פורסם על ידי: vandersister | יוני 27, 2012

אליס בארץ הכוח הסביר של משטרת ישראל

בשבת האחרונה קיבלתי טלפון מוואן-דר אמא, דבר לא בלתי שגרתי כשלעצמו. "אני יודעת שאת מתכננת ללכת להפגנה בערב", אמרה לי, "אני מבקשת ממך שלא תלכי. תראי מה השוטרים עשו לדפני ליף. התנפלו עליה, שברו לה יד. אני מפחדת." – "אבל אמא", טענתי בלהט, "אנחנו צודקים. הממשלה מרחה אותנו בהבטחות שווא ועכשיו מנסים להפחיד אותנו באלימות כדי שלא נפגין". "אתם באמת צודקים", כך אמא, "אבל את הילדה שלי, ואני לא רוצה שירביצו לך."

בסופו של דבר לא הלכתי להפגנה. גם בגלל תחנוניה של אמא, וגם בגלל שעיקמתי את הרגל יום לפני כן בצורה מטופשת למדי. כך מצאנו את עצמנו, אני ורגלי הכואבת,  מול הלפטופ כדי לעקוב אחרי ההפגנה בשלט רחוק. לקח לי פחות מחצי שעה כדי להבין שאמא צדקה לחלוטין: עוד ועוד דיווחים מדאיגים צצו על המסך. ציוץ בטוויטר דיבר על בחור ש"פוצצו לו את השפתיים". מישהי ציינה: "יש פה ים של שוטרים ומג"בניקים, זה מפחיד". (מג"בניקים? שאלה אותי רגלי הכואבת, ממתי תל אביב היא בגדר גבול שצריך את חיילי משמר הגבול כדי לשמור עליו?) דיווח נוסף העלה ש"השוטרים התנפלו על מישהו ועצרו אותו, לא ברור למה". וזה עוד היה רק בשלב ההתאספות השקטה ברחבת הבימה. אחרי שהמפגינים החלו לצעוד לכיכר רבין, הדאגה שלי, עם עיניים דבוקות למסך, הפכה לאימה של ממש.

המפגינים החלו לשתף תמונות של מה שמתרחש. פה בחורה עם שטפי דם איומים על זרועותיה, שם בחור עם חולצה קרועה ואף מדמם. ידידה דיווחה שבזמן שהלכה לכיכר, חבורת שוטרים עברה לידה, דחפה אותה בכוח ארצה ובעטה בה. מישהי אחרת כתבה שהיא ואחיה עמדו ברחוב, כשלפתע הצביע עליהם תת ניצב יורם אוחיון, מפקד מרחב ירקון, ומספר שוטרים שעטו אליהם, היכו את שניהם, ועצרו את האח. נשארתי עם ההפגנה עד שלוש בלילה, כשנדמה היה שאחרוני המפגינים מתפזרים, והלכתי לישון בלב כבד.

בבוקר שאחרי, נדמה היה לי שקמתי לארץ הפלאות של אליס, כי שום דבר לא היה הגיוני. הכותרות בעיתונים דיברו על "השתוללות של המפגינים", "אלימות כלפי המשטרה". תנ"צ אוחיון טען כי האלימות באה אך ורק מצד המפגינים, וכי המשטרה "השתמשה בכוח סביר". השוטרים טענו שמפגינים זרקו עליהם אבנים, והכינו מצבור צמיגים לשריפה. גם בימים שאחרי כן, כמעט והצטייר קונסנזוס על כך שה"מפגינים חצו את כל הקווים האדומים". רק אתמול הודיע מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, כי הטענות בדבר אלימות המשטרה בהפגנה הן "מופרכות".

