פורסם על ידי: vandersister | פברואר 6, 2009

יהודים טובים, הושיעו! (או: ואנדר פונה שוב לעזרת הציבור)

מן המפורסמות הוא שאני כופרת בעיקר. גדלתי בבית שחציו אתיאיסטי וחציו לא רוצה להיכנס לוויכוחים עם החצי האתיאיסטי ולכן מדליק נרות שבת "סתם, כדי שיהיה אור בשולחן". את סדר הפסח במשפחתי מעבירים תמיד תוך אמירת הברכה המסורתית "איזה סיפורי בובקעס, לא היתה שום יציאת מצרים ולא בנינו שום פירמידות" מצד ואן-דר-אבא, ותשובה מסורתית לא פחות כגון "קוקי, אולי תשתוק, הילדים רוצים לשיר מה נשתנה" מצד ואן-דר-אמא (בנוסח אשכנז עצבני). אני אישית מאוד אוהבת לשיר "בצאת ישראל ממצרים", בעיקר כי לקראת הסוף לאף אחד אין מושג מה המנגינה, בעצם, ואפשר להתחיל לאלתר בצווחות ("ההרים, רקדו רקדו כאילים, גבעות כבני צאאאאאאאאאאאאאאאאאאאאאן" וכו' ); אבל את הקונספט של אלוהי אברהם, יצחק ויעקב שהוא מאוד מאוד צדיק ורחום ורחמן ולכן טובח באנשים על ימין ועל שמאל וסבור שאונס נשים עד מוות זה אקט חינוכי (ראו סיפורי סדום ועמורה ופילגש בגבעה), כבר דחיתי מזמן. מה לעשות. בשבילי יהדות זה לא אלוהים; ומי שסבור שלא ייתכן דבר כזה, יהדות בלי אלוהים, שישאל את סבי ז"ל, שהבין יפה מאוד במחנות ההשמדה בפולין שאפשר גם אפשר דבר כזה. היהדות היתה שם. אלוהים לא. 

אך מדוע בעצם אני מעלה פה את עניין מה נשתנה והפירמידות וסבי זכרונו לברכה? כי יש צמתות בחיים, שבהם היהדות מתנגשת בפרצופי ומכריחה אותי לעשות מעשה. כמו למשל לחפש טליתות לבר מצווה באינטרנט. ומעשה שהיה כך היה: ידידה יקרה לי בארצות הברית של אמריקה, ג'ודי שמה. ג'ודי היא לא רק אישה חביבה ואם לילד המתקרב לגיל בר המצווה, אלא גם מעריצה של ג'וני וויר, כמוני. לפני כחודשיים, ג'וני הופיע באירוע זה או אחר; ג'ודי הצליחה לא רק לראות אותו שם, אלא גם להיפגש איתו, להצטלם ולהחליף כמה מילים. עוד דבר שעשתה ג'ודי, ובכלל בלי שביקשתי, היה לבקש מג'וני לחתום על תוכניה בשבילי, עם שמי הפרטי והכל. כעת אני הבעלים הגאה של תוכניה שכתוב עליה בכתב ידו של האיש "לוואנדר, (לב), ג'וני וויר". באנגלית כמובן. ובלי ואנדר. אבל הבנתם את הכוונה. בקיצור, זו לא הפעם הראשונה שבה ג'ודי עושה דברים כאלה למעני – כשהתפרסמה כתבה על ג'וני במגזין כזה או אחר, היא טרחה וצילמה בצבע (!) את הכתבה עם התמונות ושלחה לי בדואר רשום. היא ערה מאוד לעובדה שאני מבודדת למדי, כמעריצה של ג'וני בפרט ומעריצה של החלקה על הקרח באופן כללי, ולכן משתדלת להעביר אלי תמיד כמה שיותר פרטים וידיעות, כדי שלא ארגיש מחוץ לעניינים. במילים אחרות, היא מסוג האנשים שידידי הטוב קוף-של-שבת היה מכנה אותם "פשוט אנשים טובים" (והוא בהחלט יודע, יען כי הוא משתייך לאותה חבורה).

