פורסם על ידי: vandersister | מרץ 22, 2010

בעניין הביצים של הכלב

יש לי תחושה שכולנו טועים. תלי-תילים של מילים נשפכים בימים האחרונים, ובצדק רב, לגבי החלטת הממשלה להעתיק את חדר המיון בבי"ח ברזילי באשקלון. הכל בגלל קומץ של קברים עתיקים, ספק של יהודים, ספק של פגאנים, ספק של דינוזאורים. סגן השר ליצמן מתעקש על קדושת הקבר היהודי, והממשלה כולה מתקפלת, איש אינו מעז לגעת בעצמות הקדושות. ולעזאזל החיים, הפצועים, החולים והרופאים העושים במלאכה. אבל אתם יודעים מה? האמת העצובה, כך נראה לי, היא עוד יותר טראגית ממה שאנחנו חושבים:

– מילא זה שלא ברור עוד אם העצמות הן יהודיות, כנעניות, יבוסיות, חיתיות או מפלסטלינה;

– מילא זה שאנחנו מתמלאים שאט-נפש מן האפליה בין קבר יהודי "קדוש" לסתם קבר של מי שאיננו יהודי, ולכן אפשר לנהוג בו בחוסר כבוד;

– מילא זה שבבית החולים "ברזילי" יש מצוקה אמיתית שהשרים לא נותנים עליה את דעתם כבר שנים רבות, והתעוררו לפעולה רק כשמצאו כמה עצמות יבשות בשטח;

– מילא זה שההחלטה עלולה להביא לקטסטרופה של ממש במקרה של אירוע רב נפגעים, ולמצוקת אשפוז קשה בימים רגילים;

-ומילא זה שהאדם שניצח על כל המהלך הוא אדם שאפילו לא מוכן להיות שר בממשלת ישראל, אלא רק סגן שר, ושאחד התפקידים החשובים בממשלה נותר לא מאויש, כי "טובת הציבור" היא סיסמה דמגוגית זולה;

באמת, כל הדברים שמניתי לעיל, ניחא. אנחנו כבר רגילים לזה. אלא מאי? הסיבה שמוכרים אותנו, את חולינו ופצועינו ואומללינו שבפריפריה בנזיד עדשים, היא שהלובי החרדי בכנסת פשוט חזק מדי. מצחיק אותי שאנשים עוד דנים בהשלכות ההלכתיות של העתקת הקברים, כאילו שזה בכלל מעניין מישהו. אפילו ליצמן בכבודו ובעצמו, כך אני חושדת, יודע היטב שזה לא העניין. הקואליציה המקרטעת נאבקת על נשימתה, והחרדים עושים את מה שהם עושים, פחות לשם שמיים, ויותר מהסיבה שהכלב מלקק את הביצים שלו: כי הם יכולים. וזו כל התורה כולה, זהו עצם העניין. או העצם של הכלב, שקבורה ככל הנראה גם היא מתחת לבי"ח ברזילי.

זו הסיבה שלא עושים שום דבר נגד קווי ההפרדה בירושלים, שהם חרפה וכלימה לכל מדינת חוק ולכל חברה בעלת מצפון. זו הסיבה שלא עושים דבר נגד המתפרעים בשכונות החרדיות שמבעירים פחי אשפה, משליכים אבנים, מפרים את הסדר ופוצעים שוטרים (אתם כבר יודעים מה היו עושים להם אם זה היה קורה בשטחים). זו הסיבה שמלבישים נערות תמימות מלהקת ריקוד בשקים מכוערים בטקס חנוכת גשר המיתרים בירושלים, וגורמים להן להרגיש שהן זונות ופרוצות. זו הסיבה שבמדינת ישראל, דמוקרטיה נאורה (נניח), לנשים אסור לשיר את ההמנון הלאומי במשכן הכנסת. מותר להן להיות חברות כנסת, מותר להן להיות מזכירת הכנסת, יו"ר הכנסת, הכל מותר. רק לא לפצות פה, כי "קול באישה ערווה". האמנם?