העובדה הפשוטה היא שתנ"צ אוחיון, ואולי גם המפכ"ל דנינו, משקרים במצח נחושה. אני לא מכירה הרבה אנשים שירצו לתקוף ברך של שוטר באמצעות אשכיהם, או ידיים של שוטר באמצעות צווארם. גם לא לגמרי ברורה לי האסטרטגיה ההתקפית של חבטה באגרוף קפוץ של שוטר בעזרת האף עד לשבירתו. בהנחה שלא מדובר בטכניקת לחימה חדשה ומפתיעה, ובהתחשב בשפע התמונות והסרטונים שמראים שוטרים חובטים במפגינים, חונקים מפגינות ומושכים את שערן, וגוררים אותן חסרות ישע – דומה שאפשר להניח שהאלימות דווקא כן הגיעה מצד המשטרה. עד עתה לא הוצג אפילו שביב של ראיה לכל אותן אבנים שכביכול נזרקו על שוטרים, ל"מצבור הצמיגים" שהמפגינים הכינו, כביכול, מבעוד מועד.

הייתי מוכנה להעניק לתנ"צ אוחיון את ההנאה שבספק, אלמלא היה מדובר בשור מועד שכבר נתפס בשקר במקרה קודם. בהפגנה שנערכה בעיריית תל אביב בספטמבר 2011, אוחיון טען בתוקף שהמפגינים יידו אבנים בשוטרים. פסק דין של בית משפט השלום בת"א בעקבות האירוע, קבע כי לא נמצא אפילו באחד מכתבי האישום זכר לזריקת אבן על שוטר. במילים פשוטות: השופט קבע שתנ"צ אוחיון שיקר ועצר אנשים בתואנות שווא. גם הפעם, כשהובאו העצורים בעקבות ההפגנה בשבת לבית המשפט, השופט נזף בשוטרים על ביצוע מעצרים לא חוקיים, על הבקשה ההזויה להחזיקם במעצר עד תום ההליכים – פרוצדורה ששמורה רק לרוצחים ופושעים מהסוג המסוכן ביותר – וקבע שוב שהמשטרה פעלה בצורה נמהרת, רשלנית, ואגרסיבית שלא לצורך.

ובינתיים כבוד המפכ"ל דנינו ממשיך להגן על אדם שנתפס בשקר פעם אחר פעם, על שוטרים שחונקים אימהות לילדים קטנים, שלא מסוגלות לפגוע בזבוב, ועל מערכת שלא רואה מעבר לקצה הכסת"ח שלה את האזרחים שמתעדים כל בעיטה וכל אגרוף, עוד לפני שתנ"צ אוחיון יספיק לרקוח את הבלוף הבא שלו. מעליב לחשוב שבעידן של אייפונים, טוויטר, פייסבוק ואינסטגרם, יש בכירים במשטרה שבאמת חושבים שיוכלו לאחז את עיני כולם לגבי ההתרחשויות האמיתיות.

אני יודעת שרובכם ודאי כבר קראתם והתעדכנתם בדברים הללו. עם זאת, חשוב לי לתעד, כי תרבות השקר שפשתה בקרב המשטרה וכוחות הביטחון מאיימת לכלות כל חלקה טובה. בדומה ל"לא כלום" שאכל פיסה אחר פיסה מארץ פנטסיה ב"סיפור שאינו נגמר", הדרך שלי לוודא שהאמת לא תעלם היא לספר את הסיפור ולא לתת לו להתמסמס ולגווע. בפעם הבאה שמישהו יקליד "תת ניצב יורם אוחיון" בגוגל, אם יש סיכוי שיגיע לכאן ויקרא גם את הדברים האלה, דייני.

עוד מילה אחת ספציפית לגבי אלימות המשטרה כלפי נשים. היתה אלימות איומה כלפי נשים באותה הפגנה, והתמונות של שוטר חונק אישה או מושך בשערות של אישה הציפו את המדיה. ברם, לדעתי זו טעות ממדרגה ראשונה להפוך את העניין לסוגיה פמיניסטית. כולם סבלו מנחת זרועה של המשטרה בהפגנה – גברים ונשים, קטינים ובגירים, כולם הותקפו בברוטאליות. מה שמעניק לעניין את הזווית המגדרית הוא העובדה שהתוקפים היו כולם גברים, ושנשים – מטבען הביולוגי – נוטות להיות חלשות יותר פיזית. האמינו לי, אם הייתי חושדת לרגע שהמשטרה התמקדה בכוונה תחילה בנשים בהפגנה הזו, או שהיו דיווחים חריגים על הטרדות מיניות, הייתי הראשונה לזעוק על כך. נשים מותקפות בברוטאליות במדינה הזו יום יום ושעה שעה, ולא תמיד זה מצטלם כל כך יפה כמו בהפגנה, כך שלא נוטים לעשות מזה עניין גדול. וחבל.

