פורסם על ידי: vandersister | מרץ 7, 2012

ליאונרד כהן, אני באמת מתנצלת

לכבוד חג הפורים וגלי השמחה והאופטימיות המתלווים אליו, מצאתי את עצמי חורזת חרוזים לצלילי Everybody Knows של ליאונרד כהן. מוגש להנאתכם, אנא זמזמו על פי המנגינה:

כולם פה יודעים

כולם פה יודעים שאסתר שרמוטה
כולם פה יודעים שפורים זה בלוף
כולם פה יודעים שמרדכי הוא מניאק
שמתחמן את כולם בלי סוף
כולם כועסים על הבני זונות
שקנו להם בסופר משלוחי מנות
והם ממש גרועים
כן, כולם פה יודעים

כולם פה יודעים שישראל פשיסטית
כולם פה יודעים שהאפרטהייד כבר כאן
כולם מדברים בשפה בטחוניסטית
ועוברים לגור בלונדון או יפן
כולם פה יודעים שהמיסוי לא מוצדק
כולם פה יודעים ששטייניץ מנותק
ולא ממש מופתעים
כן, כולם פה יודעים

כולם פה יודעים שמחאת הקיץ
לא עזרה בשיט וסתם מכרו לנו ספין
כולם פה יודעים ששמים עלינו זין
אפילו טרכטנברג כבר לא מאמין
כולם מחרימים את הפסק זמן
כולם מפטרים עובדי קבלן
ומגרשים ילדים
כן, כולם פה יודעים.

כולם פה יודעים שהברווז הוא ביבי
כולם פה יודעים שאיראן כבר גרעינית
כולם פה יודעים שהתירוץ הזה עוזר לו
להמשיך לא לממש אף תוכנית
כולם פה יודעים שהמנהיג זה שרה
כולם פה יודעים שהכנסת היא חרא
וכולנו תקועים
כולם פה יודעים.

כולם פה יודעים שאת אותי אוהבת
כולם פה יודעים, ישראל יפה שלי
כולם פה יודעים שאת ממני גונבת
ואז טוענת שהכל בשבילי
כולם פה יודעים שנתתי לך חיי
ואת מכרת אותי לכל מאן דבעי
ולא השארת שרידים
כן, כולם פה יודעים

כולם פה יודעים, כולם פה יודעים
אנחנו אבודים
כולם פה יודעים
כולם פה יודעים, כולם פה יודעים,
אנחנו אבודים
פורים שמח, יהודים.


Responses

  1. אני חושבת שאם לא היה לנו פורים, מצבנו היה יותר גרוע.

  2. לביצוע מיידי של יובל בן-עמי!

  3. הטקסט הזה מבטא עבורי את כל עצמת רגושתי ואכזבתי העמוקה ממה שעובר על המדינה היפה הזאת שכל כך ליכלכו אותה. אולי באמת אין לנו זכות למדינה עצמאית, אולי מתאים לנו יותר כיהודים לתרום ולהתרם למדינות אחרות?

  4. מצוין!

  5. מלאונרד כהן את מבקשת סליחה?
    מה איתנו, הלוא אותנו את דכאת כרגע עד אין קץ. לנו קראת פשיסטים ואבודים.
    תודה וחג שמח גם לך !

  6. סליחה אבל מי זאת אותה 'ישראל' שעליה את כותבת ואיפה אפשר למצוא אותה? יש לי כמה דברים דחופים להגיד לה.

  7. למה את חושבת שישראל היא מדינת אפרטהייד?
    מלבד הנופך האינטלקטואלי נאור שאת מאמינה שמשפט כזה נותן לך.

