פורסם על ידי: vandersister | יולי 24, 2007

שתמותו. בייסורים קשים

אני אדם ליברלי מטבעי, ואני מאמינה שצריך, וחשוב, לתת לאנשים הזדמנות לעשות את הדבר הנכון וההגון, כי אולי בכל זאת יש בכל אחד מאיתנו גרעין של טוב בסיסי, שתמיד יש סיכוי שיבוא לידי ביטוי. כולנו מסוגלים לעשות טעויות, אפילו טעויות קשות עם השלכות חמורות ביותר; לכן אני מאמינה שחשוב לדעת לסלוח, ולהבין, ולגלות חמלה. אפילו כשזה קשה.

אבל יש דברים שאין עליהם סליחה ואין עליהם מחילה, ולא יכולה להיות. מעריב של היום כותב כי איזָה שדה, בתו בת ה- 80 של האלוף יצחק שדה ז"ל, הותקפה בביתה על-ידי שלושה פורצים שנכנסו לביתה, כפתו אותה עם סרט דביק ונמלטו עם שלל של 300 שקלים, מכשיר סלולרי ומחשב. הידיעה הופיעה בחלק הראשי של העיתון – לא בגלל המעשה המזוויע עצמו, אלא בגלל שהוא קרה לבת של אחת מדמויות המפתח בתולדות המדינה. ברם, בהחלט לא צריך להיות אישיות מפורסמת או צאצא של אישיות כזו בשביל להיקלע לאותה סיטואציה. כל מה שצריך הוא להיות זקן וחסר ישע. העיתון פירט מקרים אחרים: זוג ניצולי שואה בני 80 שהותקפו בביתם, כאשר הגבר ספג מכות רצח והושלך לאמבטיה חסר הכרה; אישה בת 68 שהותקפה בביתה על-ידי שלושה גברים שהיכו אותה באכזריות ושפכו עליה אקונומיקה, ורק בנס ניצלו חייה; אישה בת 79 שהוכתה, ידיה נכפתו ופיה נסתם בסמרטוט, כדי שצמד שודדים יוכלו לברוח מביתה עם שלל של 500 ש"ח. ועוד ועוד מקרים, לא חסרים.

אז אני לא מאמינה בעונש מוות, ואני כן מאמינה שצריך לתת הזדמנות שניה, ולאפשר לפושעים להביע חרטה, לכפר, לתקן את דרכיהם. אבל לא במקרים האלה. למקרים האלה אין תקנה ואין "שיקום", אין סליחה ואין חנינה, כי אלה איבדו כל צלם אנוש. זוגות או שלישיות של בריונים, מפוצצים במכות זקנים חסרי ישע, מתעללים בהם וגונבים את כספם. גיבורים גדולים, להתעלל בחלשים, בקשישים. להראות כמה אתם "גברים", כמה יצאתם גדולים עם הכמה מאות שקלים העלובים שהצלחתם לגנוב. פסולת אנוש מהסוג הגרוע ביותר. בשבילכם אין לי מחילה, ולא סליחה, ולא הבנה. בשבילכם יש לי רק רצון שתירקבו לאט ובייסורים רבים מאחורי סורג ובריח. שלא תזכו שוב לנשום אוויר חופשי, שלא תוכלו למחות מזיכרונכם לעולם את פניהם החבולים ושותתי-הדם של הזקנות והזקנים שבהם התעללתם. אני מאחלת לכם גיהינום עלי אדמות. כי זה בדיוק מה שמגיע לכם.

מן פוסט עצוב שכזה.


Responses

  1. בדרך כלל אני בעד מוות לאנשים מיותרים ובלתי רצויים, אבל…
    אפשר לבדוק לדוגמא כמה מתוך מעשי השוד האיומים הללו נובעים ממצוקת סמים (קרי, שהשודד בסך הכל היה צריך קצת כסף בשביל המנה וחצי הבאות). אם האחוז הוא ניכר, הנה סיבה טובה לעשות תכנית מקיפה של לגליזציה של סמים קלים ופיקוח ממשלתי על נרקומנים המכורים לסמים כבדים (הכולל את אספקת הסם).
    אם, למשל, מתברר כי אחוז גבוה ממעשי השוד הללו נעשה בידי בני מיעוטים על רקע מצוקות כאלה ואחרות, הנה לך נקודה אחרת שאפשר לטפל בה.
    בקיצור, אני לא הומניסט, ואני חושב שהאדם הממוצע רע בתוך תוכו יותר ממה שנהוג לחשוב. אלא שאני גם חושב שכמות מקרי התפוז המכני פר סה הם לא רבים במיוחד. היות וכך, אפשר להקצות משאבים לאומיים לטיפול בבעיות שמביאות לתופעות השוד האיומות הללו, במקביל לטיפול ענישתי הכי חמור שרק אפשר למי שמבצע את מקרי השוד האלה.
    ועכשיו שאלה – נניח ואת שודדת שמחליטה לבצע שוד. את העברה המוסרית כבר ביצעת בעצם קבלת ההחלטה. כעת, נשאר רק לתכנן את מי תשדדי. האם תשדדי את הטרף הקל, שנותן לך סיכוי לא רע לצאת עם שלל כלשהו מבלי להתפס, או שתלכי על הטרף המסובך, שנותן לך סיכוי קטן לצאת עם שלל גדול מבלי להתפס? ונגיד שאת בנאדם לא מתוחכם במיוחד שמודע למגבלותיו השכליות והמוטוריות – האם לא תחליטי קל וחומר ללכת על הטרף הקל?
    בקיצור, מה שאני רוצה להגיד זה שברגע שהחלטת לשדוד, הפכת לפושעת מוסרית. כעת זה כבר לא ממש משנה את מי תשדדי.