היות שכך, שאלתי את ג'ודי אם יש משהו שאני יכולה לעשות למענה: לא משהו שקשור להחלקה, כי ישראל רחוקה עדיין במקצת מלהפוך למעצמת-על של החלקה על הקרח, כך שאין לי ממש מה להציע לה בתחום הזה. מפה לשם, ג'ודי הזכירה שלרגל בר המצווה של בנה, היא היתה מעוניינת לקנות בשבילו טלית מארץ הקודש. היא הוסיפה ושאלה אם אני מכירה אתר אינטרנט שמוכר טליתות ומבצע הזמנות לארצות הברית. חיפוש מעמיק העלה שיש כמה אתרים כאלה, רק שנראה שהם קצת שוחטים במחירים (מסורת יהודית ידועה) את המזמינים, בפרט מחו"ל, ואין לי שום דרך לבדוק את איכות המוצרים. אני גם לא מבינה כלום בטליתות (בית אתיאיסטי, כאמור), מבחינתי מדובר בסמרטוט הזה שמתעטפים בו חתני בר מצווה וחתנים בכלל כדי להתגונן מפני מטח סוכריות הטופי שמיידות בהן הנשים מכלא עזרת הנשים (בבחינת "סגרתם אותנו פה מאחורי הפרגוד, עכשיו תראו מה זה"). ובכן, אלה הקושיות שאני מתמודדת איתן כרגע:  

1. כמה אמורה לעלות טלית משובחת לבר מצווה?

2. האם אפשר לסמוך על אתרים ששולחים הזמנות של טליתות לחו"ל?

3. האם יהיה עדיף מבחינת המחיר לרכוש טלית פה בארץ ולשלוח אותה לארצות הברית?

4. האם זה יהיה מוגזם לגמרי אם ארקום על הטלית באותיות זהב "There is no God, have a nice Bar Mitzva"?

אני מתנצלת על כך שבימי בחירות קשים אלה של ליבני, ביבי וליברמן (שבכלל הגיע הזמן לאחד את שמותיהם, זה מבלבל מדי. ליביברמן? ביברליבי?), אני פונה שוב לעזרתכם בזוטות כאלה; אך גורלו של העם היהודי בתפוצות מוטל פה על הכף, או לפחות גורל בר המצווה של ילד אחד נחמד של אישה אחת טובת לב, שבאמת מגיע לה שאמצא בשבילה טלית מוצלחת. אנא, אנשים טובים, יש פה מישהו שמבין בתשמישי קדושה? או אפילו בתשמישי קדושה 2.0?…


Responses

  1. ואנדר יקרה. האם את מחפשת רק טלית או את כל העסק (טלית, תפילין, סידור ונרתיק)? ועל הטלית לא ממש נהוג לרקום (לפחות לא במקומותי) אבל אפשר על הנרתיק :+)

  2. טליתות ותפילין זה עסק יקר לאללה, מאות שקלים לגירסה זולה ואלפי שקלים למהדורה מהודרת עם הקדשה אישית של הרמב"ם. סביר שזה יעלה בארץ זול יותר מאשר בארה"ב, משום שאנחנו מפרנסים קהילה שלמה של מתמחים בתחום, וזו עדיין מתנה יקרה מאד. טלית תעלה לך משמעותית פחות מתפילין – תפילין זו הוצאה של ממש, סופר סת"ם כותב על קלף ואחר כך מהדקים את הכל בריבוע מעור פרה, טלית יכולה להיות סתם בד מרובע; התפילין שבן אדם מקבל לבר מצווה אמורים להספיק לו לפחות לשניים-שלושה עשורים – אז אולי שווה ללכת על זה.

    אם את בכל זאת הולכת על זה, אני מציע לדלג על האתרים, ולבצע סיבוב שופינג בבני ברק או בירושלים. יש כמה חנויות שמתמחות בעסק ברח' רבי עקיבא בבני ברק; את הסצינה הירושלמית אני מכיר פחות.

    כפי שאמרה הבלונדינית הסודית, לא מקובל לרקום שום דבר הצהרתי על הטלית, אבל על נרתיק התפילין או הטלית אפשר גם אפשר. לא מומלץ, עם זאת, לעשות את זה אצל בעל העסק הבני-ברקי/ירושלמי. כלי נשיאה לטלית יכולים להיות מפלסטיק – ניילון עבה – או בד; כלי האכסון של התפילין הוא כמעט תמיד מבד. הוצאה, כמו שאמרתי.