זה לא קשור לערווה, גבירותיי ורבותיי, זה לא קשור לזימה, לפריצות, לקדושה, להלכה או לכל מילה מפוארת אחרת שמשמעה "אני יותר קדוש מכם ולכן מותר לי לשגע את הרוב החילוני במדינה הזו ואף אחד לא יגיד לי לא". זה קשור לכוח. חברי הכנסת החרדים, וסגן השר ליצמן, עושים את מה שהם עושים כי הם יודעים שאיש לא יתנגד להם, מחשש לשלמות הקואליציה. הם יודעים שהציבור הישראלי עייף, יגע ומוטרד, ואין לו כוח להתאגד בהמוניו ולעלות על הבסטיליה המצחינה, על הקריה שהיתה לזונה, ולהגיד "עד כאן". לא ניתן שיפגעו בנו. לא ניתן שישימו ללעג את המצוקה שלנו. לא ניתן שבעד חופן של עצמות לא מזוהות, יסכנו את חיי כולנו. לא ניתן שיציבו את כבוד המתים (לכאורה) מעל קדושת החיים. לא ניתן שהכנסת תקבל החלטות שפוגעות בכולנו, רק כדי שהכלב יוכל להמשיך וללקק את הביצים שלו.

ובעד חבורה של מלקקי-ביצים, בין אם של עצמם או של אנשים שצריך לרצות אותם, המדינה הולכת ומתפוררת. שיהיה לכולנו בתיאבון.

* וראו בעניין זה גם את הפוסטים המצוינים של קופי השבת ושל החברים של ג'ורג'.


Responses

  1. אני חושבת שפגעת בדיוק בנקודה.

    בתקופה האחרונה אני עומדת פעורת עיניים ונדהמת למול מצעד האיוולת הפוליטי בארץ הזאת. החל מעניינים פנימיים כמו אלה שתיארת, דרך הבחירה בליברמן והתקלים הדיפלומטיים שהוא מייצר, מאגרים ביומטריים ושאר ירקות, משבר עם טורקיה, וכלה בראש הממשלה בנימין "אופס! לא ידעתי שמאשרים בניית יחידות דיור בעיר הבירה שלי בזמן שמזרח ירושלים הוא הנושא הכי נפיץ בסביבה" נתניהו.

    נפלא.

    ואנדר: ומה שהכי מכאיב – אם את מעזה להתלונן ולהגיד "המלך הוא עירום", מיד מאשימים אותך בחוסר פטריוטיות. זוועה.

  2. Hell yeah! 8)

    כרגיל איתך בכל מילה, זה כלכך ברור לעין הנושא הזה.. מחליא.

    ואנדר: כל כך ברור לעין, ועם זאת, ממשיכים להשתין עלינו מהמקפצה 😦

  3. אם רק הייתי יכולה לפרסם את כל המקרים שאני חווה על בסיס יומיומי כמעט…

    ואנדר: למה לא, בעצם? כמה שיותר יפורסמו דברים כאלה, כן ייטב. לכי על זה.

  4. ישר כח.

    ואנדר: תודה!

  5. בדיוק היום שאלתי את עצמי איזה ליקוק ביצים מוגזם יגרום לאחד מהשותפים בקואליציה להגיד "עד כאן". כי רק זה יגרום למשהו להשתנות.

    ואנדר: חנן, נראה לי שלפני כניסתם לפוליטיקה, אנשים עוברים ניתוח להסרת "עד כאן" ו"לא יעלה על הדעת". הסבר אחר אין לי. כל אדם היה אומר "עד כאן", מתישהו. להם פשוט אין את היכולת הזו.

  6. כשמצביעים למפלגות "חילוניות" כמו הליכוד, העבודה, קדימה וישראל ביתנו – מקבלים את שלטון ש"ס ויהדות התורה.

    ואנדר: ועל זה נאמר, חילוניות my ass.

  7. רק הערה קטנה – לא נראה לי שליצמן לא רצה להיות שר, אלא שביבי בחר לא לאייש את הג'וב הלא-נחשק.

