר-אבא תפס את ראשו בייאוש כאשר טענתי פעם בהתלהבות, אי שם בשנות העשרה שלי, שהסימפוניה הבלתי גמורה של מוצרט* היא ממש יפה. אלא שהקפדתי תמיד להיות פתוחה להעמדה על טעותי. אדם משכיל יודע להאזין לביקורת, לבדוק שוב במידת הצורך, ולתקן או לחזור בו מאמירות שגויות. יש יותר מדי ידע ואין מוח אנושי אחד המסוגל להחזיק את כולו, ואין שום בושה בלמידה ממי שיודע. בהתעקשות להיצמד לבורות, לעומת זאת, ובבניית תיאוריות מפוארות על בסיס שקרי, יש לא רק בושה, אלא סכנה. בפרט למי שמתאווה לנהל מדינה.

שמעתי שתי טענות לגבי יאיר לפיד שברצוני להתייחס אליהן, והפעם ברצינות. הראשונה היא "הוא לא היה חייב לעשות את זה. היתה לו משרה מכובדת ורווחית ביותר, הוא עזב את הכל לטובת תפקיד מתיש, מייגע והרבה פחות נוח". נכון, הוא לא היה חייב לעשות את זה. אלא מאי? זו לא סיבה מספיק טובה להצביע למישהו. אף אחד מהאנשים שרצים לפוליטיקה לא היו חייבים לעשות את זה, ומר לפיד – עם כל הכבוד – לא עושה לנו טובה בזה שהוא רץ לכנסת. ובנוסף, גם אם אני מעריכה את העובדה שהאיש וויתר על חיים נוחים יחסית לטובת חיים נוחים יחסית מסוג אחר (חברי כנסת לא בדיוק חיים בחרפת רעב), זה לא אומר שאני מסכימה לדעותיו הפוליטיות ובטח שלא חייבת להעניק לו מיד את קולי בבחירות לאות תודה.

הנקודה השניה: "הוא עדיין הרבה יותר טוב מרוב האנשים הנוכחיים בפוליטיקה". זה נכון. אבל למען האמת, גם טוסטר משולשים עדיין הרבה יותר טוב מרוב האנשים הנוכחיים בפוליטיקה, ואפילו מספק לנו צנימים פריכים בצורת משולש. להגיד "הבושם הזה קצת פחות מסריח מרוב הבשמים האחרים" עדיין לא אומר שארצה לקנות ולהתיז על צווארי את "או-דה לפיד", הניחוח החדש והמרגש מבית "כנסת ישראל". ואגב, אני לא טוענת לרגע שלפיד מסריח. מעולם לא הרחתי את האיש. אני רק טוענת שהאמירה "נראה לי שהוא קצת פחות גרוע" אינה שווה לאמירה "הוא ממש טוב".

אגב, מר לפיד משוחח מדי פעם עם אנשים דרך דף הפייסבוק שלו. אני משתמשת במילה "משוחח" בצורה מסויגת משהו, היות שהרקורד של לפיד במתן מענה רציני לשאלות דרך פייסבוק הוא מפוקפק למדי. רק אתמול נשאל לפיד שאלה רצינית ביותר לגבי מדיניות ישראל בשטחים בכל הנוגע למעבר מעזה לשטחי הגדה. תשובתו היתה שטחית ומאכזבת, ותמציתה שהוא מסכים לכל החלטה של צה"ל בנושא. הבעיה היא, כפי שהזכירו לו לא מעט אנשים באותה תכתובת, שצה"ל לא קובע את המדיניות עבור מדינת ישראל, אלא להיפך, וכנציג עתידי למדינה הוא צריך להכתיב את המדיניות לראשי הצבא ולא לקבל אותה מהם. לפיד מאס עד מהרה בדיון הרציני, ועזב את השרשור בהפטירו "טוב, ביי". יום אחרי זה יטענו הוא ותומכיו כי כל מי ששואל אותו שאלה שאינה נוחה לו הוא "אנארכיסט" שרק מחפש לנגח אותו.