    • אה בדיוק עכשיו עבר איזה חוק שאוסר על ערבי ישראלי להביא הנה לארץ את אשתו מהשטחים שתגור כאן. אם אני אתחתן מחר עם שוויצרית (גויה!) לא רק שהיא תוכל להגר הנה אלא גם לקבל אזרחות. אז הנה חוק שמפלה ביני היהודי ובין מישהו ששמו אחמד על רקע המוצא שלנו.
      מדינת ישראל מחזיקה מזה 44 שנים אוכלוסיה ענקית תחת שלטון צבאי. מצד אחד הם לא אזרחים בעלי זכויות מצד שני אנחנו כן שולטים עליהם. אם אפשר היה לתרץ את זה בנימוקים של 'בטחון' (כמו השהות ארוכת השנים של צה"ל בדרום לבנון) באו ההתנחלויות והרסו גם את הסיבה הזאת.
      והנה מישהו שמסביר את זה יותר טוב ממני:
      http://www.hahem.co.il/friendsofgeorge/?p=987

      • כן. אז האפרטהייד הוא לא נגד ערבים בעלי תעודת זהות ישראלית אלא רק נגד הערבים עם התעודה הכתומה. אנחנו לא באמת כמו דרום אפריקה , היפ היפ הוריי. בכלל יש הרבה שגרועים מאיתנו – איזה מזל הא?

      • עדו, התגובה שלך לוידיאו של דני מרגיזה בהתממותה. אם אתה לא מבין מה הבעיה בלקרוא לישראל מדינת אפרטהייד אפילו שהיא לא, אז בטח גם אין לך התנגדות לאלה שקראו לפלסטינים נאצים כשעריקאת אמר שהוא לא רוצה יהודים ברשות הפלסטינית, נכון?
        אם לא נדייק לא נפתור את הבעיות, רק נחריף אותן. החוק שציינת נובע מנסיון להשאר במתווה שתי מדינות לשני עמים ולמנוע הקמת "פלסטין הגדולה" שבה יהודים ישראלים הופכים למיעוט. אתה יכול להבין את הפחד שלי מחיים תחת שלטון ראאד סאלח, הניה או אפילו אבו מאזן המתון מכחיש השואה שבמערכת החינוך הממלכתית שלו מלמדים ילדים שלהיות שאהיד זה טוב ושהציונים הם השטן? זה חוק מפלה וחייבים למצוא דרכים אחרות, אבל הוא לא נובע מרצון לפגוע בערביי ישראל והוא בטח שלא מצדיק את התווית "אפרטהייד". כיבוש זה כיבוש ואפרטהייד זה אפרטהייד, והפתרון לאחד שונה מהפתרון לשני. הרצון של הרשות לא לראות יהודים במדינה שלהם, אם ימומש, יפלה יהודים דתיים שאין להם בעיה להיות משויכים לעם הפלסטיני ולא לעם ישראל ויפלה יהודים ישראלים שיעדיפו לחיות בשלום עם שכניהם כמיעוט במדינת פלסטין, אבל ברור לי שהוא נובע מרצון לא לראות אזכורים לכיבוש ארוך השנים שאך נגמר (wishful thinking) ולא מתפיסת עולם שקוראת לטיהור השטח מבני ה"גזע היהודי". בכיבוש יש להילחם. החוק שציינת הוא מפלה למרות שהוא בא לשרת מטרה שאני מסכים לה ולכן צריך לבטל אותו. אבל אין קשר בין השניים ונסיון לכרוך אותם לבעיה שלא קיימת ירחיק את הפתרון של שניהם. אתה מפטיר בזלזול כלפי דני "טוב נו, אז זה כיבוש ולא אפרטהייד, אז מה?" וקשה לי להאמין שאתה לא יודע כמה אנשים בעולם, ששמעו ב-NPR או עברו במקרה בשבוע האפרטהייד באיזה קולג' לא מודעים לכך שבתוך תחומי 48 אנחנו לא מיעוט ששולט על רוב, אנחנו לא מונעים מערביי ישראל את הזכות להצביע או להתאגד במפלגות, אנחנו לא רוצחים ערבים ישראלים ללא משפט או במשפטי דמה, ואנחנו לא כולאים את המנהיגים הפוליטים של ערביי ישראל רק כי הם כאלה (זה מה שעולה לי בראש ואני מניח שלכל אדם ממוצע כשהוא שומע אפרטהייד). מי שמאמין שיש פה אפרטהייד לא יפעל לפתרון שתי מדינות לשני עמים אלא לפתרון פלסטין הגדולה.

