פורסם על ידי: vandersister | נובמבר 10, 2016

בזכות הזעם

אתמול בבוקר התעוררנו לעולם קשה. ארצות הברית של אמריקה, מנהיגת העולם החופשי ומגינת הדמוקרטיה, בחרה לה כמנהיג תפוז מגודל וקפריזי, חסר מצפון ומוסר, שמאיים באופן מעשי וסימבולי על העקרונות שחשובים כל כך לאלה מאיתנו שיש להן ולהם כבוד לזולתם.

לא אדבר על ה"כשלים" שהובילו לבחירה הזו. הקמפיינים והסקרים וניתוחי הפוסט-מורטם הם נחלתם של אנשי המאקרו, ואני אשת הפרטים הקטנים, שוקדת ללמוד ולהבין את הרווח שבין כל אדם ללבו ומצפונו. גם לא אתייחס לשיטת האלקטורים, שאם הבנתי נכון, מבוססת על חישוב המרחק בין שתי נקודות והגעה מנקודה א' לנקודה ב' בדרך הפתלתלת והסבוכה ביותר האפשרית, שכוללת עצירת ביניים במאדים והחלפת כלי רכב באמצע ממכונית למזחלת רתומה ליחמוסים שיכורים.

עוד חשוב לי לומר – לא אדבר כאן על הילארי קלינטון ומה שהיא עשתה נכון או לא נכון. אין לי שיג ושיח עם האנשים שהשוו בין קלינטון לטראמפ באמירות רדודות כגון "שניהם גרועים באותה מידה". לא, תוקף מיני סדרתי ושונא נשים, שחורים ולהט"בים לא "גרוע באותה מידה" כמו מישהי שחשודה בשחיתות שלטונית, או לא לגמרי יודעת איך למחוק אי-מיילים, או פשוט לא באה לכם טוב בעין. ואם אתם לא מסכימים, עשו טובה ואל תטרחו לומר לי זאת.

מה כן אומר?

אומר שאני כועסת. נורא. רותחת. אתמול, כשעוד לא חלפו 24 שעות מבחירתו של התפוז המיזוגני, החלו להצטבר עוד ועוד עדויות ברשתות חברתיות ובערוצי החדשות על גילויי גזענות, ועל הטרדות ותקיפות על רקע גזעני ומיני. חובבי טראמפ חגגו את ניצחונו בהשמעת איומים ובמעשי בריונות. אפילו בפתית הגלובלי שהוא מדינת ישראל לא חמקנו מהתגובה המכוערת הזו. ידידות וחברות שלי סיפרו, בזו אחר זו, בעלבון, ברוגז, על גברים שהרשו לעצמם לספר יותר בדיחות שוביניסטיות מבחילות, שהרשו לעצמם לשלוח ידיים ולגעת בהן בניגוד לרצונן, בלוויית אמירות בסגנון "אם לטראמפ מותר, אז גם לי".

וזו, חברות וחברים שלי, הבעיה בבחירת תפוז קפריזי שמואשם באונס ובתקיפה מינית של נשים רבות, ואפילו מתרברב בכיבושיו והטרדותיו ורואה בהם הישג. כשאיש כזה נבחר לנשיא, זו לא נורמליזציה של תרבות האונס – זו הענקת פרס לתרבות הזו. הפרס הכי גדול שיכול להיות.

אז כן, אני כועסת. כועסת בשם האמריקאית המוסלמית שהותקפה בצורה מכוערת על ידי שכניה. בשם האישה האפרו-אמריקאית שחבורת גברים קראה לעברה בתחנת הדלק שבקרוב יחסלו אותה. בשם אלה שראו, בעיניים מזועזעות, את האנשים שהניפו דגלים עם צלבי קרס בגאווה מעל בתיהם, כי הקו-קלאס-קלאן הם מהתומכים הגדולים ביותר של טראמפ. כועסת בשם כל מי שמוותרת, בדקות אלה ממש, על הניסיון להגיש תלונה על תקיפה מינית. מה הטעם?

נשמעו אתמול קולות בנוסח "זה לא סוף העולם, תפסיקו להגזים" מחד, ו"תנו לו סיכוי, בסוף יתברר שהוא נשיא ממש טוב לישראל או אפילו לעולם כולו" מאידך. במלוא הכנות? זה לא מעניין אותי. גם אם יתברר שארבע שנות כהונתו של התפוז המטרידן הסדרתי, אם יגיע לסוף הקדנציה, חלפו בלי נזק מיוחד ליחסי החוץ של ארה"ב או לכלכלה הגלובלית, וגם אם יתברר שהאיש הוא למעשה גאון במסווה מאוד מאוד מאוד מאוד כבד ויהיה לאחד הנשיאים הטובים בהיסטוריה של ארה"ב, הנזק כבר נעשה. אני לא מתכוונת ל"נעשה" בלשון עבר: הנזק נעשה וממשיך להיעשות בימים אלה ממש.