יודע משהו, יאיר? אין לי בעיה שתטען שקופרניקוס היה האדם הקדמון, שבוטיצ'לי הוא שמה של גבינה צרפתית משובחת ושחיים נחמן ביאליק כתב את "החטא ועונשו". אבל אל תצפה שנאכל את הלוקשים ועוד נגיד לך תודה. ולא, זה שאנחנו מעמידים אותך על טעותך לא הופך אותנו לאנרכיסטים. מאצ'ואים בורים ומתנשאים לא חסרים לנו בפוליטיקה, והם מרוויחים ביושר את קיתונות הלעג והביקורת שנשפכים עליהם. אתה בעצמך, ככותב, לא חסכת את שבט לשונך מפוליטיקאים שסרחו, ובצדק. רוצה שניקח אותך ברצינות? במטותא, עשה גם אתה את אותו הדבר בדיוק. אם טעית, מותר לך לתקן. אם אתה לא יודע מספיק, מותר לך לומר שתלמד את הנושא ותגבש דעה. זה לגיטימי. רוצה להיות פוליטיקאי מסוג אחר? תפסיק לשדר ותתחיל להקשיב. אנחנו כאן. ואתה?

* הסימפוניה הבלתי גמורה שייכת, כמובן, לשוברט, שמת בטרם הספיק לסיימה.**
** גם מוצרט מת. אבל זה לא קשור. ***
*** וגם צ'רצ'יל. באמת, תבדקו בוויקיפדיה.

===================================================================

ולהוכחת דברי, הנה המגיבים הראשונים העמידו אותי על טעותי – הסימפוניה השמינית של שוברט, הנקראת "הבלתי גמורה", פשוט כללה שני פרקים בלבד והושלמה לאחר מותו. זה לא שהוא מת באמצע הכתיבה, כי נכתבה גם סימפוניה תשיעית במספר לאחר מכן. הנה החכמתי! תודה למגיבים! רואה כמה זה פשוט, יאיר?

 


תגובות

  1. יש שיטענו שהסימפוניה הבלתי גמורה של שוברט עומדת בפני עצמה כיצירה בת שני פרקים. קשה לומר שמת לפני שהשלים אותה מפני שמת שש שנים לאחר שסיים את היצירה כפי שהיא היום.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._8_%28Schubert%29

    • תודה רבה על התיקון! הוספתי הערה להבהרה בסוף. אשאיר את המקור כדי להציג את השתלשלות העניינים 🙂

  2. אגב, בל נשכח את המענה המדויק והנוקב "לילה טוב, נועם", בתגובה לשאלה "מציקה" של איזו אנרכיסטית אחרת:

    ניסיתי להבין למה הוא מעצבן אותי. בעיקר בפעילותו ברשת. האם זו היוהרה הכללית שלו, היומרה לייצג את מעמד הביניים שאינו משתייך אליו כלל, העובדה שהוא משתמש בהמון מילים כדי לא לומר מאומה, או העובדה שהוא באמת באמת חושב שהוא משתמש כהלכה במדיום האינטרנטי (שוב, ביהירות שאין כדוגמתה) כדי לתקשר עם "העם". כנראה שזה הכל ביחד.

    • הנני להציע סיסמת בחירות: "להיות ישראלי זה לא להבין למה אתה מצביע למישהו. הצביעו לפיד!"

      • ועדיין, הנקודה המצערת היא זו: כנראה שמוטב יאיר לפיד על פני רוב חברי הכנסת של ישראל ביתנו. מעין סוגשל רע מאוד במיעוטו.

    • אני ממש מסכים איתך, אני ממש מאוכזב מכך שלא התייחסו גם לזה.
      אני לפחות ניסיתי להתחיל מזה מם:
      https://twitter.com/#!/Eyal6699/status/171547225409859584

  3. לגזור ולשמור.

