פורסם על ידי: vandersister | נובמבר 4, 2010

אם תרצו, אין זו ביצה סרוחה

היה היתה פעם, לפני לא כל כך הרבה שנים, ביקום מקביל ובדיוני לחלוטין, מדינה קטנה ומוקפת אויבים בשם פיכסלנד. פיכסלנד היתה מדינה צעירה למדי, בת שישים שנים בלבד, אך בעלת הישגים רבים ונאים בתחומי ההשכלה, המדע, החינוך, הרפואה, הטכנולוגיה והקרמבו בטעם מוקה. ואנשי פיכסלנד היו גאים בהישגיהם ושמחים בחלקם.

בפיכסלנד היו, בחלוקה גסה אך הכרחית לצורך הסיפור, בעיקר שתי אוכלוסיות: אוכלוסיית החלמונים, אנשים שהאמינו בפלורליזם, אינדיווידואליזם, זכויות אדם וקיומה של מדינת חוק דמוקרטית; ואוכלוסיית החלבונים, אנשים שהאמינו באל הגדול ישותאמורפיתכלשהי, הרבו ללמוד ולהלל את כתבי הקודש שלו, חיו על פי חוקיו של ספרשמיוחסלישותאמורפיתכלשהי ועל פי הפרשנות של נציגי ישותאמורפיתכלשהי עלי אדמות, והאמינו כי חוקי האל קודמים לחוקי האדם וכי המדינה צריכה להיות בעיקר תיאוקרטית, ולא כל כך דמוקרטית. באופן כללי, ברוב המקרים, האנשים החלמונים והחלבונים הסתדרו ביניהם. החלמונים עסקו בשלהם והחלבונים התמקדו בענייניהם, והסטטוס קוו נשמר.

ברם, במרוצת השנים, אופי החיים בפיכסלנד הפך ליותר ויותר חלבוני. החלבונים לא הסתפקו עוד בסמכויות שניתנו להם על-ידי המדינה (לדוגמה, חלמונים שרוצים להתחתן חייבים לקיים חתונה חלבונית בלבד בפיכסלנד), והחלו משתלטים על נתחים גדולים יותר ויותר של המרחב הציבורי. שכונות שלמות בעיר הבירה, פיכסברג, היו נסגרות ביום שלישי – היום הקדוש למאמינים בישותאמורפיתכלשהי – ואם אדם חלמוני כלשהו היה מעז לנסוע במכוניתו ברחובות השכונות הללו בפיכסברג, מכוניתו היתה נרגמת באבנים על-ידי חלבונים נזעמים. רוב המזון הנמכר בחנויות היה על טהרת ההכשר החלבוני, ונחקקו חוקים חמורים נגד גידול ג'ירפות למאכל – חיה הנחשבת לטמאה לפי תורתו של ישותאמורפיתכלשהי. למעשה, חלבונים התייחסו לחלמונים בכינוי הגנאי "אוכלי-ג'ירפות", וטענו כי הם מטמאים את האדמה הקדושה של פיכסלנד במעשי הכפירה שלהם. "פיכסלנדי אמיתי לא אוכל ג'ירפות!", התנוססו הסטיקרים על מכוניותיהם של החלבונים.

החלבונים הסתגרו יותר ויותר בשכונותיהם המבודדות, ולא לקחו חלק בעשייה החברתית הכללית בפיכסלנד. רובם הגדול לא שירת בצה"ב (צבא המוסרי בעולם, צבאה של פיכסלנד) כפי ששירתו החלמונים, רובם הגדול לא עבדו למחייתם ולא שילמו מס הכנסה, והיו תלויים לפרנסתם בקצבאות שקיבלו ממדינת פיכסלנד. לא זו בלבד שהחלמונים למעשה פרנסו את החלבונים והחזיקו את משפחותיהם, אלא שהחלבונים גם טענו שתרומתם למדינה עולה על זו של החלמונים: "אנו שומרים על צביונה הדתי של פיכסלנד!", טענו החלבונים, "בלעדינו, המדינה תחדל מלהתקיים!" החלמונים ניסו לטעון שגם בלי, נניח, עבודת כפיים, תעשיות ייצור וכסף שאיתו אפשר לקנות דברים שימושיים כמו מזון, המדינה תחדל מלהתקיים; אבל החלבונים היו בטוחים למדי בדבריהם, היה להם לובי חזק בממשלת פיכסלנד, וחוץ מזה – חלק מהחלמונים חששו בסתר ליבם שאולי החלבונים בעצם צודקים, והם קרובים יותר לישותאמורפיתכלשהי ולכן יש להקשיב לדבריהם.