לכן אני כועסת. לא כי אני לא מאמינה שיכול להיות טוב, אלא כי מותר לנו להתרעם כשפוגעים בנו, ובשם חתול התקרה הטוב והמיטיב – אתמול חלקה לנו ארצות הברית סטירה מצלצלת, על לא עוול בכפינו, ואני כועסת. רותחת. ואני עומדת על זכותי לכעוס.

נראה לי שמרוב ניסיון לעשות מה שנכון לפי הסקרים, או מה שיביא תועלת אסטרטגית, ולחשוב קדימה, שכחנו קצת שמותר לנו גם להרגיש את מה שאנחנו מרגישות. מאז ומתמיד האמנתי בגישה של "וגם", לא "או". לכל מי שאמרו לי "חשוב לעשות ולא לקטר", הייתי אומרת "למה? אני מקטרת, וגם עושה". נכון, עשייה רבה עוד לפנינו. הסופרג'יסטיות לא ויתרו וגם אנחנו לא נוותר. אבל אין להכחיש שחטפנו סנוקרת-אדירים. למה לנסות ולהעמיד פנים שלא כואב לנו? אנחנו לא עשויות מאבן. תקרת הזכוכית נראית עבה וכבדה ובלתי אפשרית יותר מתמיד, ואם את לא גבר לבן, הסביבה שלך הפכה לעוינת ומפחידה עוד יותר מקודם.

אז כן, לכעוס. לרתוח, להתרגז. אם מישהו שולח אליך ידיים או משמיע בדיחה שהופכת את הסביבה שלך למאיימת, לכעוס. ולומר במשנה תוקף שזה לא מקובל עליך. ולצעוק. ולהיות לא נחמדה. כי אם נחמדות וחיוכים ודרך ארץ היו מקדמים שוויון בין המינים, הייתה לנו כבר אישה נשיאה בבית הלבן. אז תכעסי. וכשיגידו "אבל למה את לא מחייכת?" או "אבל למה את כועסת?", השיבי "כי פגעו בי, וזה כואב לי. ואני לא מוכנה שיפגעו בי יותר. אז אני כועסת". ואם צריך, קומי וצאי. לכי מהסיטואציה שמכאיבה לך ופוגעת בך.

ואתם, אחי הגברים: לא אגיד לכם איך להתנהג ומה לעשות. אומר רק זאת – מי שמקבל את האידיאל שלו לגבריות מטראמפ, כלומר משקרן כפייתי עם שיקול דעת ומצפן מוסרי של ערימת אשפה, לא ראוי לכבוד. מי שמשתמש בטראמפ כתירוץ למעשים שהוא יודע היטב שאינם מוסריים ואינם ראויים, מוותר על מצפונו וראוי לכל גינוי וכל ביקורת. ראיתם מישהו מתקרב למישהי, גורם לה אי נוחות, כופה את עצמו עליה? זה הזמן שלכם לכעוס. לכעוס, כי מוציאים את דיבתכם רעה. לכעוס, כי כל אחד שעושה מעשים כאלה הופך את המרחב הציבורי של כולנו למפחיד ומאיים לנשים ולמתסכל ומקומם לגברים. אני מאמינה שרוב הגברים לא רוצים שיפחדו מהם ויכעסו עליהם. אולי אני נאיבית. אבל היום, יותר מתמיד, אנחנו זקוקות לבני ברית. לא כאלה שיגידו לנו "אבל למה נשים לא עושות כך וכך" – אלא כאלה שישאלו את עצמם מה הם יכולים לעשות בשביל לעזור. הגנו עלינו. הגנו על שמכם הטוב. נהגו כבני אדם הגונים.

מילה אחרונה: בימים האלה אי אפשר שלא לחשוב על הדור הבא, ועל העולם שאנחנו משאירים להם. יש לי שלוש אחייניות ושני אחיינים, והם ילדים נפלאים. כשיהיו בוגרים מספיק, אומר להם שבסופו של דבר, הם לא יכולים לשלוט במה שאנשים אחרים עושים. הם יכולים להחליט אך ורק בשביל עצמם. מצד אחד, זו תחושה מאוד מקטינה וקל להגיע לייאוש ולחוסר אונים כשמבינים זאת. מצד שני – גם אנחנו, כל אחד מאיתנו, הוא חלק מהעולם, ושינוי של עצמנו הוא גם שינוי של העולם הזה. אנחנו, ורק אנחנו, נחליט מי אנחנו וניתן לעצמנו דין וחשבון.