    ואנדר: בינתיים נשלחו כל הפרטים – קישורים לאתרים והמידע שסיפקתם בנדיבות כה רבה – אל האם המאושרת. אדווח כשיתקבלו תשובות 🙂

  3. ולאחר התייעצות עם מספר גורמים – טלית וסידור זה עסק לא יקר בעקרו (החל מ70 ש"ח לטליתות פשוטות ועד 1,000 ש"ח ליקרות מאוד. סידור עור עם הדפסה של שם הילד יעלה לך כ200 ש"ח אבל אפשר למצוא סידורים כשרים ונאים גם בפחות ממאה ש"ח) . תפילין, כמו שכתב יוסי, זה עניין די יקר שמתחיל בסביבות ה1000 ש"ח ומסתיים כשגוזרים לך את כרטיס האשראי. חוץ מזה אפשר גם למצוא ערכות בר מצווה מלאות שנעות סביב ה2000 ש"ח.

    נקודה אחת שצריך לקחת בחשבון לפני שקונים משהו כזה כמתנה, הרבה פעמים נהוג שאביו של הילד או סנדקו הם אלה שאחראים לרכוש עבור הילד את כל הנ"ל

    ואנדר: ואכן, ג'ודי ציינה משהו על זה שהסבתא רצתה לקנות לילד את הטלית. מה שמעלה את השאלה, מה אני אוכל לקנות כשי קטן לילד, כאות תודה על המאמצים של האמא? חשבתי על שרשרת עם מגן דוד או "חי" כלשהו, אם זה מתאים לנערים בגיל בר מצווה…

  4. המשפט שאת זוממת לרקום זה כזה "WEEDS".

    ואנדר: טרם יצא לי לראות את הסידרה הזו, שרבים אומרים שהיא משובחת. תודה!

  5. 1. 100 ש"ח, אבל נוהגים – בעיקר, משום מה, בקהילות לא אורתודוכסיות, קטע שאני חייב לברר לעצמי – לקנות טליתות גדולות ומהודרות, עם פסי זהב בין פסי התכלת וברכת הטלית רקומה בראש לילדי בר מצווה, ואלה יכולות להגיע לכמה מאות שקלים.
    2. אני מניח שכן, אני מניח גם שהם מראש יציעו מבחר של טליתות מנקרות עיניים, כי הם מכירים את האמריקאיים. טלית פשוטה עם שני פסים שחורים, זה לא בשבילם.
    3. ברור, כמו כמעט כל דבר.
    4. על הטלית, כפי שאמרו לפניי, לא נהוג לרקום. יש טליתות שבראשן תופרים פיסת רקמה שעליה ברכת הטלית מעוטרת במה שאפשר לכנותו רק "ערבסקה יהודית". אם קונים כזו, צריך לקחת בחשבון שהצד האחורי של אותה פיסת רקמה הוא זה שינוח על עורפו של הבחור, ועל כן יש לוודא שהצד השני אינו מושפע, אחרת עורפו יגרד.

    אם אני מבין נכון, מדובר בטלית שתשמש לא לתפילה יום-יומית, אלא לאקסטרוואגנזה חד פעמית של עלייה לתורה אקסטראורדינר והשלכת טופי אה-לה-אינתיפאדה. בד"כ עבור כאלה ההורים נוטים לרכוש טליתות מצועצעות ויקרות, בדיוק כמו שאנחנו משלמים יותר על בגדים לערב חתונה של קרוב משפחה קרוב שנלבש פעם אחת מאשר על בגדי יום יום.

    מה שהייתי עושה בקומך זה ראשית כל, מברר איזו מין טלית ההורים רוצים. המגוון עצום. אח"כ הייתי שם חצאית ויוצא לרחובות בני ברק, העיר היחידה הקרויה על שמו של חבר שלי, או מאה שערים. הייתי יוצא לעשות עבורך סקר שוק במאה שערים, אבל כבר כמעט נרגמתי שם למוות פעם אחת, ואני מפחד לנסות שוב. זו הייתה חצאית מקסי, למען השם!