בעיה רצינית ביותר שהיתה לחלבונים היתה העיסוק הבלתי פוסק בסקס. כלומר, הם גזרו על עצמם חוקי התנזרות כל כך חמורים, שכל מרפק חשוף וכל בדל אוזן של אישה החולפת ברחוב איים למוטט את עמוד השדרה המוסרי שלהם ולהפוך אותם לחרמנים חסרי שליטה ותאבי-זימה. על כן נדרשו הנשים החלבוניות לכסות את עצמן מכף רגל ועד ראש בבד, ולא לגלות בשום פנים ואופן קצה מרפק או בדל אוזן בפרהסיה. מי שגילתה יותר מ- 40% מבדל אוזנה בציבור, היתה מותקפת על-ידי "משמרות הבריונותבשםהצניעות" של החלבונים, שהיו מפליאים בה את מכותיהם. החלמונים מצידם חשבו שזו התנהגות ברברית ופגיעה אנושה במעמד האישה ובשיוויון בין המינים. "פפפפט", הגיבו החלבונים לטענות, "כך שנו רבותינו על פי תורת ישותאמורפיתכלשהי הקדושה, מי אתם שתגידו לנו איך לנהוג בנשותינו, אוכלי-ג'ירפות כופרים שכמותכם?"

בהמשך הסתבר, שגם כיסוי המרפקים ובדלי האוזניים אינו מספיק. פסק הלכה חלבוני חדש קבע שנשים שרואות גברים ברחוב חייבות לעבור מיד למדרכה השנייה ולקפץ על רגל אחת, עד שהגברים נעלמים משדה ראייתן. "אישה היא מפתה, פרוצה ובת-זנונים מעצם טבעה", הסביר החלבון הראשי של פיכסלנד, "כאשר היא מקפצת על רגל אחת היא נראית מגוחכת, ודבר זה מסיח את דעתו של הגבר המתבונן בה ממחשבות זימה ופריצות. הוא יכול פשוט לצחוק עליה במקום זאת". – "שערוריה!!", זעמו ארגוני הנשים החלבוניות, "כך מתייחסים לנשים?? איזו השפלה, איזו פגיעה בכבוד האישה!" אך הנשים החלבוניות טענו שאין להן יותר מדי התנגדות לנוהג החדש: "אין – הופ – בעיה – הופ – בעצם – הופ – זה די – הופ – בסדר – הופ – העיקר – הופ – שנשמור על – הופ – עיקרי תורתו הקדושה – הופ – של ישותאמורפיתכלשהי". – "אבל אין לדרישה הבזויה הזו דבר וחצי דבר עם התורה הקדושה!", השיבו ארגוני הנשים החלמוניות בתסכול, "חוץ מזה, אם יש לגברים החלבונים בעיה להסתכל על נשים, שישימו לעצמם שק על הראש, מה יש?" – "טכנית, זה נכון", הודו הנשים החלבוניות, "אבל ככה זה – הופ – אצלנו".

חלפו שבועות וחודשים, והנה נתברר כי הגברים החלבונים דורשים לא רק מנשותיהם-שלהם לקפצץ על רגל אחת בנוכחותם, אלא גם מנשים חלמוניות הנמצאות בקרבתם. חלמוניות נתקלו ביותר ויותר מקרים של גברים חלבונים שתבעו מהן, מי בנועם ומי בצעקות ומי בדחיפות ובאלימות, להתחיל לקפצץ. "אבל אנחנו לא חלבוניות", טענו הנשים, "זו לא האמונה שלנו וזה לא לכבודנו". – "אתן פוגעות ברגשות הדת שלנו במעשי הפריצות שלכן!!" – נזעקו ראשי החלבונים – "אסון! שמד! שואה! אנטיפיכסיות!!" – "טוב, טוב, תירגעו", רטנו החלמוניות, "נקפצץ קצת כשנעבור מולכם ברחוב. בסדר? הנה, הופ-הופ-הופ. אנחנו לא אנטיפיכסיות, חס וחלילה. הופ."

הטבעת החלבונית הלכה והתהדקה. החלבונים לא הרשו להציג נחיריים של נשים בשלטי חוצות, גם לא מצוירים; דרשו וקיבלו כספים נוספים מממשלת פיכסלנד תמורת לימודי תורת ישותאמורפיתכלשהי, על אפם ועל חמתם של סטודנטים חלמונים שנאלצו ללמוד, לעבוד ולשרת במילואים במקביל; סירבו לשלב בבתי הספר החלבוניים לימודי ליבה, בניגוד לחוקי המדינה; סירבו לאפשר לחלמונים להתגורר בשכונות חלבוניות; ואף החליטו לבטל רטרואקטיבית את פיכסלנדיותם של חלק מחיילי צה"ב, בטענה שהם לא חלבוניים מספיק בשביל להיחשב לפיכסלנדים אמיתיים.

לחלק מהחלמונים זה הספיק, והם עזבו את פיכסלנד והלכו לבנות חיים לעצמם במדינות שבהן האמונה בישותאמורפיתכלשהי לא מקנה לאנשים זכות לקבל תקציבים מיוחדים או לרמוס את זכויותיהם של אנשים אחרים. חלק מהחלמונים נשארו וניסו להיאבק על צביונה של מדינת פיכסלנד, אם כי המאבק היה קשה ומסובך יותר ויותר מיום ליום. השורה התחתונה היתה זו: החלמונים האמינו שחלמונים וחלבונים יכולים לחיות זה לצד זה בשלווה; ואילו החלבונים רצו להפוך את כולם לחלבונים כמותם,  או לפחות  להכריח אותם לנהוג כחלבונים, גם אם אינם כאלה.

