פורסם על ידי: vandersister | יולי 1, 2008

הידד! הטרול הראשון שלי!

תמימה שכמותי, חשבתי שפוסט בנושא מצעד הגאווה יהיה משעמם לכולם ולא יגרור הרבה תגובות, כי הנושא נלעס למוות, כמסטיק דאשתקד. מסתבר שלא! לפוסט הקודם התקבלו תגובות רבות, כולן אינטליגנטיות ונבונות, בכלל זה דעות מנוגדות של אנשים שונים שהעבירו את טיעוניהם בצורה נהדרת. והנה באה לה עוד תגובה, שמטרתה העיקרית היתה ככל הנראה לעלוב בי, לעלוב בשרון עקב זיהוי מוטעה (?) ולעלוב בכל מי שחושב שהומואים רשאים (ואף צריכים) גם להגיד בפומבי שהם הומואים ולא רק להתחבא בשקט בפינה ולקוות שאף אחד לא ישים לב ל"מעשי הסדום" שלהם. הגבתי לתגובה המקסימה הזו, וכמובן שקיבלתי תגובה נוספת שדרשה את אישורי. אז קודם כל, אתם מוזמנים לקרוא את התגובות האחרונות לפוסט הקודם. אחרי התלבטות קלה, החלטתי בכל זאת להתייחס לתגובה החוזרת, כי – נו – אני מאמינה בחופש ביטוי בבלוג הזה; כלומר, בעיקר בחופש הביטוי שלי. דיקטטורה מיטיבה וכל זה, כבר אמרנו? חוץ מזה, אני נורא נורא נורא אוהבת שאנשים מדברים אלי בנימה פטרונית, מתנשאת ויודעת-כל ועוד משוכנעים שהם עושים לי טובה בזה.

הטרול החביב שלי – שאכנה אותו בשם "טרול" כי הוא לא סיפק שם אחר, פרט ל"יהושוע הפרוע" (אגב, טרולצ'יק, יש לכתוב "יהושע" ולא "יהושוע"), כותב לי כך, באהבה רבה:

"אם היית יודע שתפרסמי הייתי משקיע בתשובה עניינית לתוקפנות הנבובה שלך. בינתיים תנסי להיות חכמה ולעזור למרקטינג של הבלוג המושקע שלך.

לידידי הנאור מצחור נמרוד:
"ויקראו אל-לוט ויאמרו לו, איה האנשים אשר-באו אליך הלילה; הוציאם אלינו, ונדעה אותם."
——האירוע הזה זו הסיבה לקישור בין סדום העיר לכינוי מעשה סדום.

ולגבי זה:
"אולי אם תוציא את הראש מהתחת ותפסיק לנסות להגן על עמדה “יהודית” כשאין לך כל היכרות עם היהדות"
—-אני רק יכול להגיד שמהתחת שלי רק יוצאים דברים ואני לא רץ לספר על זה לחבר'ה או נוהג לרקוד על משאיות לבוש ברשת שחורה לכבוד האירוע.

ולגבי האור הגנוז:

"אתה יכול לבחור לא להשתתף במצעד הגאווה, ואתה יכול לבחור כן להשתתף בו. אז היכן אלמנט הכפייה? "
—-מציע שתפתח מילון תחת הערך מצעד ואולי תבין את האוקסימורון בטיעון שלך.

וכדי שאתאים בדיוק לסטיגמה הפלורליסטית שלכם -אני דווקא לא אותו יהודי חרדי הדוק שחור כופה מחזיר בתשובה בועל קטינים ושודד תקציבי ציבור.
אלא אחד שמוריד יותר בירות ממכם, מצביע יותר ירוק ממכם מעשן יותר גיו'נטים משלושתכם ביחד ואפילו בעל כמה חברים הומואים- אבל לא מהסוג שמייחצן את התחת שלו באמצע הרחוב .
אין לי בעיה עם ההעדפות המיניות של אנשים, רק אל תשתמשו במילה פלורליזם כשאתם לא מבינים מהות של שום דבר עמוק מתכניות בערוץ 2."