כך שאני מסרבת, במקרה הזה, להפוך את הזווית הפמיניסטית לקרדום לחפור בו. נשים וגברים צעדו ביחד בהפגנה הזו, וזה מופת בעיני לשוויון מגדרי, שהוא מטרת-העל של הפמיניזם. צעדו ביחד, וסבלו ביחד. מה שהופך את מעשי אותם שוטרים למחרידים כל כך הוא לא העובדה שהם פעלו באלימות כלפי "נשים חסרות ישע", אלא שהם פעלו באלימות, נקודה.

אני, על כל פנים, מתכוונת להגיע להפגנה בשבת הזו עם שלט שאומר "שוטר יקר, אמא שלי מבקשת שלא תרביץ לי". לא שיש לי תקווה גדולה, הם כבר הוכיחו שאין להם בעיה להרביץ, גם לאימהות.


Responses

  1. כבר מזמן תהיתי מה עושים שוטרי מג"ב באזורים שאינם קרובים לגבול, ומה פתאום שמפגין יתקיף פרסת סוס בעזרת הראש.
    אבל אז המפגינים היו אנשי ימין, אז שתקתי.

    • לידיעה: כשהמשטרה הפעילה כוח מוגזם כלפי מפגינים בהתנחלויות, היו אלה האגודה לזכויות אזרח וארגון "בצלם" – כלומר, השמאלנים המניאיקים – שהגישו נגדה תלונות ודרשו להקים ועדת חקירה.

  2. את אדירה, את יודעת?

    • קראת לי שמנה, נכון? 😛 סתם. תודה!

      • שמעי, להציע לך להתחתן איתי נראה לי קצת לא הגון בלי הכירות מוקדמת.
        את אדירה בקטע לא מתפשר, לוקחת לעצמך את כל המקום ולא מצטמצמת, לפחות בכתיבה שלך. אז כן, אדירה. שמנה – כי את תופסת מקום, מקום של עצמך, כל המקום שהוא את, גדלה ומתרחבת וצומחת.

        טוב, אני ממש הפכתי לחנפנית השנה…:-)

  3. פוסט מצוין.

    ולעניין המג"בניקים בת"א: זה לא עסק שהתחיל בסוף השבוע הזה, והנה כמה מקרים:
    בהפגנה שהיתה לפני כשלושה וחצי שבועות, ושבה צעדנו מכיכר הבימה אל רחבת המוזיאון, "שמרו" עלינו מג"בניקים, חמושים ברובי M-16. הם ניצבו להם, שורות-שורות, לצידי הדרך כשברור שכל מטרתם היא להטיל אימה על המפגינים.
    אחרי הפוגרום במהגרים בדרום תל אביב לפני כחודש החליטה המשטרה להציב פלוגת מג"ב דרך קבע בדרום העיר, כדי לדאוג שזה לא יקרה שוב.
    בשנה האחרונה בתי משתתפת בשיעורי שחיה בסניף "דיאדה" שבנמל תל אביב. השיעורים מתקיימים בימי שישי בבוקר, ולכן בשנה האחרונה יוצא לי להגיע אחת לשבוע או לשבועיים לנמל תל אביב בזמן הזה. תמיד, אבל תמיד, חונות שם מכוניות של מג"ב ובהן שוטרים שאמורים לשמור על הסדר. משטרה כחולה? אל תצחיקי אותי.

    אני אזרוק פנימה את הכיבוש, למרות שזה המעשה הלא פופולרי לעשות כשמדברים על מחאות חברתיות שאינן פוליטיות , ואומר שזו בדיוק הזליגה שלו לתוך ישראל. זה לא רק ילדים שעומדים במחסומים, מתרגלים לקלגס פלסטינים ולוקחים את זה איתם גם לתוך ישראל גופא. זה גם מקבלי החלטות שרגילים לדפוסים מסויימים של שבירת התנגדות אזרחית בשטחים, ואז מיישמים אותם גם בתוך הקו הירוק. זה אומר מג"ב, זה אומר שעצם ההפגנה היא עבירה (ורק אתמול התפרסם שבמסמכים פנימיים המשטרה מתייחסת למחאה החברתית במונח "מרד חברתי", והמרדה היא כמובן עבירה על החוק), זה אומר שמזמנים אנשים לשיחות הבהרה במשטרה.