  4. כתבת יפה מאוד.
    תיקון אחד שאפשר לבדוק בויקיפדיה גם, הסימפוניה הבלתי גמורה של שוברט היא השמינית שלו, ואחריה הוא כתב גם תשיעית. כמובן שהוא לא נפטר באמצע.
    היא נקראת בלתי גמורה כי היא מורכבת משני פרקים ולא מארבעה, כמו שמקובל בסימפוניות "רגילות". אולי ככה הוא חשב שיפה יותר, אולי השתעמם ועבר לכתוב משהו אחר.

    בקשר ליאיר לפיד, אכן מטריד אותי שהאיש יקבל 13 מנדטים וייקח איתו לכנסת 13 אנשים שאף אחד מאלו שמצהירים כי יבחרו בו לא מכיר ולא בחר.

    • ותודה גם לך. כאמור, נוספה הערה להבהרה.

      לגבי לפיד – עוד חזון למועד. כבר היו לנו לא מעט מטאורים פוליטיים שהפכו לראשי ממשלה בסקרים ואילו בבחירות, נמוגו בקול ענות חלושה. חובת ההוכחה מוטלת כרגע על לפיד, ויש לו עוד הרבה מה ללמוד.

      • מצטער על הטרחנות, אבל לא השלימו את הסימפוניה. זה נשאר ככה. שני פרקים וזהו. "בלתי גמורה" זה סתם כינוי. שוברט פשוט החליט שזה גמור

      • דווקא כן השלימו. היו לא מעט אנשים שכתבו פרקים נוספים. נכון שהם לא שייכים לסימפוניה המקורית של שוברט, ועדיין.

  5. * הטענה השנייה של מועמד שיותר טוב ממועמדים אחרים בכנסת בהחלט רלוונטית. במצב הכנסת הנוכחי זה מהות ההצבעה (הרע במיעוטו) אם אני צריך לבחור בין ליברמן וחבורתו או הדני דנונים למיניהם לבין לפיד אני בצער רב אלך עם לפיד. אני ספציפית חושב שהוא לא הרע במיעוטו ויש טובים ממנו בכנסת אבל ההטענה כטענה רלוונטית (וכן עדיף להשפריץ בושם מסריח ממיי ביוב)

    • מילהאוס, אני מקבלת את הטענה רק באופן חלקי. נכון שתמיד יש צפרדעים לבלוע, עם כל מועמד, אבל אני מעדיפה להצביע למי שהוא טוב בעיני ברוב הדברים ורע רק בחלקם הקטן, כלומר שאני לא מסכימה ב-100% לכל דבריו/מעשיו. אם אין באמת אלטרנטיבה, הייתי מעדיפה ליצור אחת כזו במקום להצביע לתפוח הכי פחות רקוב בחבית של תפוחים רקובים.

      • בהקשר הזה, אני חייבת לומר שהטענה "לפיד עדיין הרבה יותר טוב מרוב האנשים הנוכחיים בפוליטיקה" שמוצגת בפוסט כעובדה, היא בהחלט לא עובדה. כמה וכמה מגיבים הגיבו כאן בסגנון "אז מה, אני אצביע לליברמן, לאלי ישי או לביבי? עדיף להצביע ליאיר לפיד."

        חשוב להזכיר שיש לנו 120 חברי כנסת, ושברגע שמבררים קצת מעבר לשטחיות של "כולם מושחתים", פתאום מגלים שחלקם אשכרה רוצים לעשות את העבודה שלהם. לרשימה חלקית של ח"כים מצטיינים, מכל המפלגות: http://cafe.themarker.com/post/609114/

        ולכל הציניקנים אני רוצה לומר: עדיף ח"כ קיים אך לא מושלם, שליבו טוב ואתם מסכימים עם פעילותו באופן עקרוני (לא במאה אחוז, תמיכה בפוליטיקאי אינה שקולה לחתונה קתולית), מאשר איזה יאיר לפיד שדעותיו עמומות והנכס העיקרי שלו הוא שהוא עוד לא נכנס לכנסת ולכן עוד לא הספיק לעשות נזק. עצתי לכם: מתוך 120 ח"כים, בחרו את האחת או האחד שהם הקרובים ביותר לדעותיכם, התפקדו למפלגה שלהם ותמכו בהם. לפירוט למה זה טוב, הכנסו לכאן: http://cafe.themarker.com/post/157908/