    ואנדר: קטנוני, כבר ענו לך בהמשך, אבל הוא בהחלט לא רצה. אף אחד לא רצה את התפקיד כפוי הטובה הזה. אי אפשר לחלק בו ג'ובים ולקבל אתנן כמו במשרות אחרות.

  8. @קטנוני – ליצמן לא רצה להיות שר. ביבי דווקא הציע לו ואפילו ניסה להכריח אותו, אבל ליצמן החליט, אז ליצמן עשה.

    ואנדר, פוסט בנושא הזה עומד לי בראש כבר כמה ימים טובים, ואת הוצאת לי כמעט כל מילה מהפה. אולי יהיו לי עוד כמה מילים.. נראה 🙂
    כרגיל, לא נותר אלא להישאר כל פעם מחדש עם פה פעור במדינה הזו. העניין הוא, שבדיוק כשאתה חושב שאין כבר לאן להתדרדר, מגיעה הממשלה הזו, ומוכיחה לך שיש עוד כמה מטרים למטה שעוד לא נבדקו..

    ואנדר: קישרתי לפוסט שלך, ברשותך 🙂  ומסכימה איתך לחלוטין בעניין הפה הפעור. יש לי כבר שפשופים בסנטר מרוב הזוועות שמתרחשות כאן.

  9. כל מילה בסלע. שווה במיוחד לשים לב שחלק גדול מהפוסקים של החרדים עצמם פסקו שצריך להזיז את העצמות ולא את חדר המיון, אבל מה זה משנה לליצמן?

    ואנדר: כאמור, את ליצמן לא מעניינים פוסקים ולא מעניינת ההלכה. מעניין אותו לנצח ו"לצאת גבר" מול כל החילוניים הרופסים. *מנענעת ראש בעצב*

  10. אמיתי, בדיוק להפך. מי ש**לא** מצביע למפלגות כמו הליכוד, העבודה, וקדימה – מקבל את שלטון ש”ס ויהדות התורה.

    שיטת הבחירות במדינה שלנו הוכחה שוב ושוב ושוב ושוב ככזו שלא עובדת. השיטה האמריקאית, עם כל החסרונות שלה, ויש הרבה כאלה, עדיין לא מתקרבת לכמות החסרונות שיש בשיטה הנוכחית אצלינו, ושלהם עובדת הרבה יותר טוב.

    במדינה כמו שלנו, כמו שראינו ב20 שנה האחרונות, אתה לא יכול לשמור על ממשלה יציבה עם מפלגות קטנות. מספיק שאחת מהן תפרוש מהממשלה, והממשלה נפלה. ואז יש רק שתי אופציות למה שיכול לקרות: או שתכנע לתנאים של המפלגה הקטנה הזו כדי שהיא לא תפרוש, ואז המיעוט שולט, במקרה הזה החרדים, או שתלך שוב ושוב לבחירות כל שנה שנתיים.
    ואלה אכן שני הדברים שקורים כל הזמן…

    אז לשנות את שיטת הבחירות אנחנו לא יכולים, אבל אנחנו כן יכולים כולם להצביע למפלגות הגדולות, לחזק אותן, ולמנוע ככה את הסחטנות של הקטנות. ליצור ממשלה יציבה שלא תצטרך מפלגות קטנות בשביל להשאר בשלטון ולא תצטרך להכנע להם.

    למישהו עזר להצביע למרץ, לירוקים, לשינוי, לחד"ש? ברור שלא. יותר מדי קולות מפוזרים. הכוח לעשות משהו הוא במפלגות הגדולות. צריך להחזיר להן את הכוח הזה. להחזיר אותו מהמיעוט שהשתלט עליו.
    אחרת שוב: או שהממשלה תכנע שוב ושוב למיעוט, או ששוב ושוב יהיו בחירות.