    ואנדר: תודה על הדימוי המנטלי המשעשע, אך המטריד משהו, של כבודו בחצאית 😀  אגב, אם הייתי צריכה לצאת לקניות בבני ברק, היתה לי בעיה רצינית, כי אין ולו חצאית אחת בארוני. לפני שנים רבות הבנתי שאני וחצאיות זה לא הולך ביחד, ובכן נשארתי עם מכנסיים בלבד. אם אצייר לעצמי שפם ואהמהם בקול עבה, זה יהיה מספיק משכנע?…

    ואכן, כאמור, אני כרגע בבירורים מול האם לגבי האופי המדויק של הטלית הרצויה. אני מקווה שהיא לא תחליט ללכת בסוף על הטלית המהודרת בצבעי כחול זרחני ופסי זהב שעלתה באחד האתרים בסביבות מאתיים דולר. איק. מצד שני, זה עושה לי חשק לקנות לעצמי טלית כזו כאביזר אופנתי ותחליף לצעיף לימים הקרים. יסקלו אותי ברחוב, מה?…

  6. לדעתי הכי טוב לתפוש לך איש חביב שעבר את גיל בר מצווה, ולתור איתו את החנויות על ז'בוטינסקי קרוב לגבול בני ברק. זה בטוח, בטוח יהיה יותר זול, כולל משלוח גם אם הוא של fedex מאשר הזמנה של אתר. וכנראה תהיה יכולת לבדוק את האיכות והמראה האמיתי. (בשביל הבנה, ראי איש שעבר את גיל בר מצווה. או בחורה רפורמית, גם טוב.)

    ואם כבר, אז "There is probably no God, have a nice Bar Mitzva", על משקל האוטובוסים.

    ואנדר: אחחח, הקמפיין המשובח של ריצ'רד דוקינס וחבורתו. אכן, אכן. אם הייתי עולה לתורה, בהחלט הייתי רוקמת את זה על טליתי.

  7. פילה, בשביל מה צריך איש?
    ואדנר – אם אכן תחליטי לבוא לבקר אצלנו בק"ק ב"ב אשמח ללוות אותך

    ואנדר: תודה תודה על ההצעה 🙂  כאמור, אני אצטרך לקנות חצאית לפני זה או משהו 😉

  8. בלונדינית: אממ, לאדעת. בשביל מישהו שאמורה להיות לו הבנה מינימלית של מה עושים בדבר הזה. או לפחות כדי למדוד את זה על מישהו בלי שישרפו אותך ואת משפחתך על זה.

  9. שמים את הדבר הזה מסביב לכתפיים וזה לא בא במידות :+) (האמת שזה כן, אבל יותר טוב לפרוש כדי לבחור, לא לעטוף)

  10. לא צריך לוודא שהגודל הגיוני ושזה לא מגרד וכאלה? (אין לי מושג. במקרה שלנו בגלל שאבא פיל כזה קיבוצניק אפיקורוס, סבא לקח את אחקטן לקנות טלית.)

    אפילו שזה רק לשימוש בודד (בהנחה שזה אכן רק לשימוש בודד) לבלות את השעה ו- של הטקס עם טלית מגרדת נשמע מאמלל כמו נעליים חדשות בהליכה ארוכה.

  11. יש לי חבר שיש לו חנות אוןליין לתשמישי קדושה.
    הוא אדם הגון מאד, אין לי מושג אם הוא יקר או זול, כי אני לא קונה תשמישי קדושה.
    אם את רוצה אני יכול לקשר ביניכם והוא ייעץ לך.

    ואנדר: נתאי, תוכל בבקשה לתת לי את הקישור לחנות כדי שאוכל לעיין? אתה יכול לשלוח את זה לכתובת האימייל שלי (ב"צרו קשר" ) אם אתה מעדיף לא לפרסם אותה בתגובות. תודה!

  12. אמנם אני ממש לא מכיר טיב היחסים ביניכן, אבל תחושת הבטן מחייבת אותי לתרום טיפ קטן מבן עגמומי לעדת יוצאי פולנייה: אם היא התאמצה ושלחה לך תכנייה חתומה ספיישל, את פשוט חייבת לבצע עבורה את הקנייה ולשלוח לארה"ב. כמו שאומרים אצלנו בוורשה – עין תחת עין, ושן תחת שן.