  6. זה לא עניין של כריזמה. גם לא של מעמד בינוני (שלפיד, כאמור, אינו שייך אליו). בישראל כבר שנים רבות יש ציבור רחב שלא מוצא את עצמו באפשרויות הבינוניות שניצבות מולו משמאל ומימין. כקול צף, הוא ממש מצפה בכיליון עיניים לכל דבר שיכריז על עצמו כעל סוג של "מרכז" עמום, דרך שלישית, משהו שלא מחייב לבחור בין לבין לכאורה.
    זו הסיבה ש"הדרך השלישית", "מפלגת המרכז" ו"קדימה" הצליחו יפה בסבב הבחירות הראשון שלהן. זו אפילו הסיבה שהגמלאים הצליחו. אותו מצביעים כל כך רוצים אופציה ג', שהם לא ממש טורחים לבדוק למי הם מצביעים, מהן דעותיו והאם הוא באמת "מרכז" כפי שהוא מתיימר להיות. הם רק רוצים לבחור במשהו חדש ושונה, במחשבה ש"גרוע יותר לא יכול להיות" – ונו, חברי הכנסת שלנו מוכיחים שכן, יכול.

    באמת, חבל שהטוסטר משולשים לא מתמודד.

    • אמת ויציב. וזו גם הסיבה שמפלגות מרכז לא מחזיקות מעמד אצלנו…

    • זה לא ממש מדויק, לדעתי. רוב האנשים תומכים בדיעבד בעמדות השמאל – גם כלכלית וגם פוליטית – אבל זה לא בון-טון או חינוך מהבית להגיד את זה. אולי פשוט יפסיקו לפחד ויצביעו לשמאל?

      • אפשר לדעת איך הגעת למסקנה הזו?

  7. הבעיה של לפיד היא שהוא לא מטיל ספק, גם לא בחוכמתו האינסופית. אז כשנראה לו שהוא מדייק בעובדות, הוא פשוט כותב אותן, וקל לו יותר לעשות מה שצה״ל אומר לו שכדאי כי כך עשו עד עתה.

    והוא כל כך בלב הקונצנזוס, שהוא גם לא מתמודד עם ביקורת, כי תמיד היתה לו יותר אהבה. בהקשר הזה, אני מעדיפה פאשיסט שנאלץ להגן על דעותיו בוויכוחים, על פני אדם בלי דעות כלל.

    • אני חושבת שנגעת כאן בנקודה חשובה: לפיד רגיל שאוהבים ומעריצים אותו.נראה שהוא לא היה מוכן להתמודד עם מידת הביקורת הקפדנית שמוטחת בנציגי ציבור, עם העובדה שהוא לא יכול לשלוף אמירות חסרות בסיס או לא עקביות.

  8. רציתי להתעכב טיפה על "טיעון הטוסטר משולשים".
    את אומרת שגם אם הוא עדיף על יתר הפוליטיקאים (מה שלא בטוח, אבל נגיד לרגע), זאת לא סיבה לבחור בו, כי גם טוסטר משולשים עדיף. לדעתי, זאת דווקא סיבה מצויינת לבחור בו.

    טוסטר המשולשים לא מתמודד בבחירות (בינתיים), אז אין ברירה אלא להתפשר על מישהו מושלם פחות. אם תמשיכי לחכות עד כלות לאביר על הסוס הלבן שיתאים ב-100% למה שאת מצפה ממועמד בבחירות, כנראה שתצטרכי לחכות הרבה זמן. ברגע שאחד המועמדים גרוע אפילו רק טיפה פחות מאשר האחרים, עדיין כדאי לך לבחור בו, כי אם לא – אז במי תבחרי? במישהו גרוע יותר? באף אחד (שזאת אפשרות גרועה במיוחד, כי גם אם אין מועמד שעדיף על היתר, בד"כ ישנם כאלה שגרועים במיוחד, שאת רוצה להקטין את כוחם ע"י הצבעה למישהו אחר, העיקר שהוא לא יהיה הם. כל פתק לבן או הצבעה ברגליים הוא שבריר קול למען אלי ישי / ליברמן / חנין זועבי / מחק את המיותר). אולי אם תבחרי ברע במיעוטו, אז לאט לאט נקבל כאן נבחרים פחות ופחות גרועים, ואולי ביום מן הימים יהיה כאן מישהו שאשכרה שווה משהו.