נכון, היינו שמחות ושמחים יותר אם העולם היה משקף את מה שאנחנו מאמינים שהוא נכון וצודק. אבל למרבה הצער, זה לא תמיד נכון. ובתקופות כמו היום, כשזה לא נכון בצורה צורמת וכואבת כל כך, זה הזמן לחשוב עם עצמנו על העקרונות שלנו. לדעת מה ההבדל בין אמת לשקר, בין נכון ללא נכון. לדעת לכבד את האחר/ת. לדעת שכל בני ובנות האדם שווים. לדעת שמגיע לנו יחס מכבד וראוי מכל אחד – כל אחד! – לא משנה אם זה ילד בכיתה או זר ברחוב או נשיא ארה"ב. לדעת שמה שפופולרי הוא לא בהכרח מה שטוב. לדעת שגם אם יש המון אנשים בעולם שמתנהגים כמו טיפשים מטופשים, חסרי כבוד לאמת ולעובדות וחסרי התחשבות כלפי אחרים, זה לא הופך את ההתנהגות שלהם לנכונה וצודקת וראויה לחיקוי.

וגם, מותר ורצוי לכעוס. כי העולם החרא הזה הפך לעוד יותר חרא; כי הלחיים שלנו עדיין בוערות מהסטירה של אתמול; וכי הכעס הוא הניצוץ שייתן לידיים שלנו את הכוח לשנות.


Responses

  1. לגבי האחיינים שלך: מסתבר שאם ההצבעה הייתה נערכת בין בני ה19-26 אז קלינטון הייתה מנצחת בגדול. כך שבכלל לא בטוח שטראמפ ייבחר לקדנציה הבאה. לגבי 'גם וגם' אם יש נגדו עדויות על מעשים פליליים אז בהחלט אפשר להשתמש בזה כדי להפיל אותו מהשלטון בדיוק כפי שקרה לניקסון.

    • דעות משתנות עם השנים. כך שסביר שאותם צעירים נלהבים יפקחו את עיניהם עם השנים, ויבינו שמה שהיה נכון לגיל 18 כבר די מטופש בגילאי 40.
      העדויות על המעשים הפליליים מצידו נמוכים מאוד יחסית לעדויות נגד קלינטון, ומאוד לא סביר שיביאו להדחתו.

      בכל מקרה, אני כלל לא בטוחה שהגזענים המיזוגניים של טראמפ גרועים מגדודי הפורעים רעולי-הפנים שמנפצים זגוגיות בלוס-אנג'לס ותוקפים לבנים תמימים בפורטלנד.

      • קראתי את התגובה הזו שלוש פעמים ואני עדיין לא מצליחה להבין מה המסר. כי אם אני צודקת, והמסר הוא ככל הנראה "כולם אותו חרא", או "טראמפ גרוע כמו הילארי", זה בדיוק מה שביקשתי שלא תטרחו לומר לי, כי זה בולשיט. ויש לי מעט מאוד כוח לבולשיט בימים אלה.

    • הבעיה היא, כפי שגם ראינו בהצבעה המקוממת על הברקזיט, זה שצעירים בניגוד לואן דר לא מאמינים ב"וגם" – הם מתלוננים על התוצאות, אבל לא עושים את המינימום של להפסיק לרגע את הגלישה בפייסבוק ולהצביע. המעשה הכי פשוט, קל ובסיסי שלא דורש הרבה, לא הפגנה, לא מרד, רק ללכת ולהצביע. שיעורי ההצבעה של הצעירים בשני המקרים היו נמוכים, על אף שיכלו לשנות את התמונה מקצה לקצה במקום ליבב בדיעבד על כך שהתוצאות לא היו כראות עיניהם.

      יום עצוב. ומכעיס.

  2. כועסת איתך, מתוך ההלם.

  3. תודה על המילים האלה

  4. הכל נכון ועדיין לא הבנתי על איזה "עולם חופשי" אנשים מתאבלים.
    טראמפ הוא סימפטום, לאו דווקא גורם.

  5. pussy grabs back!