ואז, יום אחד, מרוב מלחמות בין חלבונים לחלמונים, הביצה התקלקלה והבאישה. והעולם זרק את מדינת פיכסלנד לפח האשפה של ההיסטוריה.


Responses

  1. תיארת היטב את הצורך הדוחק של סידור-מחדש של הביצה בצורת אומלט חינני (עם הזמנת-צד של תפודים מטוגנים, סלט זיתים קליל ואולי כוס מיץ תפוזים סחוט-טרי).

    לדעתי יש עוד סיבות (ההתעלמות מאנושיותים של שאר שוכני הביצה, למשל), ואף העובדה שהביצה כולה הושלכה מהשולחן מלכתחילה וכרגע עושה דרכה-מטה-מטה לעבר הבלטות.

    דרוש: טבח מיומן עם סכין קיצוץ ומיומנות מיוחדת בשימור ביצים. וביצות. וכבוד אדם באשר הוא.

    • אייל שני?!

    • יופי, עכשיו עשית לי תיאבון. אום נום נום 😛

  2. […] This post was mentioned on Twitter by DenaShunra and Boris, H. B. Hoffman. H. B. Hoffman said: פוסט חדש לשעת לילה מאוחרת: אם תרצו, אין זו ביצה סרוחה http://bit.ly/adh2tg […]

  3. אני לא מצליח להחליט אם זה מצחיק או עצוב, אז אני בוכה וצוחק בו זמנית.

    • גם זה סוג של שחרור. אני כבר הגעתי לשלב של אפאתיה.

  4. אני חושב שמדובר באנלוגיה למשהו.

    • מאיפה הגעת לרעיון המופרך הזה?…

  5. למרבה הצער, יש עוד סיבות רבות נוספות לכך שהביצה מבאישה…

  6. 🙂

  7. שלום רב שובך, אחות נחמדת.
    כמה כיף שחזרת!

    נהדר 🙂

    • לא נעלמתי לכל כך הרבה זמן… לא?

  8. משל ממש יפה! אבל שקוף מדי.

    ישר רואים שהערבים הם החלבונים, עם חוקי הדת המחמירים בצניעות של האיסלם, והתרבות האלימה. הם גם לא משרתים בצבא.

    אבל תזהרי, שלא יאשימו אותך בגזענות!

    • ברור. כי הערבים מקבלים קצבאות מופלגות מהמדינה תמורת לימוד הקוראן, וגם יש להם לובי מאוד חזק בממשלה. נכון?

  9. סיפור מעולה, נהניתי מכל מילה.

    מעניין אם גם חלבונים קוראים אותך,
    ודרך אגב בארוחת הבוקר שלי אני מעדיף ג'ירף

    • איך אמר הלל הזקן : חלבוניות קוראות את ואנדר – כל התורה על רגל אחת.

      לא שאני מזלזלת בקוראים הנאמנים, אבל אם במקרה התגנב לכאן עובר אורח בור ועם הספר שתהה על מה אני מלהגת:
      'מעשה בנכרי אחד, שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה, כשאני עומד על רגל אחת, דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, גיירו. אמר לו: "ואהבת לרעך כמוך", "מה ששנוא עליך על תעשה לחבירך" זוהי כל התורה כולה. והשאר פירוש הוא לך ולמד' (מס' שבת דף ל"א ע"א)

      • ומה שמתחבא בין שורות הסיפור על הילל הזקן הוא ששמאי היה אמנם רב וגדול בתורה אבל גם פועל בניין, מה שבפיכסלנד מכנים 'ערבי' ומקצועו נחשב בלתי יאה לחלבון וחלמון כאחד.

    • תמיד חיבבתי את הלל הזקן. אני בטוחה שהוא היה מסוג האנשים שדוגלים באמרה "דרך ארץ קדמה לתורה".

  10. אני לא חושב שבגלל המלחמות בין החלבונים לחלמונים העולם יזרוק את פיכסלנד לסל המחזור של ההיסטוריה. למעשה, נדמה לי שהמלחמות האלה לא מעניינות את העולם, כי הן לא נתפסות כמשהו שמשליך על העולם.

    • אני לא חושבת שזו הבעיה באופן ישיר, אבל באופן עקיף, לדעתי זה מה שגורם לפנאטיות המכרסמת כל חלקה טובה כאן. גם אנשים חלמונים פועלים לעיתים על בסיס אמונות דתיות (שלמות הארץ, זכות אבות וכן הלאה), וזה מה שמוביל למלחמות שכן מעניינות את העולם.

  11. אני בהחלט מתנגד לאכילת ג'ירפות, גם ארנבים אגב הם חמודים מאד ואם לא קוראים לך גלן קלוז אז אין סיבה שתבשלי אותם.

    • וגם קנגורואים. שהם סוג של ארנב מגודל.

      • אני יכול להעיד מניסיון אישי שקנגורואים טעימים מאוד.