    חוץ מזה, אין לך מושג את מי יאיר לפיד יצרף לרשימה. בסוף הוא יציב טוסטר משולשים במקום השלישי (כמובן!) ברשימה שלו, ואז אני מניח שתצביעי לרשימה שלו בהתלהבות.

    • ליבליך, ראה תשובתי למילהאוס. אני לא מצפה לאביר על סוס לבן ולא ל-100% התאמה: אבל אני כן מצפה להתאמה חיובית *כלשהי*, ולא רק ל*פחות התאמה שלילית*. אני לא יכולה להצביע לוואקום. יש אנשים שמצביעים הצבעת-חסימה, וזה לגיטימי. אני אישית לא מסוגלת לעשות כזה דבר.

      ואגב, גם לטוסטר המשולשים קולי אינו מובטח. מה אם הוא יוצר משולשים פשיסטיים עם גבינ"צ אנטי-דמוקרטית?

  9. בטוויטר נוהגין לומר "בבחירה בין יאיר לפיד לאביגדור ליברמן, הייתי יורד מהארץ".
    לפיד מנסה לרכוב על הגל של הכרה במעמד הביניים וצמצום הנטישה, אבל את צודקת – אין לו שום דבר פרט לכאריזמה – סוג של ביבי ללא אג'נדה. במקום "סמולנים" הוא קורא למתנגדיו "אנרכיסטים", ויש לו ג'ל. כל היתר אותו דבר.

    • טוב, ביי 😛

    • "[לפיד] – אין לו שום דבר פרט לכאריזמה – סוג של ביבי ללא אג'נדה"

      בניגוד ל"ביבי עם אג'נדה"? הייתי רוצה לדעת איפה הביבי הקסום הזה מתחבא. אולי הוא רכוב על חד-קרן.

      • קרא את ספרו "מקום תחת השמש"

  10. ככל הידוע לי, יש אכן סימפוניה שלא הושלמה משום שמלחינה נפטר בטרם עת. העשירית של מאהלר: http://en.wikipedia.org/wiki/Symphony_No._10_(Mahler)

    מזל שמפיק האלקטרוניקה הבריטי מת'יו הרברט התגייס להשלים אותה:

    \מוזיקולוגיה

    אז מה, מתי מכריזים על תחילת הקמפיין של ואן-דר-ח"כית?

    • תום,

      תודה על התרומה המוסיקלית 🙂

      לגבי הקמפיין – אתה שונא אותי עד כדי כך? רק זה היה חסר לי…

      • זה מה שלפיד אמר במשך שנים. תראי מה קרה איתו!*

        ——–
        * רק שיהיה ברור. ההקבלה בין כותבת הבלוג ליא"ללה-ביי מתחילה ונגמרת בהכחשת הנכונות ללכת על קריירה פוליטית.

  11. פוסט מעולה. נהניתי מכל רגע. קראתי פעמיים 😉

  12. רגע רגע. עלית פה על משהו עם הטוסטר משולשים.

    • תודה 😀 זה אף פעם לא מפסיק להצחיק.

  13. "אינטיליגנציה חברתית – היכולת לומר הבלים גמורים בבטחון מספיק גדול." — מרק טוויין

    • אני עפר לרגלי האווטאר שלך. וגם לרגלי מרק טווין.

  14. אני ממש לא מבין את כל העניין הזה מיאיר לפיד.
    בעיני, זה שהוא כריזמטי ומתנסח היטב לא הופך אותו למועמד.
    זה שהוא חושב שהוא הרבה יותר חכם ממה שהוא באמת ושחצן לא פוסל אותו ממועמדות.

