פורסם על ידי: vandersister | ינואר 29, 2014

זה מה שלמדתי בגן היום

זמר הפולק האמריקני הידוע פיט סיגר הלך אתמול לעולמו. סיגר היה סוג של חלוץ בתחומו, ממעצבי תנועת המחאה של שירת הפולק בארה"ב: הוא היה פעיל פוליטית וחברתית, התנגד לאלימות, הפגין נגד מלחמת וייטנאם, צעד לצד מרטין לות'ר קינג בוושינגטון, ובהיבט של המדמנה המקומית הקטנה שלנו – פעל למען פתרון של שלום לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ותמך בתנועת ה-BDS הקוראת לחרם תרבותי וכלכלי על ישראל. למי שסבורים שקריאה לחרם כזה היא בעצמה סוג של אלימות: ייתכן. אבל היא עדיפה בהרבה על האופציה של הפגזה משולהבת לתוך אוכלוסייה אזרחית בכל פעם שקופץ למישהו הפיוז, ואני מתכוונת לשני הצדדים כאן. חוץ מזה, חרם מהסוג הזה עזר להפעיל לחץ על דרום אפריקה תחת משטר האפרטהייד, עד שהמשטר הזה קרס. והיי, אפרטהייד כבר יש לנו, אז אנחנו בהחלט בדרך הנכונה.

אבל בחזרה לפיט סיגר. לא אצליח לכתוב לאיש הספד יפה יותר מזה שכתבה חווה אלברשטיין, ולכן גם לא אנסה. במקום זאת, אספר שעבורי, המסר של סיגר הוא המסר הנכון. בשביל למחות לא צריך בהכרח להבעיר צמיגים או לידות אבנים, ואפילו לא לצרוח קלישאות לתוך מיקרופונים, מגאפונים או האוזן של יושב ראש הכנסת. לפעמים, כל מה שצריך הוא את המילים הנכונות, בנג'ו בודד,* וקול שקט ועיקש שלא מפסיק לשיר.

שיר של פיט סיגר שזכור לי היטב כבר מילדות הוא "What did you learn in school", בעיקר הודות לגרסה הישראלית הנהדרת שבוצעה על ידי הדודאים ונקראה "מה למדת בגן היום". לטעמי, הגרסה המקורית נשכנית בהרבה, וקולו הרך והעדין של סיגר ופשטות הביצוע שלו הופכים את המסר לנוקב עוד יותר. היות שכך, וכמחווה לסיגר, החלטתי שהגרסה המקומית זקוקה לרענון קטן כך שתשקף את ההווי הישראלי הנוכחי במלוא הדרו: כולל רדיפת הסמולנים, אטימות המנהיגים, פיטורי המורים הדעתניים, רדידות המסרים, אהבת הסכינים וכיוצא באלה רעות חולות שהצמיחה ההזנחה הפושעת של מערכת החינוך בישראל במשך עשרות שנים. החילותי לכתוב בתים לשיר בטוויטר, וכמה צייצנים אמיצים הצטרפו אלי. אני מציינת כאן את הכינויים שלהם כפי שהם מופיעים בטוויטר, ופרי מקלדתם מופיע כאן עם שינויים קלים בלבד משיקולי עריכה:

*צליל כיוון בנג'ו*

מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

אני:

למדתי שהשמאל בוגד בישראל
וצריך לזרוק אותו לעזאזל
ושהממשלה צודקת תמיד
ושלכולנו יש עתיד

את זה לימדו אותי בגן, את זה לימדו אותי.

מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

Oded Feuerstein (‏‎@OdedFire):

שהערבים לא בני אדם
שכיף לרקוד פה על הדם
דמוקרטית פחות ויהודית יותר
ואיכשהו זה לא סותר

את זה לימדו אותי בגן, את זה לימדו אותי.

מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

xdmag‏ (‎(@xdmag:

שכיף ללמוד על השואה
אבל לניצולים לא מגיעה פרוטה
שאנשים מתים פה מרעב
והעשירים גורפים את הזהב

את זה לימדו אותי בגן, את זה לימדו אותי.

מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

Uri Rymland (‏‎@urimland):

ש'נאצי' היא מילה גסה
שדולציניאה היא סוסה
שאושוויץ איתנו גם היום
ובסוף נקבל פצצת אטום

את זה לימדו אותי בגן, את זה לימדו אותי.

מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

אני:

שהתשובה היא מלחמה
שאסור לוותר על אף שעל אדמה
שצריך לשנוא את כל מי שרוצה שלום
זה מה שאני למדתי היום

זה מה שלמדתי בגן היום, זה מה שלמדתי בגן.

=================================================================

תודה! בקרוב סיבוב ההופעות של להקת "הורה ציוצים". אם מישהו מקוראותיי או קוראיי הכשרוניים רוצים להוסיף בתים כטוב בעיניהם, ולחלופין להקליט את עצמם מבצעים את השיר, אנא שלחו ואפרסם כאן בבלוג. כרגע אני מרותקת למיטה עקב כאבי גב כך שיכולת ההקלטה שלי מוגבלת, וכלי הנגינה היחידים שעומדים לרשותי הם כפית, ספל תה שהתקרר ומנורת שולחן, אז אני סומכת עליכם בעניין הזה.

היה שלום, פיט, ותודה על השירים.

* אם אין בנג'ו, אפשר גם פסנתר.** 
** אם אין פסנתר, אפשר לנגן על הלחי.

=================================================================

סנונית ראשונה ומפוארת ביותר! יובל בן-עמי, שמוכר לכולנו מהלהיטים "שק לי איווט" ו"כושלהאימאימא שלך ושל כל השמאלנים", הקליט את השיר הקטן והצנוע שלנו! אני נפעמת, אסירת תודה ומלאת מילקי, כי אכלתי מילקי. הידד!


Responses

  1. מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
    מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

    שבני עמנו היהודים
    סבלו כשהיו פליטים
    ואם גויים דופקים על השערים
    הם לא פליטים אלא מהגרים

    את זה לימדו אותי בגן, את זה לימדו אותי

  2. English translation:

  3. מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
    מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

    שמותר לשדוד וחשוב לשלוט
    שמתוך שוויון באות צרות
    שלנשים יש ערווה בקולות
    והכי אסור זה להשוות

    את זה לימדו אותי בגן, את זה לימדו אותי

  4. יובל בן עמי ושירה ז' כרמל שרו אמש לייב ב"ציפורי לילה עפות רחוק" את הגירסה שלכם.

    • Wow, I'm a recorded artist!

  5. מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?
    מה למדת בגן היום, ילד מתוק שלי?

    שריאליטי זה ז'אנר חינוכי
    ולהיות סלב זה הכי, אחי
    ואם אתה יתום, נכה או סתם גיי בארון
    יש סיכוי טוב שתיקח מקום ראשון!

    את זה לימדו אותי בגן, את זה לימדו אותי

  6. אם יותר לי, פעם כתבתי גרסה מקומית שלמה משלי
    http://laaz.co.il/%D7%9E%D7%94-%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%93%D7%95-%D7%90%D7%95%D7%AA%D7%9A-%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D

  7. אדון יובל בן עמי היקר, לאחר שצפיתי בסירטון המעניין שלך רציתי לומר לך כמה דברים- אני למדתי באותה מערכת חינוך שבה למדת אתה. אתה בטוח שלימדו אותנו שדם ערבי מותר?? (כיף לרקוד על דם ערבי) או ש..צריך לשנוא את מי שרוצה שלום??? או שמלחמה היא פיתרון?? יתכן שלמדת בגן ילדים של החמס…אני מחדשת לך שאף אחד גם אם משתייך לליכוד או ימינה מזה לא מעוניין חלילה במלחמה. כולנו אנשי שלום בעלי משפחות . אני משתוקקת לחיים שלווים תחת גפני ותאנתי. אלה שלא חושבים כמוך לא אומר שרוצים מלחמה. כל אחד חושב בצורה אחרת אחד ספקן יותר ופחות. אני אישית לא מאמינה שפיתרון ההסדר יעזור וחוששת שהמצב שלנו רק יחמיר. לכןחושבת שלא צריכה לקום מדינה ערבית מתוך דאגה לנו שמא זו תהיה מדינת מחבלים לצידנו ולא נוכל לחיות בשלווה ולו שניה אחת! איך הסקת מזה שאנחנו רוקדים על דם ערבי!!..לכולנו יש כוונות טובות . אבל איזוהי הדרך הנכונה לא אתה ולא אני נדע. רק העתיד יאמר. כולנו פה אחים ולא צריך להשתלח אחד בשני.
    לגבי רמיזתך לבעיית הסודאנים. אם אתה דואג לזכויות מיעוטים. אתה צריך לדאוג גם לזכויות הפיליפיניות שנאנסות יום יום (אנה בדוק הנתונים). או לתושבים של דרום תא הקשישים, מיעוטי יכולת ונשים רבות חד הוריות שחיות חיי פחד וסבל. כל יום אונס ושוד. אכזריות. פחד ללכת ברחוב. (אתה מוזמן לבדוק את הנתונים) . שגרירות אריתריאה אישרה שאונס מותר בחוק בארצם ולאחר מכן צריך לשאת את הבחורהה לאישה.. לגבי זה אין לך מה לומר?
    ההשוואה בינם ליהודי בשואה מרושעת היהודים לא היו אלימים.
    לגבי קול באישה ערווה- מסכימה איתך מכל הלב. צריך להילחם בתופעה.
    היינו רוצים לראות את אנשי השמאל בנוסף
    להישתלחותם באחיהם שבמקרה מצביעים לליכוד. גם נלחמים במטרות אחרות המקוריות שהשמאל הוקם למענן. זכויות עובדי כוח אדם. זכויות עובדי שכר מינימום. הביטוח הלאומי שמזייף ולא עוזר כלל וכלל ומי שאמור לעזור.
    בטח ובטח שהפיתרון לא ללכת לאירופה וללחוץ על חרם של תוצרתנו (שוברים שתיקה) הם ככ פוגעים בי ובך בסופו של דבר אבטלה וכד כואב לחשוב שבן עמך מסוגל לרוע כזה. לא מסכימים עם הממשלה ? תילחמו כאן לא באירופה.
    שיהיו לך המשך חיים מאושרים.

    • הדס היקרה, רק לידיעתך: את מגיבה בבלוג שלי, כלומר יש סיכוי שיובל בן-עמי לא יראה את התגובה שלך. אני בעלת הבלוג וכתבתי את הפוסט – שלום *מנפנפת* – ואם את רוצה להגיב ישירות ליובל, נראה לי שרצוי שתגיבי ישירות ביוטיוב, תחת הסרטון הרלוונטי.

      לעניין התגובה עצמה, קשה לי להגיב כי היא כל כך מלאה באי דיוקים ובביטויים חסרי היגיון. כמו למשל הטענה שמפלגות השמאל לא נלחמות על זכויות עובדים וזכויות אדם – את עוקבת אחרי מה שהולך בכנסת, נגיד, בשנים האחרונות?… לא נראה לי. או הביטוי "רק העתיד יאמר" – לא, העתיד לא מחליט שום דבר. העתיד מתעצב לפי ההחלטות שלנו. וההחלטות שלנו די גרועות כרגע. אגב, "שוברים שתיקה" לא קשור לארגון ה- BDS. זה ארגון של חיילים ששירתו בשטחים ופשוט מספרים על החוויות שלהם משם.

      על דבר אחד אנחנו מסכימות לחלוטין. כתבת "כואב לחשוב שבן עמך מסוגל לרוע כזה". אחרי שקראתי את העדויות של "שוברים שתיקה", זה בדיוק מה שעבר לי בראש.

  8. אני רק שם את זה פה, כדי שתדעו מה *אני* למדתי בגן:


כתיבת תגובה

קטגוריות