  8. מצד אחד מדינת ישראלאז אני זה שמיתמם פה?

  9. לעזאזל הסמרטפון. מה שרציתי לכתוב הוא שהמדינה שלי ורוב העם היהודי בישראל שונאים את הערבים (בוא נאמר שבצדק לצורך הויכוח), רואים בהם אוחב וכן הלאה ומצד שני אנחנו ממשיכים להחזיק את האויב הזה פה קרוב אלינו. מצד אחד הערבים הם חלאות, פיכסה ופויה ומצד שני הם אלו שבנו פה את המדינה כי לנו לא נאה ללכלך את הידיים. כאן מתחיל האפרטהייד, אם אף ישראלי לא היב מוכן להעסיק ערבים (אויב או לא?) אצלו והיה מוכן להפסיד כסף בשביל זה – ניחא. בפועל אנחנו מאד אוהבים את הערבי שבונה לנו בתים, מטאטא רחובות ושוטף כלים במסעדה. הניצול הזה (תנסה להתקבל לעבודה בבנק כערבי מהשטחים) הוא האפרטהייד. בלי זה הכיבוש היה סתם גועל נפש.

    • אתה שוב קורא לדברים שהם לא אפרטהייד אפרטהייד. צביעות זה לא אפרטהייד, שנאה זה לא אפרטהייד, ניצול זה לא אפרטהייד. דווקא הניחא שלך (אם הם האויב בעיניך אז אל תעסיק אותם) זה הרבה יותר קרוב לאפרטהייד מכל מה שציינת קודם, במיוחד אם אתה מתכוון גם לערביי ישראל (מהתגובה שלך לא ברור מתי אתה מדבר כללית על ערבים ומתי אתה מדבר רק על ערביי השטחים). אבל גם זה לא אפרטהייד. בכל מדינות הדרום בארצות הברית יש לבנים עשירים שמעסיקים שחורים במשכורות רעב, מנצלים אותם, אבל גם שונאים אותם ומתים שיעלמו להם מהעיניים. דרום ארה"ב הוא מקום מלא בשנאה וגזענות, אבל אין שם אפרטהייד. אתה ממשיך לצעוק אפרטהייד על כל תופעה שלילית שאתה רואה נגד ערבים (תגיד, למה אתה לא כותב פלסטינאים?) ואני חוזר וטוען שאתה מרחיק בכך את פתרון הבעיות האמיתיות כי אתה מפזר את הפוקוס שצריך להיות עליהן (הכיבוש והחוקים המפלים, למשל). דבר שני לא דיברתי על שנאה, דיברתי על פחד. לא פעם ראשונה שאני מדבר עם אנשים על פחד והם עונים לי כאילו אמרתי שנאה. זה לא במקרה. עם שונאים קל להתמודד, הם אנשים רעים וצריכים לעבור חינוך מחדש (עאלק "בוא נאמר שבצדק לצורך הוויכוח"). להתמודד עם אנשים שפועלים מתוך פחד זה כבר יותר מורכב. יותר קשה לשנוא מישהו שמפחד. צריך לשכנע אותו שהדרך שלך תפתור את הסיבות לפחד שלהם (כי רק לצעוק להם שהם טפשים ואין להם ממה לפחד ממש לא יעזור). צריך אמפתיה. הערבים הם לא האויב שלי, בטח שלא ערביי ישראל. החמאס והרשות הפלסטינית הם האויב שלי ואני פוחד מהם.אני מכיר בזכות הפלסטינים למדינת לאום אם הם רוצים כזאת ואני מוכן להגיע איתם להסכמים שישמרו על הזכות שלי למדינה שלי. אני פוחד ומתנגד לכל מי שרוצים כזאת על חשבון מדינת הלאום שלי.

  10. ואכן פורים היה שמייח מאוד ליהודים

    ואנדר הגעתי 🙂


כתיבת תגובה

קטגוריות