  12. את פשוט גדולה. אין מלים 🙂

  13. נו נו, צר לי לקלקל את החגיגה. יצא לך פוסט אחושלוקי לפי מיטב המסורת הבורגנו-ליברלית של המעמד הבינוני-גבוה החלמוני. זה שקונה בלי לבדוק יותר מדי את ההסתה הנמוכה על "סטודנטים חלמונים שנאלצו ללמוד, לעבוד ולשרת במילואים במקביל". איפה ראית כאלה? רובם לומדים ככה-ככה, עובדים ככה ככה ומקבלים הרבה מאוד תמיכה מההורים, וצר לי שהם חושבים שהם "נאלצים" לשרת במילואים. אילולא שירתו, אולי היו מעכבים קצת את סרחונה של השקשוקה המקומית, שהדת היא הקטנה שבבעיותיה. להזכירך, את רוב הסירחון יוצר דווקא החלמון שבקצפת, על שלל מפלגותיו וחלוקת המשאבים הלא הוגנת שלו, שלא לדבר על ערכים גזעניים ואנטי-דמוקרטיים וחקיקה שמוביל שר החוץ האנטי-דתי של פיכסלנד (שזו אגב הברקה).

    • יסמין,

      לא רק שראיתי כאלה, כמה מחברי הטובים ביותר – ברצינות, הפעם – היו סטודנטים כאלה, או שהם עדיין סטודנטים כאלה. זה שסטודנטים נאלצים במקרים רבים לקבל תמיכה מההורים, לא מוריד במאום את האחריות של הממשלה לגורל ההשכלה הגבוהה במדינה. לא לכולם יש הורים שיכולים לעמוד גם בחלק מההוצאות ההשכלה של הילדים שלהם. אני באופן אישי עבדתי קשה כבהמת משא, במקביל למדתי וקיבלתי מלגות על הצטיינות, ולא לקחתי שקל אחד לצורכי שכר לימוד מההורים, לא עבור התואר הראשון ולא עבור התואר השני. ואגב, אני לא טוענת לרגע שכל החלמונים הם צדיקים טהורים. אבל זה לא הנושא של הפוסט הנוכחי.

      לגבי שר החוץ שלנו: הוא אולי אנטי-חרדי, אבל הוא לא אנטי-דתי. כל האידיאולוגיה שלו מבוססת על מצע של דת ומסורת, זכות אבות היסטורית על ארץ ישראל וגזענות אנטי-מוסלמית. לדת יש חלק גדול מאוד בעניין. הוא מאוד בעד דת, רק סוג אחר של דת, פנאטי וצר-מוחין באותה מידה, רק עם אינטרסים שונים. כפי שאומרת ואן-דר-סבתא: זו נבלה וזו טריפה.

      • בכל זאת, כולם יודעים לאן הולך הכסף. מלגות לכמה אלפי חרדים, לא זה מה שיוצר את הבעיה. אין כסף לסטודנטים כי הכסף הולך לצבא, לצבא ושוב לצבא, לנשק, להתנחלויות, לכבישים בהתנחלויות, לגדר, לאזורי עדיפות לאומית (רמד: פטור ממסים להתנחלויות). זה עניין של סדר עדיפויות. כלומר, מי שמסכים עם סדר העדיפויות הזה, אז הוא באמת יכול לבוא ולטעון שמה פתאום נותנים את הכסף *שנשאר* לחרדים שלא עובדים. אף חלמון כזה לא היה מוכן לחיות כמו שהחרדים חיים — בפשטות רבה, חלקם בעוני, כדי לשמור על אורח חיים שאמנם בעיני הוא מופרך לחלוטין, אבל זכותם.

      • לא אנטי דתי? אהמממ… בדיחה מוצלחת.

        הדגל היחיד שהניפה 'ישראל ביתנו' בקדנציה הנוכחית בתחום החברתי ('בלי נאמנות אין אזרחות' נמצא בין החברתי לבטחוני, אז לא ספרתי אותו) היה דגל 'ברית הזוגיות'. אין כמעט אף נושא שיכול להקפיץ חרדים יותר מהנושא הזה. במצע 'ישראל ביתנו' יש שלושה סעיפים בענייני דת – הוצאת הרבנות מידי החרדים לידי הדתיים הלאומיים (אוקיי, זה די באמצע), ברית הזוגיות והפיכת מערך הגיור לכזה שיגייר כל מי שמוכן לצעוק שלוש פעמים "כל הכבוד לצה"ל" ויודע לצטט מ"צ'רלי וחצי". אכן מצע דתי למהדרין. ממש מנשר של העדה החרדית.

        ברשימת "ישראל ביתנו" אין אף שומר מצוות למעט, אולי, קשר רופף שאפשר לייחס לאנסטסיה מיכאלי.

        ליברמן מצהיר על תנועתו כממשיכת דרכו של ז'בוטינסקי. כל מי שקצת, רק קצת, מכיר את אופיה של הציונות הרוויזיוניסטית יודע שהמרחק בינה לבין הדת גדול אף מהמרחק המקביל אצל מפא"י.