    ואנדר: אני מבינה את מה שאתה אומר, בוסקו, אבל מצד שני: איך אני יכולה להצביע במצפון נקי למפלגה שלא מייצגת אותי? אני יודעת ש"לא עזר לי" להצביע למרצ, אבל קדימה ממש לא ראויה לקול שלי. מה גם שקדימה, טכנית, ניצחה: זה לא עזר לציפי לבני. היא עדיין לא הצליחה להקים ממשלה. אז מה הועילו חכמים?…

  11. בוסקו, לצערי הדעה הזו נאיבית בדיוק כמו הדעה של אמיתי.
    אתה צודק בכך ששיטת המשטר שלנו דבילית, זה לא רק בבחירות אלא גם במה שקורה אח"כ בכנסת (אני לא מכיר עוד מקום בעולם שבו יש "פיצול סיעות"). במערכת הבחירות, כל מפלגה מביאה לחזית את המנהיג שלה, ומבקשת את תמיכת הבוחר בו – אישית, כמעט מסתירים את רשימת המועמדים. אמנם על הפתק בקלפי כתוב "קדימה" או "ליכוד", אבל למעשה הבוחר מכיר רק את ציפי לבני ובנימין נתניהו. אז הבחירה היא אישית, נותנים לכל מנהיג מפלגה כוח בעוצמה של X מושבים בכנסת – ואחרי יומיים מגלים שכל אחד מה-X הללו עושה מה שהוא רוצה, נתון ללחצים של כל מיני גורמים, ובעצם חזק מאוד למרות שאיש לא בחר בו.
    אגב, להגיד שהחרדים הם "מפלגות קטנות סחטניות" זו אשליה – הם כוח אלקטורלי אדיר מימדים, לו היו מאוחדים היו יכולים לתפוס הרבה יותר מושבים בכנסת. ממשלה יציבה שלא תצטרך אותם בשלטון? לא נראה ריאלי במיוחד.

    "הכוח לעשות משהו" הוא לא במפלגות הקטנות ולא בגדולות. הוא אצל בעלי ההון, ששוכרים לוביסטים, שממפים את חברי הכנסת ומזהים את רצונותיו ושאיפותיו של כל אחד מהם (וזה ממש לא קשה), ואז עובדים על טרטור ושכנוע כדי להשיג את מטרותיו של בעל ההון. המצב הרבה יותר מגוחך ממה שנדמה לך – הלוביסטים יודעים מראש מי יסכים ומי יתנגד לכל צעד, ומראש מעוותים את הצעות החוק כך שיתאימו לכמה שיותר אצבעות במליאה.

    ומה קורה כשלבעלי ההון אין ענין, כמו במקרה בית החולים באשקלון? הבלגן חוגג. בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה.

    ואנדר: בקיצור, הפתרון הוא להפוך למיליארדרית, וכך לשנות את פני הדברים במדינה? המממ. מתאים לי 😉

  12. יש לך כישרון אדיר לכותרות.
    תיקון קטן: הקואליציה לא מקרטעת ולא נאבקת על נשמתה, היא דווקא מאד יציבה. הכניעה לחרדים היא מתוך אינסטינקט פאבלובי ישן.

    ואנדר: תודה, נתאי! אני פתוחה להצעות ממשרדי פרסום וקופירייטינג  😛

    לגבי הקואליציה: איכשהו, במדינה הזו הקואליציה תמיד מקרטעת, לא? תמיד יש צורך לשחד כל מיני גורמים בכל מיני ג'ובים ולהעביר כל מיני חוקים הזויים כדי לשכך את חמתו של ציבור זועם כזה או אחר.

  13. אני מסכים עם יאיר.
    ובוסקו – אתה באמת חושב שהמצב בארה"ב טוב? אנחנו כנראה חיים בעולמות שונים.

  14. זה הכל באשמת פורז. אם הוא לא היה כזה אדיוט, שינוי היתה עשויה להיות עדיין מפלגה בגודל נאה ולאזן את המפלצת הזו.

    ואנדר: אתה חושב שזה רק פורז? נראה לי שהיו עוד כמה אנשים שבחשו בקלחת ב"שינוי" והטביעו אותה בטרם עת. יוסף פריצקי, למשל.

  15. ואנדר – שוב תודה. הגדרת במדויק ונכון. אין מה להוסיף.

    ואנדר: תודה!

