פורסם על ידי: vandersister | אוגוסט 6, 2012

אחמדינג'אד, שטייניץ. אותה מהפכה

אני מבינה קטנה מאוד בכלכלה. כבר בתיכון, כשלמדנו מושגים בסיסיים בכלכלה, הייתי בטוחה ש"פיסקאלי" הוא האמן שצייר את ונוס עולה מהמים על צדף, וש"אינפלציה דוהרת" זה כמו "שלבקת חוגרת", רק עם יותר חצ'קונים. כלכלנים מומחים יכולים לדבר מבוקר ועד ערב על מטבעות חוץ, תוצר לאומי גולמי ומדד הניק קייב (נשבעת לכם, זה מה שתמיד אומרים בחדשות. האוסטרלים האלה, פסיכים לגמרי), ואני לא אבין מילה.

וכך מצאתי את עצמי מאזינה ממש לפני חצי שעה לדבריו של שר האוצר יובל שטייניץ בכנסת, במסגרת דיון מיוחד על הקיצוצים הצפויים בתקציב, ועדיין לא מבינה מילה. הדוברים לפני שטייניץ דיברו על כך שהמס מעיק על החלשים ומיטיב עם החזקים. שלוקחים מהעניים את המעט שיש להם, ובעשירים – בפרט האולטרא-עשירים, מה שנקרא אצלנו "טייקונים" – לא נוגעים בשום אופן, כי לטענת ביבישטייניץ זה יפגע בצמיחה ובהשקעות ואולי גם יגרום לנו לשלבקת חוגרת, אין לדעת.

בקיצור, שטייניץ פתח את דבריו בהתייחסות ארוכה לפיגוע אמש בסיני. ואז הוסיף משהו על הצורך להתגונן מפני טרור. ואז אמר שבתחום הכלכלי, כמו הביטחוני, "אין לנו על מי לסמוך אלא על אבינו שבשמיים". ולסיום אמר ש"ההחלטה היום משרתת את כלכלת ישראל ושומרת על אזרחי ישראל. היא מופת למשילות כלכלית ראויה".

"משילות כלכלית ראויה"?

זה נשמע אפילו יותר חמור משלבקת חוגרת. נראה לי שזה הולך בערך ככה:

"דוקטור, אל תשאל, אין לי כסף ואני לא מסוגל לקנות תרופות או אוכל!"

"אוי ואבוי! ממתי זה?"

"כבר כמה שנים, וזה רק הולך ומחמיר. אני גם לא מסוגל להאכיל את הילדים שלי, והגוף שלי שבור מרוב עבודה, כי אני עובד בשלושה מקומות שונים בשכר מינימום ועדיין לא מצליח לסגור את החודש".

"יש לך עוד סימפטומים?"

"כן, בזמן האחרון גם עלה לי המע"מ כך שיש לי עוד פחות כסף, והדלק עולה יותר כך שאני לא יכול להחזיק יותר את הרכב ונוסע לעבודה בתחבורה ציבורית, אבל בגלל הרפורמה אני צריך לנסוע ברכבת ושני אוטובוסים לעבודה, וכל הזמן יש איחורים או תקלות או שביתות, והורידו לי כמה ימי שכר בגלל זה. זה כואב נורא."

"עוד משהו?"

"אה, כן, ביטוח לאומי עיקלו לי את כל הרכוש ואת חשבון הבנק בגלל חוב של 5000 ש"ח. החזרתי את הכסף, אבל עכשיו אני צריך לשלם דמי טיפול של 10,000 ש"ח, ואין לי כי פוטרתי מהעבודות שלי והחוב הולך ומעמיק. ואתמול זרקו אותי מהבית כי אין לי כסף לשכר דירה, אז אני גר ברחוב".

"אני מבין. צר לי, ידידי, אבל… נראה לי שחלית במשילות כלכלית ממארת".

"לא, דוקטור!! רק לא זה!!!"

"אני ממש מצטער. זו מחלה איומה. המון אנשים נפגעים ממנה בזמן האחרון."

"מה… מה הפרוגנוזה שלי, דוקטור?"

"ובכן, ידידי, בהתחלה בריאותך תידרדר, אתה תיזרק ממשרד ממשלתי אחד לשני, ופקידים יסרבו לטפל בך… אנשי אבטחה ישליכו אותך החוצה, ואנשים יקראו לך 'מפונק' ו'בטלן'… תמצא את עצמך צועק על צדק חברתי בהפגנות, אך ללא הועיל…"

"אוי לי… גורל אכזר…"

"חכה, זה עוד לא הסוף… אם תצליח לא למות מסיבוכים של תזונה לקויה, בסוף תתייאש כל כך שתצית את עצמך מול משרדי ביטוח לאומי… תמות תוך זמן קצר מהכוויות ב-90% מהגוף."

"אבל דוקטור…  אין שום תרופה?… משהו?"

"רק דבר אחד, בני. ברח. ברח מכאן, השתקע במקום אחר שבו יש מדיניות רווחה. מקום שבו מאמינים ש'כלכלה' פירושה 'לדאוג שלאנשים תהיה קורת גג מעל ראשם ומזון על צלחתם'. מקום שבו מושיטים יד לחולים, לחלשים, לנכים, לעניים. מקום שבו העשירים-מאוד מרוויחים טיפונת פחות כדי שלעניים יהיה טיפונת יותר. רק זה יוכל לרפא את המשילות הכלכלית הקשה שלקית בה."

"תודה, דוקטור. תודה שהענקת לי מעט תקווה."

"בשמחה. עכשיו עוף לי מהקליניקה, כי יש לי עוד מיליון וחצי פציינטים ואין לי מספיק תקנים כדי לטפל בבטלנים מפונקים כמוך. וגם לא משלמים לי מספיק."

"מה, דוקטור, גם אתה?…. גם אתה חולה במשילות הכלכלית?"

"כן, ידידי. כמו כולנו."

===================================================================

אפילוג

שטייניץ היקר: אנשים חיים עולים כסף. אם אתה רוצה לטפל במספרים בלבד, אשמח לשלוח לך חשבונייה צבעונית שתוכל לשחק איתה כל היום. אל תדבר איתי על הפיגוע בסיני, על האיום הביטחוני. אני לא מבינה גדולה בכלכלה, אבל אני מבינה שאנשים לא יכולים לאכול משילות כלכלית ראויה או לשלם במכולת עם משילות כלכלית ראויה. יותר אנשים סובלים ומתים פה מדי שנה כתוצאה מהמדיניות הכלכלית קפוצת-האגרוף שלך ושל מפעיל המריונטה המיומן שלך, נתניהו, מאשר בפעולות טרור. במילים אחרות, כבוד שר האוצר, אתה הטרוריסט הגדול ביותר המאיים על חייהם של אנשים פה, מטיל על כולנו פחד קיומי מדי יום, והאיום שאתה ומשרדך מהווים על חיינו רק הולך וגדל. קח בבקשה את המשילות הכלכלית הראויה שלך, ועשה איתה משהו מועיל. כמו להתפטר.


Responses

  1. רק דבר אחד מפריע לי: ההצעה ה"טיפולית" לברוח.
    כי "לברוח" יכולים שני סוגים של אנשים: אלה שהיה להם (או להוריהם) מספיק כח לדחוף ניירות עד שיקבלו דרכון זר (הניירות זה החלק הקל, הפקידים שצריך לדחוף דרכם…), או אלה שיש להם מספיק כסף/ השכלה מתאימה להתקבל בברכה בכל מדינה שהיא.
    את מי זה משאיר בארץ? נכון, את אלה שהשיטה הנוכחית טובה להם, ואת אלה שאין להם אפילו כח לקום וללכת, שעכשיו יסבלו יותר כי אין מי שיילחם בשבילם, או יעזור להם לשאת בעול.
    אם את באמת רוצה חברה סולידארית, שבה גם העשירים מבינים שעדיף להיות קצת פחות עשיר מאשר לסגור את עצמך בגטו ולשלם את הוצאות האבטחה (כי עניים נואשים עלולים להתקומם על חוסר הצדק ולבצע "חלוקה מחדש של העושר" בדרכים קצת אלימות) – אל תחפשי אותה בחו"ל. תבני אותה בארץ, על אפם וחמתם של הטייקונים ועושי דברם בשלטון.

    (גילוי נאות: אני כותבת את הדברים האלה מחו"ל, אבל עם כל הכוונות לחזור בתום הפוסט (2-5 שנים). המרחק נותן פרספקטיבה אחרת, ואשמח לדון בה מתישהו)

    אגב, זה לא "ניק קייב", אלא "ניקיי" – הבורסה היפנית. כמו הנאסד"ק – הבורסה האמריקאית, או "תל אביב 25" – החברות הגדולות בבורסה הישראלית. סתם, שיהיה לך פחות הזוי 🙂

    • אחת, תודה על התגובה. לגבי הסעיף הראשון, אני יודעת שאין לעניים כל כך איך לברוח, אבל לקחתי לעצמי מעט ליצנציה פואטיקה, כמו שאומרים, למטרות הבהרת הנקודה. והעובדה היא שאני עדיין כאן ולא עזבתי בעצמי. אם לא הייתי רוצה להילחם, לא הייתי ממשיכה לכתוב פוסטים כאלה, להתעניין בנעשה וללכת להפגנות בכל פעם.

      לגבי ה"ניקיי" – כן, אני יודעת. כאמור, הדברים נכתבו בלשון הלצה. אם תראי פוסטים אחרים שלי, תוכלי לראות שאני בדחנית ידועה שנוהגת להתעלל בשפה להנאתי וכדי לשעשע את קוראיי 🙂

  2. את מבינה בכלכלה. כלכלה זה כמו תחבורה, צריך לאזן בין הרצון לנוע כמה שיותר מהר ובין שמירה על החיים, זה באמת חא מסובך. נכון שאין לי מושג מה זה "מקדם גרר" או "דפרנציאל" באוטו אבל בגדול אני יכול לראות אם כביש מסויים בנוי בצורה בטיחותית או לא. אני יכול להבין שאם יש כביש מועד לתאונות ואף אחד לא משקיע בו אז קצת מוזר שבנו אוטוסטרדה שלמה במקום אחר וכן הלאה.
    כשאדם מיואש הצית את עצמו ומת אמרו כמה נשמות טובות (לא, חצרוני הוא בקטגוריה אחרת לגמרי) שככה זה, אדם נכשל בעסקיו ואי אפשר לצפות.שהציבור ישלם על זה. ובכן תשובה,לבייב ,עופר ועוד כמה טייקונים דווקא נכשלו הרבה יותר והציבור שילם באבוהה

  3. אם הכלכלנים מטומטמים מכדי שיוכלו להסביר דברים כך שיבינו אנשים שכלכלה אינה מקצועם, אני די בטוחה שהם מנסים להסתיר משהו. כמו ניסיון לגנוב מדינה שלמה או הר דולרים או משהו כזה.

  4. באמת מזל שיש לנו את אבינו בשמיים שישמור עלינו… ממי בעצם? כנראה מאותם אנשים שאמורים היו לשמור עלינו ובמקום זה בונים עליו.

  5. נו אבל את יודע שאין ברירה, אנחנו וילה בג'ונגל מוקפת אויבים שנתלים מהעצים, צריך גדר וריסוס נגד ג'וקים וזה עולה מליארדים.

  6. לדבר אל שטייניץ זה כמו לדבר לקיר, רק יותר מעצבן. הקיר בכל זאת לא נופל לך על הראש ומתרץ את אטימותו ב"זה לא כיפי".

    מה שכן, אני חושבת שהוא בעיקר עושה דברו והמוציא לפועל של נתניהו יותר מאשר יוזם (הוא גם – כמה לא מפתיע – חסר כל רקע בכלכלה, וזה בהחלט נראה כך). צריך להחליף את כל הממשלה הזו ואת מי שבראשה, התפטרות שר האוצר לא תביא לשינוי משמעותי, חוששתני. בסופו של דבר, יש ממשלה שלמה שתומכת ומצביעה בעד דרדורה של המדינה לתהום וממשיכה להצבעה נוספת על העלאת שכר הח"כים.

  7. היי.. קוראת אותך ונהנת כל פעם מחדש!!רק שתדעי שאת נהדרת והכתיבה שלך ככ קולחת קלילה ונעימה…
    ואני רק יכולה מבין המילים לדמיין את האדם המופלא שאת.
    תודה!!

  8. את כותבת כמו אפריים קישון..


כתיבת תגובה

קטגוריות

