פורסם על ידי: vandersister | מרץ 19, 2008

שמישהו יביא גיליוטינה ונגמור עניין

רדיפת האנשים שצה"ל החליט לתת להם פטור (בדמגוגית: משתמטים) נמשכת בעליצות. כי, כאמור, אנשים שמקבלים הרבה כסף בשביל למרר לנו את החייםחברי כנסת צריכים להצדיק את הקיום שלהם – והם גם איכשהו צריכים לעשות את זה בלי שנשים לב לכל המחדלים האמיתיים שחלים במדינה הזו, בראש ובראשונה בבית האנשים שמשום מה כל הזמן מתנהלות נגדם חקירות במשטרההנבחרים.

אי אפשר להגדיל, חלילה, את התקציב של העניים, האומללים, הזקנים, החולים והיושבים תחת מטחי קסאמים מקופת המדינה כפי שהיא. למה? כי חייבים לשמור על משכורות מנופחות של אישי ציבור שממשיכות לעלות כל הזמן למרות שהמשק קורססדרי עדיפויות במשק הישראלי, כן? אז מה עושים? רודפים איזו מטרה שולית וחסרת תועלת – אבל פופוליסטית ודמגוגית – ומוצצים את דמה למען יראו בני ישראל הטיפשים שהפטריוטיות היא נשמת אפם של חברי הכנסת, וכך גם משיגים עוד כמה ג'ובות לקופה המידלדלת בשל ריבוי ג'ובים. התעלה על עצמו ח"כ אביגדור ליברמן, והצטרף בכך ליתר המתלהמים והמבקשים את דמם של האנשים שצה"ל החליט לתת להם פטורהמשתמטים. כך מספר אתר Ynet:

ליברמן מציע: לא שירתת בצה"ל – שלם קנס
שאלת שירות הלאומי לכל אזרחי המדינה עלתה היום (ד' ) שוב על-ידי ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו). בהרצאה בפני סטודנטים למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה הוא אמר: "כל אזרח במדינה חייב לשרת אותה. לפני יומיים הגשתי הצעת חוק ברוח זו. כל אזרח ישראלי יחוייב בשירות צבאי, או לחילופין בשירות אזרחי. מי שלא יתגייס ולא יעשה שירות אזרחי ישלם מעין קנס, בשיעור אחוז מהכנסתו השנתית".
לדברי ליברמן, הצעת החוק בדבר שירות חובה לכל האזרחים מועתקת מהחוקה השוויצרית.

אז מה השגנו בזה?
א. סחטנו עוד קצת כסף מאזרחים שומרי חוק שכל פשעם הוא שצה"ל החליט לתת להם פטור, ועוד בתירוץ "פטריוטי". שוויצרי, אפילו (שוויצריה זה תמיד טוב, לא? שעונים, שוקולדים, גבינות?).
ב. נמנענו מלהרגיז את החרדים בכנסת, כי ממילא בחורי ישיבות לא עובדים (או לפחות לא בצורה "לבנה" ) ואם אין להם הכנסה רשמית, הרי שאי אפשר לחמוס את הכנסתם.
ג. הראינו איזה ביצים גדולות ושעירות יש לנו, שאנחנו ככה חזקים וגיבורים על אנשים שצה"ל החליט לתת להם פטורמשתמטים: אנשי עם בעיות נפש, בעיות בריאות קשות, או מן דבר קטן וחמוד שנקרא מצפון.

רגע, יודע מה, ליברמן? יש לי הצעת ייעול. מילא החולים – אלה, שישלמו הזונות; אבל המצפוניים – אני מציעה שגם ניקח להם אחוז מההכנסות, וגם נשבור להם את הידיים והרגליים. מה דעתך? ככה בכלל יהיה פה כמו בשוויצריה.


Responses

  1. ליברמן הזה, יותר דמגוג ממנו אין. כי החוק השוויצרי הוא בדיוק לא חוק גיוס חובה. ואני שואל, האם מה שליברמן מציע עובד בשני הכיוונים – האם אני יכול לשלם אחוז מסוים מההכנסה שלי ולא לשרת בצבא (או במקרה שלי, להפסיק לעשות מילואים), ככה, בלי רופאים וועדות ועניינים? האם סרבן מצפון יכול, במקום ללכת לכלא ועניינים, לשלם כופר נפשו ולהשתחרר?
    רגע, בא לי לפרק את זה עוד קצת. שני אנשים, לשניהם בעיות בריאות. אחד בן להורים שמכנים "טחונים", השני משדרות. קלישאה, אבל ווטאבר. מי ייפגע מהחוק של ליברמן?
    די, עולה לי כבר הדם לראש עם הקשקוש הזה. בשנתיים האחרונות המדינה הזו הפסיקה אפילו לנסות להתחפש לדמוקרטיהץ

    ואנדר: כנראה שהכסף באמת הפך לחזות הכל במדינה הזו. ולי חורה יותר מכל שהכל במסווה של פטריוטיות. זו זריית חול בעיניים, מהסוג העלוב ביותר.

  2. נקודה קטנה: בהתקפה על "משכורות מנופחות של אישי ציבור שממשיכות לעלות כל הזמן למרות שהמשק קורס/סדרי עדיפויות במשק הישראלי" נפלת גם את למלכודת הדמגוגית. משכורות הבכירים במגזר הציבורי בארץ סבירות בהחלט, ואף נמוכות למדי בהשוואה לעמיתיהם מהמגזר הפרטי ומהחברות הבורסאיות (שלמעשה נקראות חברות ציבוריות, אבל זה מבלבל). הקמפיין המתמיד של התקשורת נגד משכורת-הבכירים/תקציבי-הקשר-עם-הבוחר/מכונית+נהג וכו' הוא בעיקר מכיוון שהעיתונאים מפחדים לכתוב על משכורות העתק וחגיגות הסביאה של האנשים שמחזיקים במניות בעלות (צולבות, לרוב) של מקום העבודה שלהם, או על משכורותיהם של חבריהם השמנים לא-פחות של אותם שועים.
    אם משווים משכורת של מנכ"ל משרד ממשלתי למשכרות של מנכ"ל חברה בורסאית באותו היקף עובדים/תקציב, מבינים עד כמה המשכורת של בכירי המגזר הציבורי מצחיקות. אפשר, למשל, ללכלך עד השמיים על תנאי הבכירים בבנק ישראל, אבל אם משווים אותם לתנאי הבכירים בבנקים הפרטיים זה הופך להיות סיפור עצוב. איפה הציבור היה רוצה לראות את הכלכלנים המוכשרים – בבנק שאחראי על רווחת המדינה ויציבות כלכלתה, או בבנק פרטי כלשהו, זה שמטרתו היחידה היא לגבות מהציבור כמה שיותר עמלות? אם זה היה עניין של משכרות נטו, קשה להאמין שסטנלי פישר היה מסכים לתפקיד הנוכחי שלו. עם הרקורד שלו, הוא היה יכול בקלות ללכת לנהל בנק אמריקאי במשכורת דמיונית. יש עניין של יוקרה ושל ציונות (אפילו), אבל בסופו של דבר, הרי יש גבול תחתון של משכורת לבכיר במגזר הציבורי – אם לא ישלמו לו אותו, הוא ילך ויעבוד בשוק הפרטי המתגמל הרבה-יותר.
    יש הרבה רעות חולות במדינה שלנו, אני לא מאמין שרמת המשכורת פקידי ונבחרי הציבור היא אחת מהן. עיקר הטינה הציבורית בנושא נובעת מכך שלו מטרות קלות מאוד לחיצי התקשורת. שימו לב שאיזה צינה התקבלה הצעת החוק הנבונה של שלי יחימוביץ', להגבלת המשכורת של מנהלי החברות הבורסאיות, להבדיל. הרי אם איזה עיתונאי היה מעז לכתוב על כך בחיוב, הוא היה מכעיס את הבוס.

    ואנדר: דודי, אני האדם האחרון עלי אדמות שינסה להתווכח בענייני כלכלה, היות שאני לא מבינה בזה דבר וחצי דבר, כמעט. אני מאמינה למה שאתה אומר ואין לי ספק שהשחיתות היא לא קניין בלעדי של חברי כנסת, בכל מה שקשור למשכורות ו/או הטבות ותנאים נוספים. אלא מאי?

    אתה משווה את המשכורות של נבחרי הציבור לסקטורים שמקבלים הרבה יותר, ואילו אני חושבת שהם אמורים, לפחות, לשוות לנגד עיניהם – תמיד – את הסקטורים שמקבלים הכי פחות. זאת כדי שהיד שמצביעה רגע אחד על קיצוץ בקצבאות ילדים, זקנים וחולים, תרעד לשבריר שניה לפני שהיא מצביעה, באותה נשימה, על העלאה בשכר לחברי הכנסת עצמם. כן, יכול להיות שזה הדבר הכי חוקי והגיוני ולגיטימי בעולם, ויכול להיות שלעומת נבחרי הציבור בשוודיה (סתם דוגמה, אין לי מושג מה קורה בשוודיה, למעט זה שמתקיימת שם כרגע אליפות העולם בהחלקה על הקרח), נבחרי הציבור שלנו ממש חיים בצנעה. אבל… בכנות? אני ואתה, וגם הם, יודעים שזה לא בדיוק כך. אנחנו יודעים שיש ביניהם הרבה יותר מדי נהנתנים, וגזלנים, ופושעים ממש שנמצאים בחקירות של ממש על גזל של ממש, ולא רק באופן יחסי לתנאי השוק. יש שמורשעים, ויש שמצליחים להתחמק. יש ש"מסתפקים" בקניית מחשבים ב- 19 אלף שקל ומכונות קפה ב- 8000 שקל, ויש שקונים גם אנשים בסכומים גבוהים הרבה יותר. אפשר לסכם ולומר – זה לא שאני מתנגדת לשלם סכום ראוי לאנשים ראויים. אני מתנגדת לשלם סכום ראוי לאנשים לא-ראויים, שמרשים לעצמם לקצץ בלי חמלה בסכומים הבלתי-ראויים גם ככה של אנשים שמשום מה ממשיכים להצביע להם.

    תנאי השוק הם עגומים, ואני מסירה את הכובע בפני ח"כ יחימוביץ', ושכמותה, שמנסים להביא לשינוי במקומות אפלים יותר ומושחתים לא פחות, שאנשים לא תמיד יודעים עליהם ולכן לא תמיד יכולים להתרעם כנגדם. אבל עיני הציבור נשואות, ובצדק, אל בית הנבחרים בראש ובראשונה. אני לא חושבת שהציבור הישראלי מצפה מנבחריו להתהלך בשק ואפר, לנסוע על קורקינטים ולאכול קרטונים בלבד. אני חושבת – שוב, בדעתי הצנועה והמוגבלת עד מאוד – שהציבור היה מבקש, מדי פעם, לדעת שהפוליטיקאים עוד רואים את האדם הקטן ממטר, ולא רק ביום הבחירות. שיידעו לנהוג בזהירות ובצניעות מרבית בכסף שאנו נותנים לידיהם. והכי חשוב, שייתנו לנו סיבה להאמין, ולו לרגע, ששירות בכנסת (ובסך הכל, הרי מדובר בשירות) הוא ייעוד, ולא רק אופציית הכנסה. המשרות הללו אמורות להיות אטרקטיביות לא רק בגלל הכסף, אלא גם, ואולי בעיקר, בגלל שמנהיגים ונבחרי ציבור אמורים לרצות לממש את החזון שלהם לטובת הכלל. תסכים איתי?

    ומעבר לזה, ההצעה של ליברמן עדיין מטופשת ומסואבת בעיני. וגם, מיטיבה עם העשירים. שוב, תסכים איתי?… 😉

  3. בא לי לבכות.

  4. אני נורא משתדלת לשמור על שפה נקיה, אבל כל מה שהצלחתי לחשוב עליו במהלך הקריאה זה טינופת. אביגדור ליברמן הוא טינופת.

    ברור לי שאי אפשר לפטור בכך את האיש והתנהלותו. הלוואי שהיה אפשר, אבל כוחו ההולך וגובר מאיים על כולנו. השם ישמור.

  5. אני מסכים לחלוטין בנוגע לליברמן, וגרוע מזה – הלוואי והוא היה סתם טיפש, לדעתי הוא דווקא חכם ומסוכן. כפי שנאמר, יודע הצדיק נפש בהמתו, וליברמן יודע בדיוק למה בהמות ישראל משתוקקות.

    עם זאת, אני חייב להתעקש – כשעיתון יומי מורח כותרת ענק על מכונת קפה ב-8000 ש"ח הצהובונות מגעילה אותי, וכשכותי בלוגים אינטליגנטים נופלים במלכודת הדמגוגית הזו זה מעציב אותי. אין שום דבר רע במכונת קפה ב-8000 ש"ח בלשכה של ח"כ כשכל משרד עו"ד ממוצע בארץ מתהדר במכונה דומה. אני כותב את זה כסוציאל-דמוקרט מושבע, שרווחת העם וכלכלה סוציאליסטית עומדת בראש מעייניו. זו בדיוק דמגוגיה של רפובליקות בננות ומסיתי המונים – לזעוק ולהתיז ריר בזעם על שטות כמו מכונת קפה אידיוטית, ועל "נבחרים מושחתים" ועל "המונים מסכנים" בזמן שמיליארדים הולכים לכיסי שרי אריסון וחבריה בלי שמישהו מצייץ על כך. לח"כ בישראל יש בעיני זכות מלאה למכונת קפה ולשר בישראל זכות מלאה למכונית פלוס נהג. למנהלי משרדי הממשלה ומוסדות הציבור הישראליים יש זכות מלאה למשכורת מכובדת. הבעיה העיקרית במדיניות הכלכלית הישראלית היא אכן קיצוץ קצבאות ומכירת נכסי המדינה בזיל-הזול למשפחות העשירות, אבל צריך לדעת להפריד הפרדה ברורה בין אלו לבין תנאי ההעסקה (הצנועים למדי) של נבחרי ופקידי הציבור שלנו. הכספים האמיתיים של אזרחי ישראל נעלמים במקומות שהתקשורת לרוב לא נוטה להצביע עליהם.

  6. אני אצטרף אל נמרוד ואתהה כמה אחוז מן המשכורת שלי אצטרך לשלם על מנת להשתמט. לפעמים אני באמת חושב שחיי יכלו להיות הרבה יותר מעניינים לולא עשיתי צבא – הייתי מרגיש על בשרי עוד יותר דברים מטומטמים שמתחוללים במדינה הזו.

  7. אני גם בעד שירות חובה לכולם, לא משנה אם זה שירות צבאי או אזרחי. קנס הוא מעשה אכזרי. אני גם נגד כופר.
    מי שקיבל פטור מסיבות רפואיות, פשוט רצה לשרת, אבל הצבא לא רצה אותו. מגיעות לו זכויות מלאות.
    רדיפת ה"משתמטים" נראית קצת פשיסטית…

  8. לדעתי יש פה סוג של בלבול. צריך לשים לב לסמנטיקה, כי המונחים מבלבלים הרבה אנשים. משתמטים, מעצם ההגדרה הם לא האנשים שראויים לפטור משרות בטחון עפ"י החוק. אלא האנשים שמבחינה מוסרית מתנהגים בצורה שליברמן, בדרכו הפשסיטית, לא רוצה לעודד.
    אני מסוגל, גם בהעדר הגדרה רשמית וחוקית לסטטוס הזה, להגדיר שתי קבוצות אוכלוסיה. אלו שביצעו שירות לחברה ואילו שלא. מכיוון שאני מכיר אנשים שזכו בפטור משירות צבאי (באמצעות התחזות, כי שירות צבאי לא התאים להם לסגנון החיים שבו חשקה נפשם) ובחרו שלא להתנדב לשירות לאומי. האם זה לא לגטימי לבקש מכלל הצעירים הכשירים לתרום מזמן שנה-שנתיים לחברה?
    בשוויץ אומנם יש מסורת של שירות צבאי, אבל דווקא אצל הגרמנים יש מודל שראוי ליבא בחלקו ארצה. בגרמניה ה, גיוס חובה אבל אחוזים מאוד גבוהים בוחרים (כי הם רשאים ויכולים) בשירות אזרחי במקום השירות הצבאי. את השירות האזרחי הם יכולים לעשות כמעט בכל מקום: יצא לי לפגוש מתנדבים גרמנים שכאלה בבתי יתומין בדרום-אמריקה וגם בפאבים נבחרים בירושלים (בישראל הם עובדים עם אוכלוסיות מוגבלות).

    החוק של ליברמן בעייתי כי הוא כולל מעבר לאנשים האלה, שחלקם יכוליים בכיף לשלם מבחינתי עוד אחוז מס הכנסה, אנשים שלא יכולים לבצע שום שירות וגם להם יש: החולים והנדכאים האמיתיים.
    חשוב לציין את הערבים כמובן, שאליהם כיוון ליברמן את החוק שלו. אני מצטער, אבל אני באמת הייתי רוצה לראות צעירי החברה הערבית פועלים למען החברה שבה הם חיים. לא צריך שינדבו ביד-שרה או במגן דוד אדום, אבל אפילו באוגדות הצדקה האיסלאמיות הם לא מוכנים לעשות שירות לאומי (במימון המדינה). למה?
    החוק של ליברמן לא פוטר שום דבר והוא גזעני ומעצבן ולכן הוא חוק רע, אבל זה לא אומר שאין בעיה במצב הקיים, להפך. הבעיה רק מחמירה.

  9. אראלי, אני מסכימה עם הרבה ממה שאמרת, והעלית דברים שבאמת אמורים להיות בלב הדיון. אבל זה לא מקרי שהם לא בלב הדיון, ועל זה יוצא קצפם של הרבה אנשים: בעיית הסמנטיקה ואותו "בלבול", שהוא הכל חוץ ממקרי (ואני לא חושבת שואנדר לוקה בו, אלא דווקא מגנה אותו. אבל זו הזדמנות להתייחס אליו כתופעה).
    כמובן שקיים הבדל עצום בין משתמט לבין פטוּר (בהגדרה האמיתית והמוסרית, לא הפורמלית / בירוקרטית / צבאית). אני מאמינה שההבדל הזה ברור. אבל השיח המתלהם שמתקיים בארץ בשנה האחרונה תומך בעירוב בין השניים בדיוק דרך הסמנטיקה.
    בטח שמת לב לעובדה שרוב הזמן, כשאנשי ציבור וצבא מדברים על מי שלא התגייס, הם משתמשים בלעדית במונח "משתמט" – בין אם מדובר במי שלא יכול היה או במי שלא רצה. כנ"ל בעיתונות הכתובה והמשודרת. "משתמט" הפך, ולדעתי ממש לא במקרה או מתוך חוסר תשומת לב, למילה נרדפת ל"לא שירת" – לא ממש משנה אם האדם לא שירת כי שיקר והתחמק, או כי הצבא לא היה מעוניין בו בגלל מחלה או בעיה נפשית משמעותית.
    תקרא לי פרנואידית (עוד אחד לרשימה 😉 ), אבל לדעתי זו בחירה סמנטית מודעת. אם הופכים את כל מי שלא שירת למשתמט, הדה-לגיטימציה חזקה יותר, דורסנית יותר ויעילה יותר. הרטוריקה פשוטה יותר. לא צריך להסתבך בהסברים ובדקויות. אפשר לתת לעם את מה שהוא רוצה: קבוצה ברורה, הומוגנית בשליליות שלה, שקל לשנוא ולהאשים. וכמובן, מי שמקדם את השיח הזה קוטף את פירותיו כשהוא מצטייר כחומה המוסרית האחרונה שמגינה על כולנו בפני השטפון הזה.

    הצעד הבא של הדה-לגיטימציה הזו כבר מזמן נעשה: כשמוצעות סנקציות שמטרתן להפחית את אחוזי ההשתמטות, מנסחי ההצעה לא טורחים בכלל להבדיל בין משתמטים לבין פטוּרים. הסיבה ברורה – הרי אי אפשר למיין (בטח לא רטרואקטיבית) את כל מי שהצבא פטר משירות, ולבדוק מי זכה בפטור הזה עקב בעיה לגיטימית ומי רימה. אם המערכת היתה יודעת להבדיל, מן הסתם לא היתה פוטרת את מי שהיא יודעת שמשקר. מכמה סיבות (למשל כיסוי תחת) היא משחררת גם את מי שהיא חושדת שהוא משקר, ואחר כך דורשת שזה יתוקן עבורה על חשבון מי שבאמת לא יכול היה לשרת אותה.

    בחברה נורמלית, כאן היה מסתיים הרעיון של הטלת סנקציות חוקיות, מכיוון שכל מחוקק סביר מבין שלא ניתן להעניש חפים מפשע יחד עם אשמים רק כדי להשיג אפקט הרתעה. זה יהיה אקט מתועב. מחוקק סביר היה פונה בשלב הזה לפתרונות אחרים (כמו השירות הלאומי שהזכרת). אבל אנחנו לא ממש חיים בחברה נורמלית, ויותר קל לעשות רווח פוליטי דרך התלהמות מאשר דרך בניית פתרון אמיתי. ולכן אנחנו מוצפים בהצעות כאלה, ולכן נמשך הקמפיין התקשורתי המאסיבי שעובד קשה על טשטוש הגבולות שבין השתמטות לבין אי-כשירות. הבלבול הזה הוא תוצר של עבודה קשה של מי שמאוד מעוניין בו, ולצערי זה מצליח מעל ומעבר. "משתמטים" הפך למושג הבסיסי שלמי שלא שירת או יצא באמצע השירות, והיחס הוא בהתאם, כולל למי שכבר ניחתה עליו מכה אחת בדמות מחלה או בעיה אחרת ונאבק להתמודד איתה. הלוואי שהיתה התייחסות בוגרת ורצינית לנקודות שאתה מעלה בשיח הציבורי שלנו. זה לא קורה, כי יותר קל לקדם שנאה משינוי.

  10. מה שאני בעיקר לא מבין זה הקטע של ה"חצי עם". מדברים כל הזמן על "חצי העם" שאליו שייך הצבא וכאלה.
    א. אני לא מבין מה רע בחצי? חצי זה טוב מאוד. קוראים לזה פשרה.
    ב. אם זה צבא של "חצי עם", למה מדברים על זה שה"רוב" לא מתגייס? "רוב" זה לא יותר מ"חצי"?
    אני חושב שכמה חבר'ה שם התבלבלו. הייתי שולח אותם לשעורי חשבון בכיתה ז'.

    לגבי עניין ההשתמטות, כבר יצא לי לכתוב בעבר די הרבה על השטות הזה שהחליטו לקרוא לה "השתמטות", ועל מה שעומד מאחורי הביטוי הזה ( רק דוגמא אחת מרשימה של כמה פוסטים בנושא: http://gelram.blogli.co.il/archives/51). בואי נאמר, שצביעות זה לא הצד החזק שלי.

    לגבי ליברמן – האיש מלך. לאחר היעלמותו של עוזי כהן מהנוף הפוליטי, ובכלל מהנוף של האנשים שנושמים, חיפשתי מישהו שיחליף את ה"צבע" שהוא נתן לחיים הפוליטיים. אמנם היו לו מתחרים לא מעטים על ה"ירושה" הזו, אבל נראה שליברמן מצליח לתת פייט רציני מאוד לשאר המתמודדים. באותה הזדמנות, למה לא נתחיל בדברים קלים יותר? כמו למשל.. לתת קנסות לאנשים שעוברים לגור במקומות שבהם הילדים שלהם צריכים לנסוע ברכבים ממוגנים כל הזמן..? או משהו אפילו פשוט יותר – לתת קנס לאנשים מבוגרים שמרביצים לחברים שלהם..? 😈


להשאיר תגובה

קטגוריות