  16. תראו תראו (יותר נכון תשמעו תשמעו). הבוקר ברדיו שמעתי ששרת התרבות לימור לבנת מעריכה שלאור ההתנגדות הציבורית העזה הנושא יחזור לדיון בממשלה וישונה, ושיכול להיות שהקביעה החפוזה על הזזת המיון במקום הזזת הקברים, בלי לבדוק קודם מה הציבור חושב, היה דבר שגוי, ובכלל, הם בממשלה כנראה לא הבינו את ההשלכות של החלטתם.
    למעט העובדה המשמחת שאולי האיוולת הזו עוד תבוטל, הדברים שלה כל-כך עיצבנו אותי שאני לא יודע מאיפה להתחיל. אבל אני אנסה בכל זאת.
    1.מה, אני חלק מהממשלה? אני? מה פתאום! אני נותנת פרשנויות פוליטיות ברדיו כשהפרשנים הקבועים חולים, ולדעתי הממשלה העבירה את ההחלטה הזו מהר מידי ובלי לבדוק. למה אין איתי את שני הפרשנים האחרים שנותנים את דעתם על הנושא? מה גם הם בחופש?
    2. וגם אם אני מהממשלה, אז מה? אנחנו עסוקים מכדי להבין על מה אנחנו מצביעים. סגן שר הבריאות ביקש שנצביע בעד אז הצבענו בעד. לא חשוב על מה. אנחנו נבחרי הציבור, נכון, ולכן אם הציבור רוצה משהו הוא צריך לצעוק חזק חזק ואז נעשה את מה שהוא רוצה. אם הוא לא אומר מה הוא רוצה איך אנחנו אמורים לדעת? אין לנו אג'נדה, אין לנו נסיון, אין לנו כח, אין לנו כלום. תעזבו אותי באמאשלכם.
    3. הינה, גם כששר מהמפלגה שלי, עקב רצון לעשות קודם ולחשוב אח"כ, סיכן את תרבות המוזיקה בישראל במחי משפט וחצי, הציבור צעק והחוק שונה. אז מה אם אני שרת התרבות? אני צריכה להתווכח עם חבר במפלגה שלי למען התרבות בישראל? בשביל מה יש ציבור? שהציבור יתווכח. שר בממשלה שמתווכח עם שר אחר זה לא מכובד ולא ייצוגי (וגם לא תרבותי).

    אוף אוף אוף. מסכים עם ציטוט הסיום של יאיר.

    ואנדר: מצטרפת לאוף, ומוסיפה שכל השרים והח"כים שלנו נורא חכמים לאחר מעשה. וגם נורא קשובים לרחשי ליבו של העם לאחר מעשה. פטוי.

  17. רק לענין ה"סגן שר" – חברי הממשלה מאגודת ישראל מעולם (למיטב זכרוני לפחות) לא כיהנו כשרים, אלא רק כסגני שרים ללא שר ממונה מעליהם.

    ואנדר: שגם זה קצת משונה. זה ניסיון "ללכת עם ולהרגיש בלי" מצד חברי "אגודה"? ליהנות מהמעמד אבל להתנער מאחריות?…

  18. הסירוב לכהן כשר הגיע מצד ליצמן – מסורתית אגודת ישראל לא נוטלות על עצמן תפקיד שר כי הם מסרבים להיות שרים במדינה ציונית (לא שזה נראה לי משנה למשהו).

    ואנדר – מסכים עם כל מילה רק לא מובן לי המשפט הראשון – למה כולנו טועים, מקסימום נופלים למלכודת הרגילה של הסתת הדיון לנקודה הפחות חשובה…

  19. רגשות מחושבים – למען היושר יש חומר שלימור לבנת הצביעה נגד ההעברה של חדר המיון
    כמובן שיכול להיות שאם היה סיכוי שההצבעה לא תעבור היא הייתה מצביעה בעד אבל בוא ניתן לה להנות מהספק

  20. עמית, תודה על המידע. מודה שמקטע הראיון ששמעתי זה כל-כך לא נשמע ככה שלא חשבתי אפילו לבדוק.