מישהו רוצה לספור כמה עלבונות – ישירים ומרומזים – יש בתגובה הזו? איזה כיף לי. אני גם לא חכמה, גם לא יודעת לעשות "מרקטינג" לבלוג ה"מושקע" שלי (בדיחה מצוינת. הבלוג הזה מושקע בערך כמו שהתחנה המרכזית הישנה של תל אביב מושקעת), גם לא יודעת מה זה פלורליזם או ערוץ 2 או שניהם ביחד, גם לא מעשנת ג'וינטים, גם לא מורידה בירות, גם לא בועלת קטינים, וגם לא רוקדת על משאיות עם רשת שחורה! "תנסי להיות חכמה", אומר הטרול. נו באמת. הרי מי שקרא חצי פוסט בבלוג הזה יודע איזה מטומטמת אני. למשל, אני כותבת פוסטים לאנשים שמעליבים אותי. יותר מטומטם מזה?

מה שעוד יותר מטומטם מצידי הוא ההנחה שאנשים, כשמסבירים להם בעדינות, יכולים להבין שהדרישה מהומואים בנוסח "תהיו מזדיינים בתחת ותשתקו" היא דרישה לא הגיונית, לא ראויה וגורמת לפגיעה אנושה בזכויותיהם. אמירות כמו "לא אכפת לי מה ההעדפות המיניות של אנשים, אבל אני לא רוצה לראות את זה ברחוב", שקולות מבחינתי לאמירות כגון "לא אכפת לי שיש כושים בעולם, אני רק לא רוצה שהם ישבו בחלק הקדמי של האוטובוס" או "לא אכפת לי שיש נשים בעולם, רק שיתכסו בשקיות פח זבל כדי שאני לא אצטרך לראות את הקרסוליים שלהן". העניין הוא שמידת האכפתיות של מישהו לגבי קיומו של אדם אחר היא לחלוטין לא רלוונטית, כי לאותו אדם יש זכויות בסיסיות שאין לאף אדם אחר זכות לקחת ממנו, בין אם הוא אוהב לראות גרבי רשת שחורים (אני מניחה שלזה היתה הכוונה) ברחוב ובין אם לאו. מה יש, אני אוהבת את החב"דניקים עם התלבושות המשוגעות שרוקדים על הגג של הרכב שלהם ועושים המון רעש עם שירים חסידיים בכבישים? ממש לא. אני אוהבת את העובדה שחרדים שנוסעים באוטובוסים בקיץ תורמים משהו כמו 85% ממידת השטינק, בגלל השכבות של בגדים כהים ועבים שהם מתעקשים ללבוש בניגוד לכל היגיון? לחלוטין לא. אני אוהבת את העובדה שבכניסה לקניון ביום שישי, תמיד יש איזו אישה דתייה שדוחפת לי לידיים "נרות שבת", כשאני חילונית גמורה? לא. זה מביך אותי ומעצבן אותי. אני לא מנסה לדחוף לה ספרים של ניטשה ליד.

 אבל מה שאני כן אוהבת, זה את העובדה שמותר לחסידים האלה לשיר ולרקוד ולהתבטא, ומותר לאנשים חרדים להתלבש איך שהם רוצים, ומותר לאותה אישה דתייה לנסות ולהפיץ את אמונתה בדרכי נועם, ולא הייתי חולמת להגיד לאף אחד מהם שהם צריכים לשבת בבית ולשתוק ושאף אחד לא ישים לב לדרך החיים שלהם, ולא משנה כמה אני לא מסכימה איתה. כי דרך חיים היא לא "פרובוקציה" ואין מה "להיעלב" ממנה. היעלבות מעצם קיומם של חיים אחרים משלך היא סוג של הפרעה נפשית בעיני, חוסר יכולת ליצור גבולות בין עצמך לבין האחר. וכשההפרעה הזו גורמת לפגיעה בזכויות אדם, יש להפגין על זה ולהוקיע את זה. לחרדים יש מצעדים ויש עצרות ויש הפגנות ויש מעליות שבת ויש אוטובוסים שומרי מצוות ויש, אהמ, נציגים בפרלמנט שלנו, וזה ברור ומובן מאליו לכולם. ביום שלקהילה הלהט"בית יהיה את כל זה כמובן מאליו, אני אסכים שיגידו לי שאני לא מבינה שום דבר חוץ מערוץ 2.

לא, בעצם גם אז לא. אבל אולי לפחות אני לא אתרגז כל כך על אנשים שחושבים שהצידוק שלהם להעלבה ולזלזול באנשים אחרים הוא עישון ג'וינטים ושתיית בירות.


Responses

  1. מאוד אהבתי את האמירה הזו של הנחתום על עיסתו המרקיבה:

    "…אלא אחד שמוריד יותר בירות ממכם, מצביע יותר ירוק ממכם מעשן יותר גיו’נטים משלושתכם ביחד ואפילו בעל כמה חברים הומואים- אבל לא מהסוג שמייחצן את התחת שלו באמצע הרחוב ."

    תבין, דביל שכמותך:
    העובדה שיש לך הרגלים מסויימים (שיש שיגידו שהם די רעים), ושכמה מחבריך הטובים הם אומואים, אינה הופכת אותך לליברלי יותר, אם בכלל, היא הופכת אותך לאחד מאותם אידיוטים שחושבים שזה שהם מעשנים עם החבר'ה המגניבים על הברזלים בבי"ס עושה גם אותם למגניבים. זה לא.

    והעובדה שיש לך חברים הומואים אינה עושה אותך לאדם טוב יותר. השאלה היא זו:
    האם לגיטימי שמישהי תסתובב במצעד האהבה (או בים) בביקיני, או סתם במחשוף ענק ומכנסי דפוק אותי (והן עושות זאת), ולמה זה יותר בסדר מגבר שמסתובב בתחתוני בוקסר במצעד הגאווה?
    ומלבד זאת – העירום הזה שאתה כה מצר עליו הוא חלק שולי ממצעד הגאווה, ולא מהותו. אתה מחמיץ שוב ושוב את הפואנטה הזו, ומתייחס לתפל ולא לעיקר כאן, ובכך אתה מעמיד את עצמך בחברה רעה למדי.

    ואנדר: בתור האישיות השניה שלך, אני חייבת לומר שממש אהבתי את תגובתך 😛

  2. ברסלבים, יקירה, ברסלבים. חב"דניקים זה האלה עם המשיח. נו, את יודעת, אלה שנמאס להם מהיהדות אז הם התחילו נצרות חדשה – אם כי, יש להודות, הרבה פחות אטרקטיבית – והמשיח שלהם מת בברוקלין, לא לפני שכתב כמה וכמה דברים גזעניים במיוחד.
    סבתא שלי שתחיה אומרת על אנשים כאלה שזה בטוח, אבל בטוח, בא או מיותר מדי או מפחות מדי. נשאיר לקוראים לשפוט מה מהם.

    ואנדר: מתנצלת בהכנעה בפניך ובפני החסידים 😉  אני מודה שהידע שלי בתחום מצומצם מאוד. ד"ש לסבתא!

  3. זה כבר לא האכלת טרולים, זה נשף טרולים.

    ואנדר: צודק, אבל לפעמים העצבים גואים, הפיוזים קופצים ויש להתייחס לדברים שנאמרים. מה גם שהיתה לי נקודה חשובה להעביר.

  4. כמה מחברי הטובים ביותר לא מבינים מה זה זכויות של מיעוטים מדוכאים.

    ואנדר: הם גם מעשנים ג'וינטים וכל השאר?…

  5. אני תוהה אם הטרול הזה ונטייתו להתבטא בביטחון מוחלט בקשר לדברים שהוא מבין בהם כמו שחמור מבין במרק פירות הוא מייצג של מחלה ישראלית ייחודית, או שיש לתופעה ביטוי גם בתרבויות נאורות אחרות.

    ואנדר: בצלאל, אני חושבת שזו תופעה כלל-עולמית. אבל אנו זכינו לטעימה מהנוסח המקומי האותנטי. איזה כיף לנו!

  6. ר"ש, אף פעם לא שמעתי התייחסות לטרולים כאל מיעוט מדוכא.

    ואנדר: יאללה, מי מארגן מצעד טרולים בי-ם?

  7. "אחד שמוריד יותר בירות ממכם, מצביע יותר ירוק ממכם מעשן יותר גיו’נטים משלושתכם ביחד ואפילו בעל כמה חברים הומואים"
    וואו, אני מרגיש כל כך קטן ועלוב ליד אישיות דגולה שכזו. אפשר להיות חבר שלך? בבקשה?

    ואנדר: מה שיפה זה שאחר כך הוא נעלב מזה שאנשים מתייחסים לעובדת היותו מעשן ג'וינטים וכל היתר, כשהוא בעצמו העלה את הטיעון. נו.

  8. וואו… אפילו יש לו כמה חברים הומואים… סחתיין גבר.. 😈

    ואנדר: בדיוק. אפילו!

  9. הפתעה ?

    לא. לא ממש. מכל הדיון (עלק) שהתפתח פה למדתי מספר דברים מעניינים.
    אחות של ושאר המגיבים מאוחדים בדרך שבה אתם מתדיינים
    הטיעונים שלך ושאר המגיבים תמיד מבריקים ומתייחסים בדיוק מדהים לגופו של עניין
    אתם נמנעת באופן עיקבי לעלוב במישהו אחר שחשוב שונה ממך
    ולעולם לא תעליבי באופן אישי מישהו שאת חושבת שאת לא מכירה (שיכול להיות גם השכנה שלכם ממול)

    אבל השיא לדהלגיטימציה לעמדות והטיעונים שלי הוא לקרוא לי טרול או ברסלב או לדבר על מישהו רעה רק כי הוא מגלגל, שותה או מצביע ירוקים.

    אם לא מסוגלת להתמודד עם תשובות שניתנו בסגנון מעודן ומאופק יחסית לערך של הדברים שיוצאים לך מהמקלדת – אל תתמודדי. להתעלם מכל העניין ולסכם את זה בהוא שותה- מעשן-טרול-ברסלבי, כשמקודם הטענה היתה נגד העולם החרדי בכלל זה ילדותי.

    ואם יתברר לך שאני בעצם הורה חד מיני שלא סובל את היחצנות המביכה של הקהילה, ולא יכול להחשף – גם אז אני ייחשב לטרול ?
    מה תגידי אז- ההומו המזדיין הזה לא מבין את מהות הדמוקרטיה ?

    ותלמדי קצת על שמות (וגם הנאור ההוא לגבי התובנות המלומדות בשקל שהוציא מהשרוול) גוגל יכול לעזור לפעמים
    http://www.mechon-mamre.org/i/t/t0601.htm

    ואנדר: טרולצ'יק, תגובתך הנוכחית אושרה, ולי אין כוח וזמן מיותר לבזבז על תגובה משלי. אתן לך להוציא את עצמך טמבל, אתה עושה את זה מספיק טוב בכוחות עצמך.

  10. "ואנדר: טרולצ’יק, תגובתך הנוכחית אושרה, ולי אין כוח וזמן מיותר לבזבז על תגובה משלי. אתן לך להוציא את עצמך טמבל, אתה עושה את זה מספיק טוב בכוחות עצמך. "

    ——אחות של, אם אין לך כוח למה ערכת מחדש את כל התגובות לפוסט המרתק הזה עד כה ? רק מתוך עצלנות או מתוך ההכרה שמחלחלת בך מהחלחולת ועד הגולגלת שכל הדגלים שנופפת בהם ריקים מתוכן ?
    חשבת שאולי משהו נבוב בממלכת דנמרק ?

    ואנדר: שיואו, בנאדם, אתה קולט שבכל פעם שאתה מחליט לשנות את השם שלך כשאתה מגיב, זה דורש ממני לאשר ידנית את התגובה שלך, כי המערכת לא מזהה אותך כמגיב? עשה לי טובה, תחליט על כינוי אחד ותיצמד אליו. שיהיה "יהושוע הפרוע", "יהושוע בקטנה", "יהושוע משגל כבשים יתומות", אבל תחליט כבר. מעבר לזה, בבקשה, תמשיך. כולנו מקשיבים. 

  11. וואי, להגיב אחרי תגובה כזו מסלב הפוסט בכבודו ובעצמו, זהו כבוד גדול מדי עבורי. אם יתברר שיהושוע הפרוע הוא בעצם הורה חד מיני, מדוכא ומבוייש שמעביר את בדידותו וכאביו וחוסר הביטחון בשתייה ועישונים אז יתברר שגם אצל המיעוט יש גזענות וגועל. לא הפתעה מי יודע כמה.
    ודרך אגב, אני אישית חושב, שפגנות הן באמת לא הדרך, אבל אם מישהו רוצה להפיק אותן ולהנות מהן שיהיה בכיף.
    וחוץ מזה אתה מוציא שם רע לאנשים שסתם מעשנים. חבל

    ואנדר: ומוציא שם רע לאנשים באשר הם, אני חושבת. המין האנושי לא נראה לי מי יודע מה כרגע.

  12. ואנדר, ברכות! עכשיו עם טרול פרטי משלך, את יכולה להגדיר את עצמך "אושיית רשת" אמיתית :mrgreen:

    וברצינות, לאור רדידות הטיעונים וחוסר הידע ההיסטורי (שאפילו בורים כמוני יכולים לזהות בקלות), אני פשוט הייתי מפסיקה להתייחס. טרולים זקוקים לצומי כדי לחיות.

  13. Please, do not feed the trolls. When they'll get no food, they will disappear.

  14. ואנדר, בניגוד לתגובות שקראתי עד כה, הרשי לברך אותך: תתחדשי על הטרול החדש! אף פעם לא שוכחים את הראשון שלך! מבטיח…

    ולעצם העניין – יהושוע-חד-הורי-מגלגל-שותה בירה, ואנדר פשוט צודקת. או שתמצא כינוי או שתמשיך הלאה. זה נעשה ממש מעצבן, בתור אחד שעבר את זה פעם. וד"א, העובדה שאתה מגלגל ושותה בכמויות וגם חד-הורי גורמת לי לרצות להוציא את הילד שלך מחזקתך, כך שטוב שאתה לא מפרסם את הכתובת והשם האמיתי שלך. יש דרך להגיב, אדוני היקר (הממ.. בעצם עזוב את ה"יקר" ואולי גם את ה"אדוני" – אלה שני תארים שלא ממש מגיעים לך). אלימות מילולית היא לא אחת מהן. גם אם אני לא מסכים עם ואנדר לחלוטין בנושא מצעד הגאווה, יש דרך להביע את זה. אני מציע שתחזור לבור שממנו זחלת לעולמינו.
    אה, כן – ואני לא רואה טלוויזיה מכל סוג, ככל הנראה בניגוד אליך, כבר קרוב ל-13 שנה (בדיוק בגלל הטמטום של הקופסא הזו). התגובות שלך, גם אם הן ערוכות וצוטטו רק חלקית, מספיקות בשבילי כדי לדעת מי פה באמת כותב בשפה רדודה.

    וכדי לסיים את התגובה הזו בנימה אופטימית – ואנדר – סחתיין על חופש הביטוי שלך. אני מחכה כבר ליום שתתאפשר סקילה דרך בלוגים 😈

  15. באמת שפגשתי כאן חבורה של אצילי נפש מדהימה.
    מכל המלל מעלי היטבתם להתייחס לנקודות הדיון : עניין מצעד הגאווה.

    אז בואו נקרא לילד בשמו
    קוראים לי אבא
    קוראים לי בעלי
    קוראים לי עוד כל מיני תארי קריירה
    אני לא הומו
    לא טרול
    לא מעשן לא חד הורי
    לא מגלגל
    ושומו שמיים – גם לא מתפלל או מצביע ש"ס.

    אני גם לא משער שהצעירים "המגניבים והמבטיחים של האינטרנט בישראל" שמיוצגים כאן יעשו משהו בנוגע ליכולת שלהם לחשוב.

    מציע שתישארו בבועת הכאילו שלכם, כאילו פלורליסטים, כאילו רחבי אופקים, כאילו יודעים משהו על אינטרנט וטכנולוגיות, וכאילו יודעים משהו על עצמכם. העיקר לצעוק ולהניף דגל כדי להניס את השממה והבדידות והעיקר את השאלות.

    שאלות…זה מה שנשאר לעשות בקופסא עובדת. בטח לא ידיעה או קביעה.

    נ.ב.
    הדבר אחרון שהייתי עושה אם צומי היה הקייס זה לחפש תשומת לב מבלוג שמקבל 151 כניסות ביום טוב, כשכולם מאותו קהל אינטלגנטי וחריף דעת.

    ואפילו לא אשאיר שום גידוף כדי לצאת גבר וירטואלי, כזה מגניב כזה כאילו

  16. אין לי דעה מוצקה לגבי איך צריך לכתוב יהוש/וע וזה לא ממש מעניין אותי, אבל די משעשע שבלינק שנתן יהוש/וע אמנם כתוב בכותרת יהושוע אך בעמוד מתוך ספר הספרים שמוצג שם כתוב יהושע לפחות שלוש פעמים…

    אגב, אם אפשר להסיט אותך מהסתערותך, בקשר להסבר היפה על הקשר בין מעשה סדום לסדום – האם יכול להיות שהשימוש הכפול ב"נזיין" היה קיים כבר אז לגבי קודמו בתפקיד "נדע"? כמו שכשאוהד כדורגל שמבטיח לזיין כל אוהד של הקבוצה השניה שיתפוס וברור שכוונתו "במכות" גם אם לא הוסיף, אולי גם אנשי סדום פשוט רצו להרביץ ל-, ולשדוד את, אורחיו של לוט ולאו דווקא "לדעת" אותם במובן המשגלי של המילה?

  17. לא, הם רצו לשגל אותם. לאנוס, ליתר דיוק, כי זה מה שעושים לזר. רק הראש המוסרני הנוצרי יכול היה לחשוב שהעבירה הגדולה בסיפור היא יחסי המין ההומוסקסואלים, ולא, נניח, הכפייה – האונס.

  18. לא הגדרתי (ולמיטב ידיעתי גם האורתוקסיה הנוצרית) את המשמעות של מעשה סדום כאחת שנובעת מהרצון לבעילה ללא הסכמה או בעילה באין כניסה בפרשת נוח. גם אין וויכוח שהביטוי מבטא בשפה הנוכחית בעילה ולאו דווקא אונס אבל לידיעה – התנ"ך מחמיר מאוד גם עם מקרי אונס.

    עוד עובדה שנובעת מהתגובה שלך היא שהתייחסות לעניין הורוד או ההומוסקסואלי תמיד מקושר בקשר מיידי לחיי מין. אם זה היה מסתיים כאן אז לא היתה לי בעיה, כל אמא וכל הורה (עד לפני דור) היו מעורבים ביחסי מין כדי להיות שם.

    השאלה בהקשר הייחוס וההתיחחסות למין והקהילה הורודה פשוטה וישירה:
    אם מה שחברים בקהילה מחפשים (וזה בסדר), זה מין עם מגדר זה או אחר…למה אחרים צריכים לדעת על זה, להצדיק את זה או לתמוך בזה ? -מה הסיבה שזה מוחצן כל כך ?

    נקודה למחשבה בהקשר לשאלה הקודמת שניה לפני שקמה עוד הזדעקות רבתי:
    אם הדבר העיקרי, הדומיננטי והמשפיע ביותר שהיה מעסיק או מאפיין את הקהילה היה רגשות אינטימיים לבן אותו מגדר- מי בדיוק היה עושה מהעניין מצעד…?
    -ואם כן , איזה דגלים היו מונפים שם ואיך היו נראות התלבושות ?

    stoning anyone ?

  19. מה זאת אומרת "איך היו נראות התלבושות"? במצעדי הגאווה שאני מכירה (כלומר, מכירה הכרות ישירה ולא דרך אמצעי תקשורת זה או אחר) התלבושות הן לרוב ג'ינס וטישרט[1] ועדיין יש מי שמתנגדים לכך.
    לא שזה משנה – מצדי שילבשו נוצות ופרוות, הם עדיין זכאים ללכת איך שמתחשק להם כדי להביע את מחאתם/זכותם/רצונם/נוכחותם בלי קשר לשאלה אם זה מוצא חן בעיננו או לא, או אם זה קשור במין או לא, או במשחקי מגדר כאלו ואחרים.

    [1] נגיד כאן http://www.flickr.com/photos/galitlub/2619642033/
    וכאן גם http://www.flickr.com/photos/galitlub/2619642013/ וכאן http://www.flickr.com/photos/galitlub/2615104763/ וכדי שלא תחשוב חלילה שמדובר בעניין מקרי, הנה אחד משנה קודמת – http://www.flickr.com/photos/galitlub/293934125/in/set-72157601790724807/


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: