פורסם על ידי: vandersister | דצמבר 5, 2007

נס פח הזבל, או: אז למה בכל זאת שמן עמוק?

אתמול חגגנו בבית האחות את הנר הראשון של חנוכה ברוב שמחה ורעש ומעוז צור. צמד האחיינים שמחו לגלות ערימה נאה של מתנות ששימשו כ"דמי חנוכה", וכך גם יכולנו להרגיש שהחדרנו בילדים את המודעות לחשיבות החג. אחרי הכל, מה מתאים יותר לציון נצחון המכבים מאשר צעצועים של פאואר ריינג'רס, צבי הנינג'ה, באטמן וספיידרמן? גם ככה "אנטיוכוס" נשמע כמו שם של אחד הרובוטריקים. מדודתם המשוגעת (כלומר אני) קיבלו צמד הזאטוטים סביבונים משוכללים, כאלה שנמתחים עם קפיץ, מחליפים צבעים, יורים גיצים ושרים "ים של דמעות" בשני קולות. אמנם השיר אומר "סביבון מעופרת יצוקה", אבל עופרת זה לא בריא, וחוץ מזה צעצועים עם עופרת זה עניין של הסינים, לא שלנו. קצת פטריוטיות.

כתום ארוחה קלה (במונחים פולניים, כלומר רק כפתור אחד במכנס התפקע), שלפה אחותי צמד מגשים ועליהם ערימות של כדורי בצק שחומים ונאים. "זה", החוותה אחותי לכיוון אחד המגשים, "סופגניות רגילות, וזה" – החוותה אל המגש האחר – "סופגניות אפויות, בלי שמן עמוק". מיד נשמע רחש של התפעלות מפי הנוכחים: "אפויות? יופי… זה יותר בריא… אני אקח לי סופגניה אפויה". כמה טוב שיש גם אופציה בריאה כדי לחגוג את החג עתיר-השמן הזה, אמרנו בליבנו, ופנינו לטפל בסופגניות החדשניות, בתקווה שנוכל ללכת עם ולהרגיש בלי, כלומר לזלול סופגניה ולא להרגיש את תחושת האשמה המנדטורית המתלווה לבחירה הגסטרונומית הזו ("זה אפוי, זה לא נחשב!").

אלא מאי? למרות שכולנו חכמים וכולנו נבונים וכולנו יודעים שכולסטרול זה פויה ושמן עמוק זה טריגליצרידים ובצק מטוגן זה מארת האנושות ואבקת סוכר היא מן השטן – מה לעשות, סופגניות אפויות *זה לא ממש טעים*. כלומר בכלל לא. זה די דרעק, למען האמת. יש הרבה מאפים ללא שמן שהם טעימים, אבל כל העניין בסופגניה הוא היותה ספוגת שמן. בלי זה, זה כמו לאכול עוגת חנק או נסורת דחוסה. למה לטרוח? זו כבר סגפנות ולא סופגנית. עינויים זה בשב"כ, ולחלופין בפסטיגל, לא בחגיגת חנוכה משפחתית.

התוצאה: הסופגניות האפויות, כל אחת מקושטת בנגיסה סמלית, מצאו את עצמן בסוף הערב בפח האשפה. זה חבל, לא רק כי לזרוק אוכל זה פויה (ילדים רעבים באתיופיה וכו), אלא גם כי מהסופגניות מוכות הגורל הללו נשדד לא רק השמן, אלא גם כל שמחת החג. אני יודעת שיש אנשים שבאמת מחפשים אופציות בריאות יותר לחגוג את החנוכה, אבל אם כבר החלטתם שאתם לא רוצים או לא יכולים לאכול סופגניות מטעמים כאלה ואחרים – אולי עדיף פשוט לא לאכול סופגניות? לא חבל על עוגמת הנפש? אכלו במקום זה לחם עם ריבה, או עוגיות גרנולה ללא סוכר, או חציר, אבל באמת שחבל על הניסיון לברוא מן יצור כלאיים בדמות סופגניה נטולת סופגניוּת, רק כדי שנוכל לומר "אכלנו סופגניה בריאה". כנראה שאני כופרת בעיקר, אבל נראה לי שסופגניות לא אמורות להיות בריאות. הן אמורות להיות ממאכלי החג – נוטפות שמן, מצופות אבקת סוכר ונדבקות לאצבעות, לפרצופים של זאטוטים תפוחי-לחיים ולבגדים של האימהות של הזאטוטים כאשר הזאטוטים מנגבים עליהם את האצבעות ("לא חמודי, לאאאא!!!"). אולי זה מיושן, אבל אני עומדת על זכותי להאביס את עצמי במאכלים בלתי בריאים בעליל, כמיטב המסורת. סופגניה אפויה ללא סוכר וללא תוספות וללא טעם – הלשם כך עברו אבותינו את האיקנוויזיציה ואלפיים שנות גלות? ויותר מזה, הלשם כך ניצח אופטימוס פריים את אנטיוכוס בקרב הגדול עם באטמן וסופרמן וספיידרמן ופיטרמן*? או פיטר פן, או משהו כזה?

רק עוד מילה אחת על מסורת ועל סוגי מילוי: כבר טעמתי סופגניות עם ריבת חלב, ועם שוקולד, ועם קרם וניל, ועם פיסטוקים, ועם פסיפלורה ועם בצל מטוגן וחצילים – עם כל הכבוד לרצון לחדש, לא יעזור שום דבר: הסופגניה המסורתית עם ריבת התותים מנצחת בגדול. הלא כן? שיהיה לכם סורה חושך שמח!

* כל הזכויות שמורות לאחייני הבכור. הילד החליט שהיות שהכל הולך על משקל "משהו-מן", אז גם פיטר פן הוא למעשה "פיטרמן". מי אני שאתווכח עם הדור הבא?


Responses

  1. כשהיא צודקת, היא צודקת…

    עזבו את החג הזה בשקט. תנו להדליק את כל הנרות. אם כבר בחרתם לאכול ממאכלי החג, תאכלו סופגניה אמיתית, עם ריבה או מה שבא לכם.
    בשנה שעבר קבעתי לעצמ….

  2. לי יש מזל. אני לא אוהבת סופגניות. אבל אני מסכימה במאה אחוז – מיני השעטנז האלה, מתוקים ומשמינים "בריאים" פשוט לא עובדים. חגיגה אמיתית דורשת קלוריות, ואפשר לצמצם בהרבה דברים אחרים (כלומר לקחת רק סופגניה אחת, או להתחלק עם מישהו) בלי ליצור דברי תועבה שכאלה.
    כנ"ל לגבי ימי הולדת. איך אפשר לחגוג עם עוגה דיאט?

    ואנדר: הוי, אני מקנאה… שורת סופגניות שמנמנות תמיד מפתה אותי, במיוחד אם מדובר בקטנות והחינניות יותר. הן נראות פחות מזיקות איכשהו. אבל רק נראות 😀

  3. חג שמח!
    (לך, ולפיטרמן גם)
    (ובכלל, אם כבר סופגניה אז בשבילי בלי ריבה בבקשה. כן, אני יודעת, אבל ככה אני אוהבת. תעזבו אותי בשקט, לא שאלתי לדעתכם)

    ואנדר: אין כמו פיטרמן!
    וכמובן, כמובן. עניין הריבה הוא לטעמי בלבד, אין שום רע בסופגניות נטולות ריבה. לא נכריח אותן ללמוד בכיתה לבד בקצה המסדרון!…
    😛

  4. אני תמיד העדפתי סופגניה בלי כלום על סופגניה עם עיסת סוכר בצבע אדום. ריבת חלב וקרם וניל, לעומת זאת, מגניבים לי את הצורה.
    צר לי לחלוק על דעתך המלומדת.
    וחג שמח!

    ואנדר: חלילה! ראי תשובתי לעלמה עפרונית – אני מתנצלת נרגשות בפני חובבי ריבת החלב, קרם הווניל, השוקולדה, המרמלדה והעדליאדע בסופגניותיהם. כבר ננזפתי קשות על-ידי עמיתה לעבודה שחובבת עד מאוד ריבת חלב, בעוד שאני ועמית אחר בחרנו בריבת התות. כל אחד וטעמו, מסתבר. אבל על חומוס בסופגניה אני מטילה וטו. יש גבול.

  5. חומוס בסופגניה?!

     ואנדר: טרם נתקלתי בזה בעצמי, אבל קראתי בעיתון משהו על זה. יש גם מי שמייצרים סופגניות מלוחות עם כל מיני מילויים משונים…

  6. את רק התבדחת לגבי הבצל המטוגן והחצילים, נכון?
    אם כי… יש בזה משהו מעניין… 😯
    *ממוללת בעצבנות את שולי חולצתה לנוכח האפשרות של עוד התחרפנות קולינארית*

    ואנדר: אכן, התבדחתי. אבל הי, זה לא אומר שאת לא יכולה להרים את הכפפה! או את הסופגניה, במקרה דנן. סופגניית מוסקה וסופגניית סביח  – למה לא, בעצם?…

  7. אכלתי סופגניה רגילה אחת, והרגשתי את העורקים נסתמים. אכן, עדיף לוותר על סופגניות.
    ואם גם ככה עובדים כרגיל, אני לא רואה שום סיבה לחגוג את החג.

    ואנדר: העורקים שלי כבר התרגלו ל- Abuse, לדעתי. מה זה כמה סופגניות לעומת נצח של ג'אנק כזה או אחר… אבל אתה צודק. *sigh*

  8. ברור שהדמויות הללו (למעט צבי הנינג'ה) הם מתנה לחג החנוכה! סופרמן, באטמן, ספיידרמן ואפילו פאוור ריינג'רס (אם כי אפשר להתווכח ואפשר להגיד שגנבו את זה מהיפנים) – הם כולם פיתוח של יהודים, שמאסו בגלותיות והיגרו לאמריקה כדי ליצור את דור גיבורי העל, שישחרר את העולם מזרועות הרשע!

    את לא רואה כאן את מוטיב המכבים מול היוונים שחילחל עד לקומיקסים של ימינו אנו?

  9. טוב, נו, אני קצת סתומה מכל השמן הזה. 😳
    להגנתי, עד לפני כמה שנים היה ברור שלא יבוא בצל בסופגניה ולא ישכון חציל בבצק מסוכר, אבל היום כל הגבולות נפרצו. לעולם אין לדעת. אני די בטוחה שראיתי סופגניה עם פפריקה למעלה באיזו תכנית בוקר השבוע.

    ואנדר: ההיא, כל הגבולות נפרצו, דבר אינו קדוש עוד… אם אפשר לאכול פנקייק עם חומוס, למה לא סופגניה עם חומוס, בעצם? (למרות ששניהם פויה בעיני. די לפיוז'ן!!)

  10. בילדותי עזרתי לפעמים בקונדיטוריה של אבי, ובחנוכה הג'וב שלי היה להזריק ריבה (אדומה, אלא מה) לתוך הסופגניות החמות שזה עתה יצאו מהשמן. ותוך כדי העבודה הייתי דוחף לפי, מדי פעם בפעם, סופגניונת חמימה ופריכה מלאת ריבה… מי שלא טעם סופגניה בצאתה מסיר השמן לא טעם סופגניה מימיו. אבל הוא גם לא נכווה בפיו ולא חטף כאב בטן וגם גערותיו של האופה הראשי, על כך שהוא גורם יותר נזק מאשר תועלת, נחסכו ממנו.

     ואנדר: אויש. נשמע מפתה ומזעזע בו"ז. היום מזריקים גם כל מיני דברים כמו ריבת חלב וקרם פטיסייר וממרח פיסטוקים וחומוס (!!), כך שאני מניחה שכאב הבטן היה חמור שבעתיים…

  11. סופגניה מלוחה זה לא כזה מופרך- כל מי שאכל פירושקי שמנמן (כלומר, מי שעבר במטבח של אמא שלי ביום שישי ממוזל) עם בשר ובצל מטוגן יודע בדיוק על מה אני מדברת. בצק שמרים מטוגן= מוי כיף, למצער.

    בכל מקרה ריבת תות שולטת.

    ואנדר: פירושקי… אח, נוסטלגיה. למרבה הצער, רוב הזמן  סבתי היתה נוהגת להשקיע דווקא במאכל הפולני "בולבייניק", שהוא מעין פשטידה שטוחה וספוגת שמן מתפוחי אדמה וקמח. יציקה מארץ היציקות.

  12. טריש, פירושקי זה אותו דבר כמו פירוגי? כלומר, כיסונים? אני אף פעם לא מצליחה לזכור את ההבדל.

    ואנדר: ומפה לשם נזכרתי בגירסה ההונגרית של הפירוגי, "רנטות קרומפלי", היתה סבתי קוראת לזה. "בצקניות" בעברית יפה, לא?

  13. מצטרפת בחום למחאה. סופגניות אפויות עושות לי אסוציאציות של גרסת הפרווה לשומרי כשרות שמוציאה שם רע לקינוחים ולאוכל כשר גם יחד. לא רוצים קינוח חלבי אחרי ארוחה בשרית? אל תלעיטו את העוברים ושבים בקצפת מפלסטיק ותקראו לזה עוגה. לא רוצים לאכול סופגניה מטוגנת? תחליפו אותה בתותים* או בבריוש. בקיצור, תעשו מה שאתם רוצים אבל אל תעבדו על הציבור התמים.

    ובלי קשר מבחינתי סופגניות זה לא כזה להיט.

    *בציפוי שוקולד מריר כמובן, שוקולד מריר זה בריאות.

    ואנדר: כמובן ששוקולד מריר זה בריאות. למעשה, ארוחת הבריאות האולטימטיבית היא תותים בציפוי שוקולד מריר בלווית כוס יין אדום (בשביל נוגדי החמצון או מה). הבוז לקצפת פרווה!

  14. נא בקרי ב-www.igod.org.il ובדקי את רשימת הקישורים.


כתיבת תגובה

קטגוריות