        זו שיטה קלה מאוד להכניס את כל הפנאטים בעולם לאותו סל, לתת לו שם כולל, של אותה קבוצה מתוכה שהכי קל וזמין לתקוף ואז לתקוף את אותה הקבוצה על חטאי כל השאר. לאומנות יכולה להיות קשורה לדת אבל יכולה להיות נפרדת ממנה באותה מידה. כפי שניתן להיווכח, הן מן ההיסטוריה והן מן החדשות.

    • יסמין, ספרי לנו (ןבמיוחד לי) איזה פטור ממיסים יש למתנחלים? אני לא קיבלתי אחד כזה וכמוני גם אף אחד (לא כהגזמה פשוט *אף אחד*) מהיישוב שלי.

      • יניב – כן, ראינו כמה הצליחה התוכנית המהוללת של ברית הזוגיות. אני יודעת שקשה, עד בלתי אפשרי, לחולל שינוי של ממש בעניין הזה במדינה, אבל ההכרזות המפוצצות של "ישראל ביתנו" בעניין פקעו כבועות סבון, בדיוק כפי שקרה להכרזות המפוצצות של "שינוי". מסתבר שבשביל לחולל שינוי צריך לא רק לנופף דגלים, אלא גם להצמיח ביצים. אבל אני סוטה מהנושא.

        אני מקבלת את התיקון שהלהט האידיאולוגי של ליברמן הוא יותר לאומני מאשר דתי. ועדיין הוא מבוסס על שיוך דתי, אלא אם אתה מקבל את הטענה שיהדות היא גזע. ואז הוא לא שונה, לגבי דידי, מהדוגלים בתורת הגזע בכל משטר פאשיסטי. הנושא אכן מורכב, אבל דומני שליברמן קשישא יודע להשתמש בקלף הדת כשהעניין מתאים לאינטרסים שלו.

        לגבי הפטור ממיסים בהתנחלויות, אני אשמח אם מישהו שמבין בתחום יוכל להרחיב בנושא, גם אני הייתי שמחה לדעת.

      • אזעקת כשל לוגי! אזעקת כשל לוגי!
        העובדה שליברמן כשל בתוכנית 'ברית הזוגיות' איננה מעידה על דעותיו בנושא אלא על כישוריו הפוליטיים או פשוט על עוצמתו הפוליטית (שלמרות מספר המנדטים הגדול שלו היא מוגבלת ואף איננה עומדת ביחס ישר למספר זה וזה כבר קשור לתורת המשחקים ולא ניכנס לזה). כל זה כמובן בהנחה שאת לא בונה כאן איזה תיאוריית קונספירציה בסגנון של: "הוא בעצם דוס ולכן הוא בנה מלכתחילה תוכנית שתיכשל כדי למנוע צמיחה של יוזמות אחרות וכו' וכו'". נראה לי מיותר להסביר שזו אופציה לא סבירה.

        השורה התחתונה הרלוונטית – מפלגתו של ליברמן מקדמת חקיקה אנטי דתית כאחת ממטרותיה המרכזיות.

        הלהט של ליברמן איננו "מבוסס על שיוך דתי". לא צריך להיות צרכן חדשות אובססיבי בשביל לדעת שמבחינת ליברמן 'גוי רוסי בגבעתי' עדיף עשרת מונים על דוס בגאולה. השיוך הוא שיוך לאומני והקלף הלאומני של ליברמן מרכזי דיו בלי להיזדקק לקביים דתיים.

        "יודע להשתמש בקלף הדת כשהעניין מתאים לאינטרסים שלו"??? נו, ברצינות. זו בדיוק מהות המשחק הפוליטי. האם כשליברמן כורת ברית אינטרסים עם הדתיים הוא דתי? האם הם ליברמניים? האם כשג'פרסון הגן על אינטרסים של האינדיאניים הוא הפך לצ'יף? מה הקשר? ליברמן כורת ברית על בסיס אינטרס משותף ואין בה כדי להעיד דבר וחצי דבר על שורשי האידאולוגיה שלו.

        כבר ציינתי שלא חסרות דוגמאות היסטוריות ללאומנות שלא באה על בסיס דתי וניתן בקלות לשייך את ליברמן לאחת הדוגמאות הנ"ל.

      • ככה, סדר בבלגן באדיבות חברי הצייצנים: מאחזים בלתי חוקיים אינם ניתנים למיסוי כי אין שם תשתית פקידותית, אי לכך הם פטורים. מקומות גדולים ומסודרים יותר דוגמת אריאל היו פטורים ממס עד שנת 2003, וכיום מוגדרים כאזורי עדיפות לאומית א' וזוכים לשורה של הטבות ושירותים שאזרחים במקומות אחרים אינם זוכים להם. לקריאה נוספת:

        http://www.peacenow.org.il/site/he/peace.asp?pi=62&docid=2175

        לגבי ליברמן: צר לי, אבל לא תצליח לשכנע אותי שהחקיקה שהוא מקדם היא אנטי-דתית. היא אנטי סוג אחד, זרם אחד, של דת. לא נגד דת בכלל. זה שאדם הוא בעד הפרדת דת ממדינה לא הופך אותו לאנטי-דתי. זה רק הופך אותו לאנטי-כפייה דתית ואנטי המונופול שיש לחרדים בכל הקשור לדיני אישות ודיני גיור. לגבי ה"גוי רוסי בגבעתי", הרבנים אוהבים לשחק עם יהדותם או אי-יהדותם של אנשים כמו עם גוגואים. זו לא אשמתם של חיילי גבעתי.