    בשבילי הדבר היחידי שרלוונטי הוא העמדות שאדם מציג ומידת האמון שיש לי בכך שידבק בהן.

    לגבי יאיר לפיד – אין לי שום מושג מה העמדות שלו ושום תחושה לגבי האמינות. האיש אניגמה, נפגש עוד 10 שנים ונראה אם כדאי להצביע לו או לא…

    • מה שלא הביהרו לי זה מה *כן* הופך את לפיד לראוי. אני עדיין מחכה לשמוע מה הוא עשה שבגלחו אנשים יבחרו בו, ניהל משהו? פיקד על משהו? הקים? ייסד? בנה ? הרס?
      למה להצביע לו לעזאזל.
      כמו כן אני שמח לציין שבסופו של דבר הגופה הלא מזוהה שמצאו בחולות לא שייכת לאחות ון דר גראף. אחרי דממה כל כך ארוכה כבר התחלתי לחשוש..

      • מהגג – זו בדיוק הסיבה שכולם נדרשו לעניין. חובת ההוכחה מוטלת על לפיד, כשאדם שלא הציג די הצורך את עמדותיו ולא משיב לשאלות בצורה מניחה את הדעת מקבל תמיכה אוטומטית גורפת כל כך, לפחות על פי הסקרים, זה מעורר חשש.

        עדו – היו סיבות טובות לדממה, האמן לי… אבל אני שמחה לחזור.

      • אולי זה בכל זאת ג'ימי הופה

      • אז זהו שאני לא חושב שהוא יקבל תמיכה גורפת כל כך כבקלפי כמו בסקרים.

        הקהל שמוכן לענות לסוקר הטלפוני שונה מזה שאשכרה משקיע ולוקח את יום החופש של הבחירות כדי לעמוד בתור ולהצביע.

        אני צופה לו 6-7 מנדטים, שזה יפה, אין ספק, אבל לא מסביר את ערימות האמוציות שהאיש מייצר אצל כולם.

        כנראה שמי שרואה ערוץ 2 / קורא ידיעות אחרונות הספיק לייצר איזה שהיא תחושה מזויפת של הכרות עם האיש שמופיע אצלו בסלון פעם בשבוע ולפרנס מזה מצבור של תחושות די חזקות…

  15. לא היה שמץ של אמינות בסיפור על צ'רצ'יל, למעשה חוסר האמינות שבו זועק לשמיים.
    למען האמת , את יאיר לפיד אני לא ממש קורא , כי הוא משעמם פחד.
    הייתי קורא את ב.מיכאל , והוא מעניין , אבל הוא נוטה הרבה פעמים לגלות בורות עמוקה הן בהיסטוריה והן בגיאוגרפיה, וגם נוהג לשקר , פשוטו כמשמעו.

    • טוב.

    • וכתוספת לתגובתך,
      הוא טוען באותו קטע ממש שעוסק ביאיר לפיד ש"ארבע אימהות,שלושה אבות וכו'"
      מגיע מ"חד גדיא"..

      • לא, הוא לא. הוא רק מצביע על זה שקל יחסית לברר את העובדה הזו…

  16. חזק. נהנתי לקרוא. אני דבר אחד קלטתי על יאיר לפיד, תאמת, שני דברימ: א. אמינ הוא ממש לא. ב. עמומ הוא כנ, ומאוד עמומ.

    • תודה, יצחק, אבל מה קרה לאותיות הסופיות במקלדתך?…

  17. אבל וואנדר, מישהו הכריח אותך להצביע לפיד? לעת עתה אפילו גדולי הפאשיטסטים של המערכת הפוליטית שלנו עדיין מדברים על בחירות דמוקרטיות. העניין הוא שיש מספיק אנשים
    שחושבים שהמועמדות שלו איננה לגימטימית. שהוא חצוף, גס רוח ומתנשא רק מעצם העובדה שהוא חושב שיש לו זכות להחליט שהוא רץ לחיים הפוליטים שעה שהוא דגנרט מושלם וחסר כל נסיון בניהול. הקטע הגדול הוא שהם ממש כועסים עליו בגלל שיש לו סיכוי לא רע להביא ערימות של מנדטים, הרבה יותר ממה שיש לרוב האנשים שנמצאים היום במערכת הפוליטית.