    ורק ניטפוק משפטולוגי קטן: הארכת מעצר עד תום ההליכים היא לא רק עניין של חומרת העבירה. צריך לזכור שמעצר הוא כליאה של אדם שטרם הוכחה אשמתו, ולכן יש צורך להיות מאוד מאוד זהירים עם השימוש בסמכות הזו. המעצר אינו עונש על העבירה שבוצעה, ויש לו תכלית מאוד מוגדרת: לאפשר את חקירתו של החשוד, למנוע את שיבוש הליכי המשפט (בריחה מהארץ, העלמת ריאיות, תיאום עדויות וכו') ולמנוע סכנה פוטנציאלית לציבור. משה קצב, למשל, היה צריך להישאר במעצר בגלל הסיבה השניה (ניסיונותיו להשפיע על עדות) ולא בגלל חומרת המעשים שיוחסו לו (וזו חרפה שהוא לא היה במעצר). אני חושב שחשוב לזכור את הדברים האלה כשמדברים על הביזיון של הבקשה להאריך את המעצר עד תום ההליכים במקרה הזה.

    ושוב, אחלה פוסט.

    • רועי, תודה. מקבלת את הניטפוק המשפטי, כאמור, זה לא תחום המומחיות שלי. לגבי הכיבוש – אתה צודק, כמובן, אבל זה היה מרחיב את הדיון לכיוון אחר, והיה לי חשוב להתמקד בנושא של המגדר. היתה תחושה שאנשים מסוימים משתמשים בתמונות של "הנשים המוכות" כדי להוכיח, כביכול, את הברוטאליות של השוטרים ("אפילו לנשים הם מרביצים!"). זה חרה לי. אלימות היא אלימות, וכפי שהערת בצדק, זה זולג מעבר לגבולות הקו הירוק אל לב הנורמטיביות התל אביבית. וזה מבעית.

    • לגבי הדברים על הנוכחות של מג"ב: זה לא חדש שיש מג"בניקים בהפגנות. היו לא מעט הפגנות תל אביביות שנכחתי בהן במהלך חיי הקצרים שהוי בהן מג"בניקים. גם בהפגנה בבאר שבע בשבת הקודמת היית הנוכחות של מג"בניקים, הם למעשה היו אלה שעמדו בשורה ארוכה כדי למנוע מאיתנו להתאחד עם המפגינים בצד השני. זה יכול לחזק את הטענה שהנה, מביאים מג"בניקים להפגנות. אבל אני חושבת שזה ממש לא יוצא דופן. אני לא הרגשתי מוזר מדי שהם היו. כלומר, יותר מבדרך כלל. כי באופן כללי אני לא מבינה למה צריכים להביא מג"בניקים.
      אבל גם אסייג את עצמי, לא ראיתי איך נראתה נוכחות המשטרה בהפגנה במוצ"ש ומי היו אלה שביצעו את המעצרים או החטיפו את המכות (מג"ב? סמויים? יס"ם? שוטרים רגילים?). העניין הוא לא רק הנוכחות של מג"ב, אלא גם האופן בו הנוכחות שלהם באה לידי ביטוי. כמו שרועי אמר בתחילת דבריו, לעמוד בצורה מאיימת עם רובים, זה שונה לחלוטין מפשוט לפטרל לצידי ההפגנה ולוודא שאין אירועים חריגים.

      • תמר: לא ראיתי מעצרים של ממש במו עיני, אבל ראיתי עימותים בין מפגינים למג"בניקים ולשוטרים כחולים. לא ראיתי עימותים עם יס"מניקים או עם אנשים על אזרחי.

  4. כפי הנראה נזרקה אבן אחת (נראה כמו בלטה של אקרשטיין) על חלון בנק לאומי – צילם ודיווח עידו קינן http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151085268399529&set=a.10151085266689529.494602.622979528&type=1&theater

    כמו כן, עצורות כן התלוננו על הטרדות מיניות במהלך החקירות

    • שמעתי על ההטרדות המיניות במהלך החקירות. וזה מזעזע. אבל נראה שזה לא חורג מנוהגי ההטרדות המיניות ה"רגילות" של המשטרה 😦 שמעתי גם על קטין שנמנעה ממנו עזרה משפטית או נוכחות הורים, ועל בחור עם זעזוע מוח שנמנע ממנו טיפול רפואי. מה שאני מנסה להגיד הוא שהם התעללו בכולם, ללא אפליה. זה נורא.

  5. ביום שבת, לפני שיצאתי להפגנה דיברתי עם ההורים שלי, והדבר שהכי הפתיע אותי שהם לא אמרו לי מה שאמא שלך אמרה לך. שנה שעברה הם אמרו לי את זה, השבוע אני לא יודע למה הם לא אמרו את זה, גם ביום ראשון הם היו מאוד שלווים יחסית לעצמם.
    אולי בגלל שהם הבינו שזה לא יעזור להם, אולי הם הבינו שאני יודע כבר להסתדר גם במקומות בעיתיים – אבל אם ההורים שלי (קשה להסביר, אבל הורים דאגניים לכל הפחות) מעודדים אותי, יש עוד תקווה לאמא שלך.

    • אני מקווה שגם אמא שלי לא תפחד יותר מדי בפעם הבאה. קשה לי להאמין, אבל אולי… אני גם מתכוונת להתרחק ככל האפשר מאנשים במדים. שוטרים, יס"מניקים, מג"בניקים, שליחי פיצה וכדומה.

  6. קצת בהמשך לתגובות אחרות לפוסט המוצלח (כרגיל) הזה:
    מעצר עד תום ההליכים הוא פרוצדורה ששמורה לכאורה לפושעים מסוכנים במיוחד, ולמעשה שמורה למפגינים פלסטינים באופן כמעט יומיומי (גם כשמדובר בקטינים, כמו שקרה כמה פעמים בנבי סאלח למשל, וממש לא רק שם).
    אני אתך בעניין הפמיניסטי – יש מספיק הפרד ומשול במחאה הזאת גם כך. כולם חוטפים מכות יחד, וגם זה סוג של סולידריות.

    • תודה. למרבה הצער, כן, כפי שרועי ציין – נוהלים שהיו שמורים לפלסטינים מחוץ לקו הירוק מתחילים לזלוג לתוך החברה הישראלית.

      • למרבה הצער, לא הזדעקנו כשבני המעמד המנושל והכבוש נעצר באופן שערורייתי, ועכשיו כשזה מגיע למעמד האדונים – ולא סתם, אלא בני המעמד הבינוני היהודים – עולה קול הנהי.

  7. אלימות משטרתית זה חרא, אף אחד לא חושב אחרת אבל ההצגה הזאת של שחור ולבן לא מתאימה לך. אני פה בשביל להגיד את האמת הלא נעימה…

    נכון שהשוטרים היו אלימים ללא סיבה אבל המפגינים רחוקים מלהיות השיות התמימים שאת מציגה אותם. אני הייתי בהפגנה ועוד לפני שהגיעו השוטרים הרגשתי את ההתלהטות באוויר, ידעתי כבר מהדקה הראשונה של ההפגנה שזו תהיה הפגנה מהסוג שנגמר באלות וגז מדמיע. האנרגיות האלה היו שם מההתחלה.

    לעצם העניין: התגודדו שם כמה אלפי אנשים, חלקם בגדול צר על סניף של בנק, חסמו/ניסו לחסום את הירידה לאיילון צפון, ואת אבן גבירול. המשטרה *אמורה* להפעיל כח סביר כדי להגן על רכוש ועל צירי תנועה פתוחים, זה מה שמשטרות בכל העולם עושות (ומצטער לאכזב אתכם אבל גם בארצות שאין בהן כיבוש http://www.youtube.com/watch?v=6zC7F-KGn3w).

    לא שאני מצדיק את האלימות שהמשטרה נקטה בה, בכלל לא, הם בלי ספק נהגו באגרסיביות מוגזמת.
    למרות שלא ראיתי בשום מקום מפגין תוקף שוטר פיזית, וזאת לא היתה הגנה עצמית הם הכו הרבה מאוד אנשים – האחראים לכך צריכים לעמוד לדין.

    מצד שני, בהתחשב בנסיבות שהיו שם ושראיתי במו עיני אני באמת לא חושב שאיזה שהוא כח שיטור בעולם היה נוהג אחרת.

    • מהגג יקר,

      אתה קצת סותר את עצמך. אם האלימות המשטרתית היתה פסולה ומוגזמת, הרי שהיתה פסולה ומוגזמת. זה שמשטרות במקומות אחרים ובאירועים אחרים מתנהגת בצורה דומה אומר שגם הם טועים, לא שהמשטרה צדקה במקרה הזה.

      זה לא משנה כמה הרוחות היו לוהטות. לעצור אנשים שמתפרעים זו חובתם של השוטרים. הרוב המוחץ של האנשים שנעצרו והוכו לא התפרעו בשום צורה. ו"אנרגיות" הן לא עילה להפעלת נשק קר או גז מדמיע נגד מפגינים.

  8. פוסט מצוין, כהרגלך. כשקראתי מה אמא שלך אמרה נזכרתי בתקופת שנות התשעים ההיא, כשאנשים פוצצו את עצמם ברחובות ובאוטובוסים, חלקם ממש ליד הבית שלי או באוטובוס שהיה לוקח אותי הביתה מבית ספר. ואני זוכר פיגוע אחד שהיה כנראה ביום שישי כי בערב היתה אמורה להיות תכנית של החרצופים וכולם היו בטוחים שלא תהיה, כי היה פיגוע, והתכנית שודרה בליווי כתובית שאמרה משהו על זה שקרה משהו נורא אבל אם נשנה את סדר היום שלנו בגלל זה אז הטרור ינצח ובאותו רגע נורא הערכתי את מה שהם עשו. ואני זוכר את כל התחושה ההיא של להמשיך להשתמש באוטובוסים למרות הפיגועים כשאני אומר לעצמי שאי אפשר שלא להמשיך (ולא כי אין אלטרנטיבה. וטוב, אני גם תירצתי את זה לעצמי עם סטטיסטיקה שלא ייתכן פיגוע יום אחרי יום באותו קו).

    בקיצור, אמא שלך רצתה שלא תלכי להפגנה כי יהיו שם שוטרים שמרביצים – וזה נוגע באותה נקודה. אני לא קורא לשוטרים טרוריסטים, אבל אין לי ספק שיש פה גם אסטרטגיה של הפחדה (שהשלטון שלנו ידוע בה). ודווקא בגלל זה אנחנו צריכים להגיע להפגנות כאלו פי אלף.

  9. זה שהשוטרים אלימים זה לא חדש, הנה סרטון מ 2006: http://www.youtube.com/watch?v=nMtltu16pGk

    חבל רק שאז "אומת האינטרנט" לא התאחדה כנגד המשטרה, כי באמת זה לא כל כך משנה מה עשית, המשטרה צריכה להציב לעצמה גבולות ברורים.

  10. עלי זה עבד.
    אני נמצאת כעת בעיצומו של מאמץ מאוד רציני בקריירה, ומעצר יפגע קשה ביכולתי לקבל סיווג בטחוני ו/או תעודת יושר (ע"י מעסיקים שיש להם זכות).
    אז אני פוחדת ללכת, ולא אלך.

  11. […] אליס בארץ הכוח הסביר של משטרת ישראל (ואן דר גראף אחותך) […]

  12. http://www.hahem.co.il/scissors/?p=1015

  13. חזרתי מעשרה ימים בחו"ל, שבמהלכם הקפדתי שלא להתעדכן בחדשות מהארץ. וזו פיסת האינטרנט הראשונה שאני רואה.
    עכשיו אני מצטערת שחזרתי (וקצת שמחה שיש לי קרובים בחו"ל).


להשאיר תגובה

קטגוריות