  21. אם ציפי ליבני הייתה ראש ממשלה היום – כפי שהיא הייתה אמורה להיות – אם לא היה כל כך הרבה אגו במפלגות הגדולות והם היו מתאגדים עם ליבני ודוחים מעבר לסף כנופיות פוליטיות מסויימות (ששמם מתחרז עם "מס" ואשר מקבלים את הכוח הקואליציוני שלהם בדלת האחורית – בדרך כלל מזה שמפלגות חזקות יותר לא מוכנות להתחבר למפלגה הראשית) – אוף, אם זה לא היה מתנהל כפי שזה מתנהל אצלנו אולי היה אפשר לשנות משהו היום (ואולי אפילו הייתה לנו קצת דמוקרטיה…)

  22. מה זה הסמיילי הזה – היו שם 3 נקודות, לא סמיילי….

  23. אוי סליחה,

    הגבתי לפני שקראתי את התגובות של האחרים וראיתי שהתגובה שלי הייתה רק חזרה על דברי אחרים…

  24. לכל אלה שמדברים על ציפי לבני שלא הייתה נותנת להצבעה לעבור – אני מבקש מכם לזכור שההחלטה המקורית להזיז את חדר המיון התקבלה בימי ממשלת אולמרט ושח"כ ליברמן(כן,אותו אחד שהצביע בעד) שלח מכתב לשרת החוץ לבני וביקש ממנה להתערב בנושא והיא לא עשתה כלום.

    כאשר האופוזיציה תוקפת החלטה שניצניה התקבלו בזמן שהיא הייתה בשלטון ושרים מהקואליציה מצביעים בעד החלטה שלפני שנתיים הם התנגדו לה בתוקף כשישבו באופוזיציה, במצב כזה האם מישהו באמת רואה עתיד טוב יותר למדינה שלנו?

    אישית,אני לא רואה ומאוד עצוב לי עם זה

  25. "זו הסיבה שלא עושים דבר נגד המתפרעים בשכונות החרדיות שמבעירים פחי אשפה, משליכים אבנים, מפרים את הסדר ופוצעים שוטרים (אתם כבר יודעים מה היו עושים להם אם זה היה קורה בשטחים)"…

    אני תוהה אם מדובר בפליטה בלתי מחושבת או שאת באמת חושבת שנורמת ההתנהגות של ישראל בשטחים צריכה להיות מועתקת לישראל. גם לחרדים קיים חופש הדיבור וחופש ההפגנה, ואם נדמה לנו שהוא מנוצל טוב מדי זה רק כי אנחנו לא טורחים לצאת מהבית בהמונינו למען שום מטרה ואיננו טורחים לנצל את החופש שלנו לפני שיתפוגג כליל.

    ואנדר: רונה, מצד אחד אני מסכימה לחלוטין שאנחנו (קרי: חילונים) לא טורחים לצאת מהבית מספיק, להפגין ולעמוד על זכויותינו. מצד שני, לא, אני לא מתכוונת לזה שהנורמות של השטחים צריכות להיות מיושמות גם בהפגנות של חרדים: אם כבר, הביקורת שלי היתה נגד ידו של צה"ל שקלה מדי על ההדק בהפגנות של פלשתינאים. אבל אם תקחי לדוגמה הפגנות של פעילי שמאל נגד גדר ההפרדה, תוכלי לראות בבירור שהחרדים מקבלים יחס מועדף וטיפול בכפפות של משי. מי שתוקף שוטר צריך להיעצר, ולא משנה מה ההשתייכות המגזרית שלו.

    חוץ מזה, חופש הדיבור וחופש ההפגנה לא תופסים לגבי כל הקבוצות בירושלים: הומואים ולסביות, למשל. אם כבר נותנים לכולם להפגין, זה צריך באמת להיות לכולם. במילים אחרות, נראה לנו שאנחנו מסכימות בינינו.

  26. הבעיה היא חוסר ההתארגנות של החילוניים. פרשת הזזת בית החולים היתה צריכה להזיז אלפי חילוניים להפגנה כוללת באשקלון. אנחנו עוברים בשתיקה על קווי ההפרדה כפי שאנחנו מקבלים כמובן מאליו את האיסור על הפעלת תחבורה ציבורית בשישי-שבת.


כתיבת תגובה

קטגוריות