    ואנדר: כן, גם אני מרגישה כך. ואם לא לקנות את הטלית עצמה, לפחות שי אחר לבר המצווה. הצעות יתקבלו בברכה.

  13. חברים – אתם גדולים. תודה גדולה לכל מי שהשיב והציע פתרונות. ברכת כוהנים וכל זה על ראשכם! :mrgreen:

  14. תראו-תראו! אני מחכה מדי יום ביומו, ודווקא ביום שבו אני מנסה קצת לישון, העלמה חוזרת לכתוב. אז דבר ראשון – תודה על המחמאות, יקירתי. הסמקתי מאושר. It takes one to know one.

    לגבי טליתות וכאלה – סבתי קנתה לי טלית לבר המצווה שלי והיא עדיין שוכבת בארון (אני דווקא השתמשתי בה שנתיים וחצי אחרי האירוע המלבב, בהתקרבותי לדת – סהדי במרומים אם אני יודע למה עשיתי את השטות הזו).
    מבחינת אפשרויות רכישה – יש איזה איש זקן וחביב ברעננה, שמוכר תשמישי קדושה כבר 30 שנה באותו המקום, 5 דקות הליכה מהבית שלי. אם את מעוניינת – אני אשמח לברר לך מחירים. בטח יהיה לו גם מתנות אפשריות לילד בר מצווה. מתנה יפה יכולה להיות, למשל – כוס קידוש עם חריטה של שם הילד עליו. גם את זה סבי וסבתי קנו לי, וזה משהו ששוכב אצלה ויוצא לאור רק בחגים.

  15. אם תשיגי לילד עותק חתום של דוקינס על the god delusion זה יהיה מאוד יפה לבר-מצווה

  16. מנטאלי? מסתובבות איפשהו תמונות אמיתיות שלי בחצאית. אבל אז הייתי צעיר והרגליים שלי היו פחות… מה המילה שאני מחפש? מכוערות.

  17. כמתנה לילד, אם הטלית תירכש ע"י בני המשפחה, הייתי ממליץ לגלם בדמות שכפ"ץ וקפלס"ט כנגד הסוכריות.
    ניתן להשיג בקלות "עודפי צבא" בפרדס כץ, שהחיילים הביאו הביתה בגאון.

  18. בחלקים של ב"ב בהם נמצאות החנויות הרלוונטיות אפשר להסתדר יופי במכנסיים סבירים וחולצה נטולת מחשוף. אולי יסתכלו עליך קצת עקום, אבל ממש שום דבר מעבר לזה (החיילות שלי לדוגמה מסתובבות שם במדים באופן די קבוע ואני נוטה להאמין שהבגדים שלך סבירים יותר ממכנסי דקרון בגזרה שכנראה עוצבה ונגזרה ע"י עיוור עם פרקינסון)

    לגבי מתנה – אני לא מכירה את הילד אבל היות ועבדתי עם בני נוער אמריקאים במספר מסגרות אני יודעת שבד"כ שרשרת עם מגן דוד/חי זה אכן להיט לא קטן. עוד אטרקציה היא ערכת דברים עם לוגו של צה"ל או עם לוגואים מוכרים בעברית – נגיד קוקה קולה, חסידיסמיילי ושאר זוועות (חולצה, כובע, תיק, חגורה וכאלה). לא ברור למה אבל טינאייג'רים אמריקאים יהודים ממש אוהבים את הקשקוש הזה. אני לא יודעת כמה הם קשורים לישראל, אבל אצל החברים שלי מניו יורק דיסקים ישראלים הוכיחו את עצמם כמתנה האולטימטיבית (ובעיקר מוזיקת איכות ממשפחת השלמה ארצי, ריטה ושות)
    הכי טוב לדעתי לשאול את האמא מה הילד אוהב או אם יש משהו מיוחד שהוא רוצה, אבל אם גם היא מפולניה תגידי ואני אבדוק עם חבריי האמריקאים/חניכים במיל'.

  19. התרגשתי. וצחקתי נורא. ברור. יש תקוה, בגלל אנשים כמוך.


כתיבת תגובה

קטגוריות