    • אני מתקן את דברי בעניין הטבות להתנחלויות – אכן בהחלטת ממשלה מ 2009 הוגדרו *חלק* מיישובי יש"ע כאזורי עדיפות לאומית. אבל, כמאמר המורה שלי לאנגלית Let's Keep Our Shirts On, Shall We? החגיגה קצת מוקדמת מדי.

      רוב מוחץ של היישובים ברשימה אינם ביש"ע. יתירה מזאת, ברשימה נכללים יישובים וקיבוצים שנהנים מרמת חיים שביש"ע (ואני מדבר על יישובים גדולים ומבוססים ולא על חורים עם ארבעה קראוונים) יכולים רק לחלום עליה.
      נקודה נוספת, מי שמעיין ברשימה מגלה, שבניגוד לדעה המקובלת על "מתנחלים בווילות עם בריכה באלקנה שמבלים על חשבוננו" הרי שההתנחלויות הבורגניות, הקרובות לקו הירוק שמציעות איכות חיים גבוהה יחסית נעדרות מן הרשימה.
      אין ברשימת אזורי העדיפות סוג של טריק כדי לצ'פר מתנחלים. הרשימה כוללת (מבחינת השטח) יותר משני שליש מהמדינה והיא מבטאת בעיקר את הרצון של הממשלה להקטין את הפער בין הפריפריות למרכז וכן לחזק אזורים שלמדינה יש אינטרס בטחוני בחיזוקם. מסיבה זו הרשימה מורכבת מיישובים בדואיים, מושבים, קיבוצים יישובים ערביים וגם מהתנחלויות.

      אגב, רק למען הדיוק – אזורי עדיפות אינם שם נרדף ל"פטור ממיסים". יש מפת הקלות במס. היא *איננה* חופפת למפת איזורי העדיפות ובניגוד למפת אזורי העדיפות היא נקבעת אך ורק על פי שיקוליים סוציו-אקונומיים ובלי קשר לשיקולי ביטחון. כפי שאמרתי, אני כמו יתר חבריי ליישוב איננו נהנים מכל פטור שהוא. לגור בהתנחלות, בוודאי באלו שהן 'קוץ' לחלק (חלק קטן, אגב, אם לשפוט לפי המנדטים) מהציבור בארץ זה ממש לא עסק משתלם כלכלית.

      אגב, תיזכורת למקצועני גלגול העינים – המתנחלים נסעו שנים יחד עם האוכלוסייה הפלסטינית. "כבישים להתנחלויות" נבנו אחרי פיגועי ירי. ההשוואה למשטר האפרטהייד יותר משהיא מכעיסה מעוררת רצון לחזק את לימודי ההיסטוריה של המאה ה-20. אז אולי נוכל להנות מדיון שגם קשור לעובדות.

      • אוקיי, קודם כל, "מאחזים בלתי חוקיים אינם ניתנים למיסוי כי אין שם תשתית פקידותית" הוא משפט מוזר ונטול אחיזה במציאות. מה זה "תשתית פקידותית"?? אנחנו לא מדברים על ימי הצאר ועל גובי מיסים שעוברים בעיירות. תושבי המאחזים מנהלים את ענייניהם בערים הקרובות למקום מגורם ולכן ה"תשתית הפקידותית" באותה עיר מטפלת בהם. אני יכול לתת כאן רשימה של מאות יישובים קטנים בארץ שאין בהם "תשתית פקידותית" ואין בהם אפילו משרד דואר. הם עדיין משלמים מיסים.

        כפי שציינתי בתגובה לעיל – את מערבבת בין אזורי עדיפות לבין הקלות במס.
        הקלות במס נובעות רק משיקולים סוציו-אקונומיים. אזורי עדיפות ניתנים לפי קריטריונים שמכלילים ברשימה גם יישובים ערביים וגם יישובים בדואיים (שאגב, יכולים ללמד את המתנחלים פרק או שניים בצפצוף על החוק, אפרופו חוצפה).

        הפניה לאתר 'שלום עכשיו' (אגב, לפני שעברתי למקום מגוריי הנוכחי נעזרתי באתר שלהם כדי לקבל מידע על היישוב וגיליתי שהם לא מעודכנים. חברים יקרים ואהובים בשלום עכשיו – קצת ערנות) היא מצחיקה. אני לא מביא לך נתונים מהאתר של 'כהנא-חי' כי את (בצדק גמור) לא תתייחסי אליהם כמדויקים. הנתונים שאני הבאתי הובאו אך ורק מאתרים ממשלתיים.
        לגופו של מאמר – המאמר על "מתנחלי איכות חיים" מערבב עובדות עם השקפות (וגם, מדי פעם, מפרש עובדות כראות עיניו) ובחלקו הגדול הוא חובבני ולא מעודכן (כאמור, מחלה עקבית של האתר) ועל כן הוא איננו יכול לשמש בסיס לדיון רציני.