    • בת-עמי,

      אף אחד לא הכריח אותי להצביע, אבל עדיין חשתי צורך להגיד משהו בגלל התגובות של אנשים סביבי. אנשים קרובים אלי, שהם אינטליגנטיים ורציניים להפליא נמשכים אל האיש כמו עשים ללהבה (שלא להשתמש בדימוי פחות סימפטי), בלי שיש לזה בסיס של ממש. פשוט כי הוא נראה להם מרשים, בגלל להטוטים לשוניים כאלה ואחרים. אני לא אומרת להם כן או לא להצביע לו: אני אומרת – אם אתה מצביעים לו, שתהיה לזה סיבה מספקת.

      המועמדות שלו, אגב, לגיטימית בדיוק כמו של כל אחד אחר. ואגיד לך בסודי סודות: לדעתי, בגלל שהוא כל כך "ירוק" וטרי בעסק, יש סיכוי לא רע בכלל שהוא באמת ילמד ויתפתח, ויהפוך לפרלמנטר לתפארת. הפניה שלי אליו בסוף הפוסט אינה מבודחת, היא מאוד רצינית. אדרבא, ניתן לאיש ויוכיח את כוחו.

      • אבל האלטרנטיבות באמת לא מסעירות וגם מצע ואידאולוגיה זה חתיכת דרעק שהוא בקושי בסיס לשינויים. איזה סיבה מספקת יכולה כבר להיות? חלק גדול מהאנשים ממילא מצביעים למה שהם תופסים כרע במיעוטו. אני אישית חושבת שזה חשוב שיהיו בפרלמנט אנשים שנראים טוב, זה לא פחות חשוב מ"איש חזק". למה שרק החבר'ה של ש"ס יראו טוב בחליפות?

      • בת עמי . עלית פה על משהו. למעשה חשדתי קצת באובססיה של בעלת הבלוג לסגן השר ליצמן. להתעניין ביאיר לפיד זה כבר יותר הגיוני.

  18. האמת, כפי שכבר התחילו לשים לב מגיבים לפניי, היא שיאיר לפיד עתיד להיות המועמד הגברי הנאה ביותר בבחירות לכנסת שנראה בישראל מאז הקמתה של המדינה. זה כמובן עניין של טעם, ובכל זאת. ואכן, בדומה למועמדותה של פנינה רוזנבלום בזמנו, מדובר במהלך שצריך לנהוג בו בחסד, ולו רק בשל התרומה האסתטית הצפויה למשכן, לדיונים בועדות ולדיונים במליאה. מה שנקרא חומר ראוי לתפקיד שר חוץ.

    ויותר ברצינות:
    (1) לא קל להיות פוליטיקאי בישראל. רוב האנשים המוכשרים באמת בארץ נמלטים מזה כמו מאש. מי שמגיע והוא בכל יכולת מוכחת בקריירה קודמת בדרך-כלל לוקה בחסרון אחד או יותר. לא היתה סיבה להניח שיאיר לפיד, למרות יופיו, יהיה שונה מקודמיו. זו לא סיבה לקבור אותו. לפחות תנו לו להציג לפנינו מצע מפורט, וקברו אותו על סמך ביצועיו הפוליטיים הבתוליים. כרגע, זה נראה שמרוב התרגשות, כולם קוברים אותו קבורה-מוקדמת.

    (2) ב. מיכאל אומנם מצא שגיאות בכתביו של יאיר לפיד. האם הוא פנה אליו וביקש ממנו לתקן אותם ? היכן מתועדים חילופי-הדברים האלה ? למיטב ידיעתי ב. מצא שגיאות ורץ לחפש לחבר'ה. שגיאות, אגב, שמצויות ברשימות העיתונאיות של לפיד, אך לא בספריו, מה שמלמד יותר מהכל על איכות עורכיו בסוג הכתבים הראשון.
    אז ואנדר, דחילאק, תהיי פיירית.
    למה שהוא לא יתקן שגיאות כשהוא עדיין סבור שזה נכון ?

    (3) אז מה היה לנו עד כאן ? איש תקשורת מוכשר לכל הדעות, שמייצג באופן מרשים את הישראלי הממוצע (למעט העובדה שהוא מצליח ופורה הרבה יותר מהממוצע בתחום עיסוקו) מחליט להיכנס לפוליטיקה. כל המערכת הפוליטית קמה על רגליה האחוריות בניסיון למנוע ממנו את זה, ולמרבה הפלא, בלוגרים מימין ומשמאל מצטרפים לסכינאות-הוירטואלית המוקדמת הזו, כאילו לפיד מאיים על משהו ברצינות. כאילו לא היו כאן מפלגות מרכז שקמו ונפלו עוד לפני הבחירות לשמן התכנסו. כאילו האיש לא אומר דבר אחד בסיסי שכולנו (חוץ מהפוליטיקאים) מסכימים עליו: המדינה שלנו לא מתנהלת כשורה, והגיע הזמן לשנות את זה.

    (4) מה שמשאיר לנו בסך-הכל להסכים על השאלות מהם הדברים שצריך לתקן, ואיך אנחנו מתכוונים לתקן את זה. כשיאיר לפיד יואיל להפסיק למלמל באפלה ויבהיר את כוונותיו באופן מפורט, אפשר יהיה להתחיל לקבור אותו בכיכר העיר, או לחילופין, להתחיל לפנטז על ברית החילונים-הליברליים של המרכז-שמאל שתיקח את ישראל ישירות אל המאה ה-22.

    נ.ב
    הערה אחרונה – יש הרבה מועמדות לתואר "סימפוניה בלתי-גמורה", ועד כמה שאני מבין, חבר-המושבעים עדיין בחוץ בנוגע לשאלה האם שוברט גמר או לא גמר (והדיון כנראה לנצח יישאר פתוח, או לפחות עד שיתקיים סיאנס אמין) – http://en.wikipedia.org/wiki/Unfinished_symphony

    נ.ב.נ
    הערה אחרי-אחרונה: ההערה האחרונה באה לטעון שלפעמים כאשר מקבלים פידבקים בנוגע לנכונות של משהו שאמרנו/כתבנו/חשבנו, לא כל הפידבקים האלה מתיישבים יחד לכדי תמונה מלאה ואמינה…. אז אולי לא צריך לתקן משהו שחשבנו עליו מייד כשמישהו אומר לנו שטעינו ? זה היה צ'רצ'יל שאמר שקורה תכופות לאדם שהוא נתקל באמת, אבל הוא ממהר לקום ולהמשיך הלאה בדרכו, לא ? אולי זה קורה גם לגבי הדברים-הלא-מדוייקים ?

  19. אם האנשים בסביבתך נמשכים כמו עש לאש ליאיר לפיד הם כנראה לא כול כך אינטיליגנטים, כי להימשך לבן אדם כול כך חלול באמת צריך סוג של חוסר תחכום ופשטנות מיוחדת.

  20. […] בקודש, כתבה ואנדר פוסט נהדר. זה הפוסט הראשון שמדבר על לפיד בצורה תרבותית […]

  21. פוסט נפלא.
    התחלתי לכתוב תגובה וזה התארך והתארך והתארך… וזה כבר היה מוגזם להשאיר את זה בתור תגובה.
    אז החלטתי להפוך את זה לפוסט מייגע…

    אבל היי! לינקקתי אלייך! 🙂

    http://smonkey.site.co.il/blog/archives/2267

  22. יאיר לפיד היה עיתונאי טוב ועכשיו הוא פוליטיאי טוב


כתיבת תגובה

קטגוריות