  6. את חיה בבועה שניזונה מהתקשורת בארץ שניזונה רק מחלק מאוד צר בתקשורת בארה“ב.
    טראמפ לא שונא שחורים או גייז זה היה עכשיו סתם שקר שלך שלא מתבסס על כלום.
    את לא מבינה שכל המאמר הזה הוא התקפה מחרידה על גברים על לא עוול בכפם, ואז את מתקוממת שאנחנו לא מזדהים איתך.. למה שאני אזדהה עם מישהי שחושבת שכשאנס תוקף מישהי ברחוב זה משליך עליי רק כי נולדתי עם האבר הלא נכון? למה את בכלל מעיזה לחנך אותנו כמו ילדים קטנים שלא מבינים שאונס זה רע? מי את שתשכנעי אותי למנוע אונס רק בגלל שזו טובתי האגואיסטית האישית? האם אין לנו מוסר? האם גברים לא נלחמו למען נשים כל חייהם? ואת מקטינה את המלחמה הזו לאגואיזם פשוט?! אני לא חייב לך כלום, וכשאישה תותקף אני אעזור לה אבל זה יהיה למרות מה שאת אומרת ולא בגלל.
    היום לא מפחיד יותר להיות אישה היום מפחיד יותר להיות גבר לבן תומך טראמפ ראי ערך כל הכתבות ביומיים האחרונים של אנשים כמותך וההפגנות בארה“ב בתגובה והלינץ׳ התקשורתי שהם עוברים.
    אתם מתירים את דמם ושוכחים שלפחות בארה“ב הם מהווים 50 אחוז ואז אתם מרגישים ליברלים וחושבים שאם תכעסו יותר מישהו יזיז לו? את פשוט חיה בבועה מחשבתית בדיוק כמו המידע אותו את צורכת.
    מילה אחרונה לגבי טראמפ הדברים שאמר על נשים הם נוראיים, אם עשה אותם הוא עשה אותם לפני יותר מ11 שנה והתחרט עליהם, בניגוד לקלינטון שהשחיתה את כל מדיניות החוץ של ארהב וניסתה לטייח. ההפקרות במעשים שלה והשוחד העקיף שהיא קיבלה לא יכול להרשות לאנשים, שבסוף צריכים לחיות תחת השלטון של הנשיא הנבחר, לבחור בה בדיוק לאותו תפקיד שבו כבר מעלה קשות. אז נכון טראמפ הוא אופציה גרועה, אבל לפחות בעמדות ניהול וכלכלה הוא הוכח כמצליח ואת מנסה לשכנע אותם לשים עליהם אישה שמעל 50 אחוז מהאנשים שפגשו אותה בתפקידה כמזכירת המדינה שילמו לה שוחד?? אישה שכל מה שהנהיג את חזונה היה שוחד פוליטי והטבות למקורבים, שנתמכת (גם על ידי שוחד לקרן קלינטון) על ידי כל הבנקים הגדולים שהם הבעיה הגדולה של הכלכלה של ארהב?
    אז אני לא יודע במי הייתי בוחר אם הייתי אמריקאי אבל להסית כך כמו שעשית נגד בוחרים רק כי את לא מצליחה לפתוח את הראש מעבר לתועלת האישית שלך כפמיניסטית לוחמת, יש משפחות שאין להן מה לאכול, אולי יבחרו בקלינטון יץויוכלו קצת מהפמיניזם שינצח ויהרוס את המדינה שכבר גוססת מ8 שנים של סוציאליזם חלש ומדיניות חוץ נרפסת מול הרוסים שגרמה להם לצאת ל2 מלחמות על אוקראינה וגאורגיה ועכשיו סוריה..
    ההסתה שלך מחפירה יותר מכל הטיעונים שלך יל טראמפ ומכיוון שכך נהגה רוב התקשורת בחול טראמפ ניצח. יום טוב.

    • אישרתי את התגובה הזו אך ורק כדי שתראו מה זה "השלכה" וכמה המצב חמור. אני מספרת שנשים, להט"בים ובני מיעוטים מותקפים, ומישהו טוען שאני "מתירה את דמם" של התוקפים. אין לי כוח לשיחדש הזה. לגבי "האם גברים לא נלחמו למען נשים כל חייהם" – ובכן, חלק עשו זאת, ודאי. הרוב לא. אם היו עושים כן, לא היינו במצב הנוכחי ולא היה צורך לכתוב פוסטים כאלה.

      אבל הי, אני פמיניסטית ולכן תועבה ואויבת הציבור.

    • תנסה להיות ישר אם אתה מסוגל. דמיין לעצמך אישה עשירה שהייתה נשואה 3 פעמים ובגדה בכל בני הזוג שלה, שחיה היום עם דוגמן תחתונים ונתפסה מתארת כיצד היא 'תופסת גברים בזין שלהם'. מה בדיוק הסיכוי של אותה אישה להיות מועמדת המפלגה הרפובליקנית לנשיאות?


להשאיר תגובה

קטגוריות