        לגופו של ליברמן, אני רוצה למקד את הדיון. משפט כמו "היא אנטי סוג אחד, זרם אחד, של דת. לא נגד דת בכלל. זה שאדם הוא בעד הפרדת דת ממדינה לא הופך אותו לאנטי-דתי."מערפל את הנושא. השאלה ששאלתי היא האם הלאומנות של ליברמן היא פועל יוצא של איזושהי השקפה דתית שנמצאת אצלו עמוק-עמוק בפנים. פעולותיו מראות את ההיפך הגמור וכפי שאמרתי, יש לכך גם דוגמאות היסטוריות שמראות שליברמן איננו הראשון. פלפולים לא ישנו את זה.

        לגבי חיילי גבעתי, (או חיילי הנח"ל או חיילי ההנדסה, רעיי לנשק) לא נראה לי שהבנת את הטיעון. זו הייתה דוגמא מצוינת לכך שהלאומיות שמציג ליברמן היא לאומיות על בסיס השתייכות לקבוצה מוגדרת (קצת כמו הלאומיות האמריקאית אבל לא בדיוק) ולא על סמך דת.
        כלומר – החייל יהודי יותר מהדוס, אליבא דליברמן, מפני שהחייל מזדהה עם מדינת ישראל ומטרותיה יותר מהחרד, זאת על אף שהוא איננו מזדהה כלל עם דת ישראל. כפי שאמרתי – לאומיות המנותקת מדת. הרבנים לא קשורים כאן.

      • יניב, אנו נאלץ להפסיק בשלב זה משני טעמים: ראשית, הגענו לשלב בדיון שבו אנו מסכימים שלא להסכים לגבי נקודות מסוימות. אני לא חושבת שהבהרה ש(לדעתי, כמובן) ליברמן אינו אנטי-דתי אלא אנטי-אורתודוכסי היא בבחינת עירפול, אלא להיפך. אתה חושב שמניעיו הם בעיקר X, אני חושבת שמניעיו הם בעיקר Y. בעיני, האמירה "לאומיות על בסיס השתייכות לקבוצה מוגדרת", כאשר אתה מסרב להגדיר את הקבוצה הזו, היא מערפלת הרבה יותר. אבל די לנו בכך.

        שנית, הדיון הזה הוא אוף-טופיק, שאינו קשור ישירות לנושא הפוסט, ונגרר קצת יותר מדי. היות שאין לי מספיק ידע לגבי רשויות המיסים במדינה, והיות שנושא ההתנחלויות אינו נושא הפוסט, אני מפסיקה את הדיון בזה.

        אם למישהו יש נתונים ספציפיים לתרום בנושא, אני אשמח.

      • לכל הפחות, בעבר הייתה הקלת מס לתושבי התנחלויות:
        http://ozar.mof.gov.il/itc/h6/h.htm

        כמו כן, לעניין אזורי העדיפות הלאומית וטענתך כי היא נקבעת אך לפי קריטריונים כלכליים- חברתיים, הרשה לי לפחפח. לא אתר שלום עכשיו, אלא פסיקת בג"צ:
        http://elyon1.court.gov.il/files/03/630/111/n40/03111630.n40.htm

      • אם מפסיקים אז מפסיקים. אם החבר notIDFspokesman מגיב לדבריי (אחרי שבעלת הבלוג ביקשה להפסיק) ובנוסף, מצטט אותי באופן לא נכון אני מבקש להגיב.

        לגבי המסמך הראשון –
        הוא נוסח לפני 11 שנים. זה לא מעט במונחי פוליטיקה. אנחנו מדברים על מה שקורה כיום או לפחות בעבר הקרוב. היו שחיתויות לא מעטות פעם ובכל זאת, אנחנו לא ננער עכשיו את האבק מפרשת לבון או מ"דרך הניצוץ"
        רשימת היישובים מחזקת את

        לגבי המסמך השני – פשוט לא קראת את מה שכתבתי. אני כתבתי לואנדר: "את מערבבת בין אזורי עדיפות לבין הקלות במס. *הקלות במס* נובעות רק משיקולים סוציו-אקונומיים. אזורי עדיפות ניתנים לפי קריטריונים שמכלילים ברשימה גם יישובים ערביים…".
        אתה כותב: "לעניין אזורי *העדיפות הלאומית* וטענתך כי היא נקבעת אך לפי קריטריונים כלכליים- חברתיים…".
        אני משאיר לך להשוות ולמצוא את הבעיה. אני בינתיים אפחפח כאן.

  14. כרגיל – את כותבת מדהים – אפילו עוד יותר מדהים מכרגיל.

    לגבי החלבונים והחלמונים – אם תרשי לי,

    נראה לי שהביצה מבאישה בעיקר בגלל המנהיגים המושחטים שמאיימים וסוחטים זה את חלמונו וחלבונו של זה. החלמון והחלבון הפשוט רק אוכלים את מה שנותנים להם…

    אולי אם החלבונים והחלמונים היו מתאחדים נגד המנהיגים המושחטים שלהם במקום לשנוא אחד את השני בלי אפילו להכיר אישית כל אחד ואחד – מי יודע – אולי היה בוקע אפרוח יפה, או לפחות איזו פשטידת תירס.

    (-:

  15. מושחטים = מושחתים – ידעתי שמשהו שם לא מסתדר…. (-:

    • המנהיגים אכן מושחתים, אבל גם העם, למרבה הצער, לא משהו. פלא שהוא מצמיח מנהיגים כאלה?…

  16. אהבתי.
    נתאי אני מאוד מסכימה עמך.

  17. אני תוהה האם יבוא יום ומקושקשת תהיה פופולרית.

    • כן, בשורות החיזבאללה. הם ילקקו את השפתיים ויקחו עוד מנה.

    • תמיד אהבתי ביצה מקושקשת. אבל אני עוכרת ישראל ידועה 😉

  18. הדת היא אמנם שורש כל הרע בעולם, אבל גם היא בסך הכל סימפטום של הבעיה הבסיסית של המין האנושי – הטימטום.
    האבולוציה עשתה אותנו מספיק חכמים כדי להשיג אוכל לנו ולילדינו, לא הרבה מעבר לזה. אחת לדור בערך ישנם כמה בודדים שמצליחים להתעלות מעל הטימטום הכללי ולעשות משהו שבאמת משנה לנו את החיים, אנחנו אולי יכולים לתת להם פרסים אבל לא ממש יכולים להיכנס לנעליהם. רוב הזמן אנחנו טובעים בטימטומנו, מנסים להסתדר עם מה שיש ועם התובנות הפשטניות – להן אנחנו מסוגלים – לגבי העולם שסביבנו.

    כשאין תשובות קלות, אנשים מתדרדרים לזרועות הדת. מי שלא דתי במדינה הזו תומך בדמוקרטיה – שהיא שיטת המשטר שאמפירית מביאה למקסימום התקדמות, אבל בסופו של יום מבוססת על חבורת מטומטמים שיושבים בעיר הבירה וקובעים לנו את החיים. וכך החילוניים מקבלים על עצמם, בשם הסובלנות והדמוקרטיה, כל מיני חוקים דתיים – פשוט כי אין להם רעיונות טובים יותר, שיהיו מספיק קלים להבנה ויזכו לתמיכה מספיק רחבה. המשחק הדמוקרטי עובד על סיסמאות קצרות וקליטות, ועל שכנוע מאסיבי של הציבור המטומטם – ובל נשכח שמספרית הרוב הוא דווקא מסורתי ודתי.

    לבנות חיים במדינות אחרות? אני לא מכיר הרבה מקומות שבהם באמת אפשר לעשות את זה מבלי שייתייחסו למוצא האתנו-דתי של אבותיך. רבים חוששים מגזענות ומעדיפים להישאר כאן עם שלל הבעיות הפנימיות.
    אז איך חיים ככה? שאלה טובה. לא בטוח שאפשר.

    • מחאתי כפיים במרץ לכל אורך קריאת התגובה הזו. כל מילה זהב. תודה!

    • הבנתי, כלומר לדעתך ישעיהו ליבוביץ' היה מטומטם?

      • עדו, הדעה שלי לגבי יחידים ממש לא רלוונטית. אתה מוזמן לשייך אותו לאיזו קטגוריה שבא לך, זה לא ישנה את השורה התחתונה – בני האדם מטומטמים.

    • באנגליה היאוש הרבה יותר נח

  19. הלוואי וזה היה כזה פשוט, כי רוב החלמונים עצמם לא מאמינים בכל האידיאלים הללו. האמת היא, כי החלוקה הזו טובה רק ברמה המטאפורית, המציאות מורכבת ועגומה בהרבה. אך סיום הסיפור נאמן למציאות.

  20. באיחור כי רב ראיתי את הפוסט הנפלא הזה. בתור חברה באגודת החלבונים-לשעבר, תמונת המצב בציירת כאן קרובה למציאות, אך עגומה עוד יותר, הרבה מעבר לכך שאנו הופכים במהירות לטאליבניסטאן.

  21. רק נקודה קטנונית אחת: ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו הוא דווקא כן שומר מסורת. להלן ראיה:

    וכמובן, העובדה שליברמן מצהיר על עצמו כממשיך דרכו של ז'בוטינסקי רלוונטית בערך כמו העובדה שאהוד ברק, אבישי ברוורמן, ביבי נתניהו ו"אם תרצו" מצהירים על עצמם כממשיכי דרכו של רבין. נחתומים, עיסות וגו'.

    טוב, יצא שתי נקודות קטנוניות. סו-אלן מי.

  22. הפמיניזם לא פחות קנאי מאחרוני עובדי יהווה

  23. שכול אידיאולוגיה סופה להפוך לקנאות ברגע שהיא הופכת להגמוניה כולל פמיניזם וליברליזם(חוץ מזה הפוסט מצויין).


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: