פורסם על ידי: vandersister | ספטמבר 6, 2007

בעניין הצלקת שעל המותן שלי

ראיתם את הכותרת הראשית בעיתון "מעריב" היום? עמוד ראשי, מסגרת גדולה ומפחידה, צילום של ראש מפלגת העבודה מחייך את חיוכו הזחוח? קראתם על ה"סנקציות החמורות" שהאיש מבקש להטיל על קבוצה מסוימת של אנשים? לא לאפשר להם לקבל רשיון נהיגה, או להיות רופאים, או לעבוד במשרדי ממשלה?

אז אחרי שנזפנו בהם, קיללנו אותם, ניסינו לאלץ אותם לחתום על כל מיני הצהרות מטופשות של נאמנות עיוורת לצה"ל כמיטב מסורת רוסיה הסובייטית, נידינו אותם מחגיגות יום העצמאות, לא הסכמנו לקבל אותם לעבודה בחברת "חרטא-סופט" ובאופן כללי השתמשנו בהם כשק החבטות הציבורי בעונג רב – החליט אהוד "נפוליאון" ברק לסחוט עוד קצת את לימון ה"עליהום" התקשורתי ולהשיג לעצמו עוד כמה קריאות עידוד מאנשים שלא ממש מבינים בנושא אבל יודעים להגיד "משתמטים זה פויה, כל הכבוד אהוד". במילים אחרות: אם איתרע מזלך ואתה סובל, או שסבלת בעבר, ממחלה או מצב רפואי שבגינו צה"ל החליט לתת לך פטור משירות, אתה תהיה מוקצה מחמת מיאוס ליתר ימי חייך בישראל. לא משנה מה התרומה שלך למדינה בתחומים אחרים. לא משנה שאתה אזרח מועיל, הגון ושומר חוק. לא משנה שבכנסת יושבים גם אנשים שלא שירתו בצה"ל, ואף אחד לא יעז להטיל עליהם סנקציות. לא משנה שמשום מה נגד "חוק טל" אין לברק וחבריו מה להגיד. לא משנה שיש אנשים שבאמת ובתמים לא יכולים לשרת בצה"ל, או שמידת התרומה שלהם בשירות היא אפסית או אפילו מהווה נטל על המערכת ולכן אין סיבה לגייס אותם. לא משנה שאין בכלל דבר כזה, "משתמטים", יש רק אנשים שצה"ל החליט לתת להם פטור מסיבותיו שלו, ובמסגרת החוק הקיים במדינת ישראל. אהוד אמר שמשתמטים זה פויה. אהוד יודע. הוא היה גנרל.

"נפוליאון" ברק ודגנרלים שכמותו אוהבים מאוד ליצור את הרושם ש- א. מדובר במשבר החמור בתולדותינו ו- ב. מדובר באנשים זדוניים שהחליטו על דעת עצמם להשתין בקשת על החוק בישראל. זה לא, חלילה, שצה"ל מחליט לתת פטור לאנשים בעקבות תהליך של מבדקים לקראת גיוס. זה פשוט אוסף של אנשים שקמו בוקר אחד ואמרו, "הי, אני מצפצף על המדינה, בא לי להשתמט! האח!" ועל כן יש לגנות אותם, להוקיע אותם, לגלגל אותם בזפת ונוצות ולעשות רווח פוליטי נאה על גבם. למה לא? זה לא שיש לממשלה דברים אחרים לדאוג להם. למגן את הבתים בשדרות מפני פגיעת קסאמים, למשל, או לנהל מו"מ נמרץ להחזרת החיילים החטופים. או להעביר לניצולי השואה את הכספים שמגיעים להם, עכשיו, ולא בעוד 20 שנה כשהם כבר יהיו מתים. לא, הממשלה אף פעם לא משלמת את המחיר על אלף ואחד מחדליה הבלתי נסלחים, כי תמיד יש מי שיודע איך לתת ל"עם" סיבות אחרות לכעוס. סיבות שיגרמו למישהו אחר להיראות אשם. הממשלה לא אשמה, זה אנשים אחרים שאשמים. תמיד. משתמטים, למשל. זה נורא מרגיז. נכון? יותר מהעובדה שאנשים נהרגו לחינם בפעולות מבצעיות מיותרות במלחמת לבנון השניה והאיש שאחראי לזה הוא עוד ראש ממשלה. יותר מהעובדה שהשר לאיכות הסביבה חושב שכולנו בכיינים ושהזיהום החמור ממפעלי הכימיקלים בחיפה וברמת חובב זה שטויות. יותר מהעובדה שצה"ל הורג מדי יום ילדים קטנים בעזה "בלי כוונה", וזה גורם לכולנו להיראות כמו אוסף של רוצחים חסרי מצפון בתקשורת העולמית. יותר מזה שיש מיליון וחצי אנשים רעבים שארגון "לתת" דואג להם בזמן שהכנסת דואגת לרפד עוד קצת את הכרס של אברהם הירשזון. המשתמטים, זה דבר שראוי לכותרת ראשית בעיתון. רק המשתמטים.

גם אני אחת מאלה שצריך לגלגל בזפת ונוצות. משתמטת. בוודאי משתמטת. איך לא? אז היו לי אבנים בכליה, אז מה? אז הגעתי לחדר מיון פעם אחר פעם עם התקפים של התכווצויות וכאבי תופת, נו, אז? אז עברתי שני ניתוחים בשני בתי חולים והשד יודע כמה בדיקות וטיפולים באמצע, זו סיבה לא לגייס אותי? כן. כלומר צה"ל החליט שכן. זה סיפור ארוך שאני שוקלת לבלגג בפוסט אחר, כי הוא מזעזע ומשעשע בו"ז, אבל השורה התחתונה היא – אחרי שנשלחתי לבדיקות מיותרות ושוחחתי עם תריסר רופאים, וצה"ל החליט לתת לי דחייה אחר דחייה של תאריך הגיוס, נשלחתי לבדיקה אצל "רופא מומחה". הסתבר שה"רופא המומחה" היה פסיכיאטר. צה"ל, שתבינו, רצה לשחרר אותי על סעיף נפשי שלא היה ולא נברא. כי זה הכי קל, והכי מהיר. אגיד זאת שוב. צה"ל היה מעוניין לשחרר אותי על סעיף נפשי שלא היה ולא נברא. במשך למעלה משנה נאבקתי, בכל דרך אפשרית, עד שקיבלתי פטור מהסיבות הנכונות. לא הסכמתי לקבל מצה"ל סעיף נפשי. למרות שזה היה יותר קל ומהיר. כלומר, בשבילם. כדי להיפטר מאנשים שהם לא לגמרי מעוניינים בהם.

מילה אחרונה. לכל מי שיגידו שיש באמת אנשים שמתחמקים משירות שלא בצדק בכל מיני תירוצים, זו תשובתי: נכון. באמת יש אנשים כאלה והם ראויים לגינוי, וזו בעיה שיש לטפל בה. אבל למה בצורה מתלהמת ומבחילה כל כך? לא רוצה צה"ל לתת פטור לאנשים? שלא ייתן. נתן? שיעזבו אותם בשקט. אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, קודם לפטור משירות ואז להעניש על אי-שירות. מה שמפריע לי ביותר בכל הסיפור הזה הוא האופן שבו אהוד "נפוליאון" ברק בחר לטפל בבעיה. במקום לשקוד על מציאת פתרון ממשי ומעשי כמו מסגרת של שירות לאומי או התנדבות למען הקהילה למי שצה"ל מחליט לתת לו פטור, וגיבוש דרכים יעילות לאכיפת המסגרת הזו, הוא מעדיף ללכת בדרכים של ענישה ושל טרור. רק בכוח, רק באלימות, כי באמת אין מספיק דוגמאות להתנהגות אגרסיבית במדינה הזאת. אי אפשר לנסות לפתור בעיות בצורה הגיונית. רק להעניש, להלקות, לחרף ולגדף. אה, ולנופף באצבע בנחישות, בשביל התמונה בעיתון.


Responses

  1. לא נעים לי לספר לך ולמאזינים-סעיף 21 הוא לא סעיף נפשי. משמעותו הפשוטה היא שהאיש או האישה אינם כשירים לשירות. זה שיש לפרופיל הזה סטיגמה זה הדבר הנורא בסיפור.
    אבל מלבד זה-את צודקת. בשלוש מאות אחוז.

  2. נו. ברור. אבנים בכליות זו בעיה פסיכיאטרית! זה עושה כואב, ואז את בבאסה, ומהבאסה את בדכאון, וזה כבר בעיה נפשית! 🙄

    ובלי קשר לגמרי, אבל קצת כן – הצבא שלנו בכלל מעדיף לשחרר את החולים שלא נוח לו לטפל בהם. שניים שלמדו איתי בתיכון, והתחילו את שירותם הצבאי ביחידות קרביות עם פרופיל 97, הצליחו לפתח בעיות רפואיות שונות ומשונות שחייבו ניתוחים וטיפולים יקרים למדי. צבא העם שלנו, שלא היה לו כוח להתעסק איתם או עם הבעיות הרפואיות שלהם (שלא לומר לממן ניתוחים ואשפוזים), פשוט שיחרר אותם ושלום. תדאגו לעצמכם.

  3. אבים – צודק לגמרי, וזה באמת מה שהופך את מסע הציד ההזוי הזה לאכזרי כל כך. אין שום הפרדה בין אנשים עם בעיות רפואיות לגיטימיות, או בעיות נפשיות לגיטימיות – לבין אנשים שמתחמנים את המערכת. אבל כולם מוכנסים לתוך המשבצת הזו של "משתמטים". למה לדקדק בקטנות כשיש Buzzword פוליטי כל כך מוצלח?…

    שרון – צה"ל לא רוצה אנשים עם בעיות. כולל האנשים שצה"ל עצמו גרם לבעיות שלהם. אז מה אם נפגעת בזמן השירות ושוחררת? משתמט! בוגד!! *שעטת המון זועם עם מקלות ולפידים*

  4. גם אני חלק מאותה קבוצה שנכללת שלא בצדק בסנקציות שמוצעות עכשיו, אותם אנשים בלתי רלוונטיים שקיבלו את הפרופיל שלהם מסיבה אמיתית. מיותר לציין שהייתי מתחלפת בשניה עם כל אחת מהבנות האחרות שהמשיכו לשרת בזמן שאני עסקתי בהגנבות, קטעים ושיגועים (תרתי משמע) בבית חולים במשך חצי שנה.
    בלי להכנס לעומק העניין של מהות ההשתמטות, של סירוב הצבא לשאת באחריות על הפטורים שהוא עצמו נותן וכו' – אני לא מצליחה לעכל את העובדה שבאמת לא מזיז לאף אחד שכל הסנקציות שמוצעות עכשיו יפגעו על הדרך בציבור שלא רק שלא עשה שום דבר לא בסדר, אלא במקרים רבים גם כולל אנשים שיותר קשה להם מלאחרים, מסיבות רפואיות או נפשיות. כלומר, אשכרה לדרוך על אנשים שגם ככה במקרים רבים נאבקים לקום מהרצפה. הכל בשם המדינה והקולקטיב – יותר חשוב להעביר מסר מאשר לנהוג בהוגנות כלפי האזרחים שלך. אז נדפוק גם את מי שבאמת יש לו בעיה, אז מה? ממילא אלה חיילים סוג ב' ובטח גם אזרחים סוג ב', לא? 👿
    זה לא באמת צריך להפתיע אותי, אבל זה מדהים אותי. ומעציב אותי. ובהחלט גורם לי להצטער שכל כך רציתי להשאר בצבא בזמנו.

  5. אני לא חלק מאותה קבוצה, אני חלק מהקבוצה שדווקא היה מאד פטריוטי (עד שהוא היה בתוך המערכת ולמד לזלזל בה כמו שמגיע לה), ובמשך זמן ארוך לא אהב את התופעה, אבל זה בעיקר בגלל שהכרתי הרבה אנשים שבאמת הלכו לקב"ן כדי להוציא פטור נפשי (איזה דמיון יש לאנשים בקטע הזה)..

    כרגע לדעתי לא משנה מה הסיבה לאי-השירות, כל עוד הצבא משחרר אנשים שכן רוצים לשרת (והוא משחרר המון בנות שלדעתו אין בהן שימוש.. למשל) הוא לא יכול "לקטר" על המשתמטים.

  6. Duvash, גם לי אין ומעולם לא היתה לי חיבה יתרה למי שהלכו לקב"ן כדי לקבל פטור על בעיה דמיונית, כלומר – שיקרו את דרכם אל פרופיל 21, בעיקר מפני שאנשים כאלה הם גורם מרכזי ביצירת היחס המזעזע שהחולים באמת מקבלים כשהם כבר מגיעים לבקש עזרה. כמו שמישהו בבלוגוספרה כבר ציין איפשהו, לאלה שמשקרים כדי להוריד פרופיל יש בחירה על איזו "זווית" ללכת (פיזית, נפשית וכו'), בעוד שלאנשים עם בעיות נפשיות אמיתיות וקשות אין בחירה כזו. והעובדה שכ"כ הרבה אנשים בחרו בזיוף בעיות נפשיות כדי לצאת מצה"ל גרמה לכך שעכשיו מתנקמים בבעלי פרופיל 21 באופן קולקטיבי, וזה בלתי נסלח.
    אין לי בעיה, עם זאת, עם עצם קיומה של התופעה של הליכה לקב"ן, כי יש לא מעט אנשים שבאמת זקוקים לזה ובדחיפות, ולא פעם זה מציל חיים. אני מקווה שדעתך השלילית על "התופעה" מתייחסת לאנשים שהכרת שהלכו לקב"ן בתואנות שווא, ולא לכל מי שהלך לקב"ן בכלל.
    ואני מסכימה לחלוטין עם השורה האחרונה שלך. למרבה הצער, פופוליזם תמיד עולה פחות מהתייעלות.

  7. Duvash – ממש כמו ההיא, הכעס שלי על אלה שמזייפים בעיות נפשיות הוא לא רק בגלל תחמון המערכת אלא גם בגלל הנזק האדיר שהם עושים לאנשים שבאמת זקוקים לזה, ושבשבילם נועד פרופיל 21. ואת צודקת לגמרי לגבי הדו-פרצופיות של צה"ל בכל הקשור למדיניות מתן פטורים – היו מחזורים שלמים של מגויסים – ובעיקר מגויסות – שצה"ל לא ממש היה זקוק להם, ולכן קיבלו פטור. לא ממש הוגן שכעת הם יצטרכו לשלם על זה את המחיר.

    אגב – במוסף סוף השבוע של "ידיעות" כתב מאיר שלו על אותו עניין, ושמחתי מאוד לראות שדעתו כדעתי. כלומר, שכל הבלגן התקשורתי סביב עניין המשתמטים מיועד להסיח את דעת הציבור מהבעיות הבוערות באמת, ושבמקום להטיל על קבוצה מאוד לא הומוגנית של אנשים סנקציות ועונשים, מוטב לשפר את מערכת הסינון של צה"ל ולשנות את החקיקה בנושא, אם יש צורך. תמיד אהבתי את מאיר שלו 🙂

  8. לא איכפת לי שיש אנשים שמצליחים לתכמן ולהוציא סעיף נפשי או סעיף רפואי מדומה כדי לצאת מהצבא. ע"פ הנתונים שהתפרסמו, זהו כנראה מיעוט זניח ביותר. מעבר לכך, עדיף שהיד תהיה קלה על חותמת השחרור מאשר אנשים שבאמת ובתמים לא צריכים לשרת יתקעו בצבא ועלול להיגרם להם נזק כזה או אחר. הרי מי שמשקיע מאמץ בלא להיות, עדיף שלא יהיה.
    ואגב, אני מאלה שעושים שירות מילואים קרבי (בשנה הבאה אני אמור להשתחרר). למה? כי אני רואה בזה תורנות חברתית, כמו תורנות שמירה בקיבוץ. וזה יכול להיות לפעמים מאוד נחמד. תלוי עם מי עושים מילואים ומה המשימות.

  9. אבים, אני לגמרי מסכימה איתך לגבי העובדה שעדיף שהיד תהיה קלה על חותמת השחרור מאשר שיגויסו בכוח/בהפחדות אנשים שלא מתאימים בשום צורה למערכת הצבאית.
    אני פחות בטוחה לגבי האמונה ש"מי שמשקיע מאמץ בלא להיות, עדיף שלא יהיה", כי נדמה לי שיש כמות נאה של אנשים שמוכנים להשקיע הרבה מאוד כדי לא להיות בצבא למרות שהם כשירים לשירות – סתם מחוסר חשק, תחושה שלהם מגיע יותר, תכניות יותר מעניינות וכו'. יש מקרים שבהם אדם מוכן לעשות הכל כדי לא להתגייס כי הוא יודע שאין לו סיכוי לצלוח שירות צבאי בצורה סבירה בגלל בעיות תפקוד, אבל אני מניחה שיש גם הרבה מקרים שבהם לאדם יש מוטיבציה סופר-גבוהה להוציא את עצמו מהמערכת פשוט כי לא בא לו לשרת, ואז עצם המוטיבציה להשתחרר לא בהכרח מעידה על כך שהוא לא יכול היה להיות חייל סביר, או שמשהו היה קורה לו בצבא. כלומר, חייל כזה יהיה ממורמר ומתוסכל, אבל לא מעבר לזה, ומרמור ותסכול הם לא נעימים, אבל בהחלט לא טראגיים. כל עוד אדם כזה לא יגיע לקרבי או לעמדה משמעותית, למנטליות שלו לא באמת תהיה השפעה שלילית על צה"ל. אולי רק על האנשים האומללים שעובדים איתו. 😉
    אבל זה לא משנה, כי ממילא אין דרך להבדיל בין מי שלא רוצה להתגייס מתוך ידיעה שהוא לא יכול, לבין מי שלא רוצה להתגייס כי לא הולם אותו ירוק זית, או שמתאים לו להתחיל ללמוד שלוש שנים מוקדם יותר.

  10. נ.ב. גם לי נראה שמתוך המשוחררים/פטורניקים, האחוז של המשתמטים ע"י הונאה הוא קטן בהרבה ממה שמנסים למכור לנו. במיוחד עם פרופיל נפשי – אם רק 5% מקבלים פטור מסיבות נפשיות, זה פחות או יותר הולם את אחוז האנשים באוכלוסיה שסובלים מבעיות נפשיות משמעותיות. סכיזופרניה, הפרעות אישיות קשות והפרעה בי-פולארית, למשל, משפיעות ביחד כבר על משהו כמו חמישה אחוז מהאוכלוסיה, וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון דכאון קליני, הפרעות חרדה חמורות ושאר מריעין בישין. כנ"ל לגבי הסבירות ש-2.5% אחוזים משתחררים על בעיות פיזיות. לגמרי הגיוני. אבל כמובן שהפופוליזם מחייב להפנות את הזרקור דווקא לקבוצות הללו ולא, נגיד, ל-11 האחוזים שמצילים את המדינה בישיבה, pun intended.

  11. יפה כתבת.

  12. ההיא: חייל ממורמר ומתוסכל, בתפקיד קרבי הוא חייל מאוד לא טוב. הוא אפילו מזיק במקרים מסויימים. אני לא רוצה אחד כזה לידי. גם בתפקידים שאינם תפקידי לחימה, חייל כזה יכול להזיק.

  13. אבים – בהחלט, לכן כתבתי "כל עוד אדם כזה לא יגיע לקרבי או לעמדה משמעותית".

  14. לאחרונה עניין המשתמטים הפך להיות שיחת ברזייה בכל מקום בערך, גם בצבא. בכל שיחה כזאת מצאתי את עצמי בדעת מיעוט, כועס על העליהום שקורה בדיוק עכשיו, כשצריך לאגד את העם שוב סביב איזו גחלת ציבורית לפני שיוצאים לעוד מלחמה.
    שמחתי לקרוא את הפוסט הזה. תודה על השפיות.
    שנה טובה גברתי (:


כתיבת תגובה

קטגוריות