  2. מסכים איתך לחלוטין. זה באמת מזוויע לשמוע דברים כאלה.
    לפני כמה ימים שמעתי ברדיו על שוטר מג"ב שהורשה בתקיפה ואונס של קשישה ניצולת שואה. אני לא חושב שאפשר לרדת יותר נמוך מזה. עם זאת התחושה היא שהיחס שמגלה המדינה ומוסדותיה כלפי ציבור הקשישים (דהיינו ניצול ציני במשך כל חייהם לצורך בניין הארץ ושימוש בניצול השואה כלגיטימציה להקמתה וביצוע סחיטה של ממשלות אירופה בכדי לזרוק את כל הציבור הזה בצד הדרכים שהם בנו לאחר שאבדה בהם התועלת) נותן לגיטימציה בשתיקה להתנהגות זו שאנחנו עדים אליה. פעם לפסוק "והדרת פני זקן" הייתה משמעות, לא עוד כנראה.

    ואנדר: הוצאת לי את המילים מהפה. המדינה הזו מתעללת באזרחים הוותיקים שלה יום יום ושעה שעה, ואין ספק שיש לזה השפעה על היחס של החברה הישראלית בכלל כלפי קשישים. ועם כל הרעש שעשו סביב כספי הפיצויים לניצולי שואה, הם עדיין תקועים במשרד האוצר. ביזיון לכולנו.

  3. צודקת לגמרי…. פשוט בזיון לאן הגענו.. 😡
    זה נושא שאני פשוט כמעט נמנעת לגעת מרוב הגועל והכעס (זעם ) שהוא מעורר בי..
    חוסר האנושיות. באמת אני מאחלת להם שיחיו עם זה כל החיים.. שירדוף אותם עד שישתגעו מהמעשה שעשו.. גועל נפש.

    ואנדר: אמן סלה 😦

  4. כלכלן – אני חושבת שיש שם משהו מעבר לשיקולים הקרים והקרניבוריים של מי יהיה קורבן יותר נוח, וזה עוד אספקט מחליא במיוחד של העניין. בהרבה מקרים יש שם overkill שאי אפשר לטעות בו. הרבה תוקפים מפוצצים את הקורבן המבוגר במכות בצורה כזאת שברור שהיתה התענגות על האלימות עצמה. שזה לא נעשה כדי "להוציא ממנו איפה הכסף" ובטח לא כדי לוודא שלא יזיק/יפריע להם במלאכת הקודש של שדידת הקצבה שלו. רבים מהם הולכים על המקסימום ועושים מהבן אדם שק חבטות כזה, שהם מוודאים שאם ישרוד, הוא ימצא את עצמו מבלה את שארית חייו במאבקים שיקומיים.
    אגב, למרות שאני מבינה את הטיעון שלצפות משודד לבנות לעצמו סולם מוסרי של קורבנות זה לא ריאלי, לא יעזור כלום. מי שבוחר לקחת מאלה שיש להם הכי מעט תמיד יקפיץ לי את הפיוז יותר.

  5. כלכלן – אני עם ההיא בעניין הזה. מי ששופך אקונומיקה על אישה זקנה שקשורה לכיסא, הוא לא נרקומן נזקק ולא בן-מיעוטים מקופח ולא אביון במצוקה, אלא הוא פשוט סדיסט. אין שום הצדקה להתעללות כזו. נקודה. וחייבים למתוח קו אדום עבה מאוד מאוד מאוד בעניין הזה.

    ולמען האמת, קצת מקומם אותי שהשתמשת בביטוי "תופעות השוד האיומות הללו". השוד הוא לא הנקודה כאן, והשוד הוא לא מה שאיום. מה שאיום הוא התקיפה, ההתעללות בבני אדם חסרי ישע. מבחינתי זה קצת כמו לומר שמעשי אונס אכזריים באים על רקע מצוקה של גברים שזקוקים לסקס בצורה דחופה, אז בואו נהפוך את הזנות לחוקית כדי לטפל בבעיה. אין שום קשר בין הדברים. מי שחושב שיש לו זכות לנקוט באלימות כלפי אדם אחר, חלש ממנו, כדי לכפות עליו את רצונו – לא ראוי לשום הבנה ולשום התחשבות. וכל שיקול אחר הוא נטול משמעות בעיני.

  6. מערכת החוק במדינת ישראל סלחנית מאד כלפי פושעים. מילא שסולחים לפוליטיקאים מושחתים או בכירים שמעלו, אבל העובדה שמגלים סלחנות כלפי פושעים אלימים מחליאה אותי בכל פעם מחדש. לא מעניין אותי שיקום ולא מעניינת אותי חרטה. מבחינתי מי שנהג באלימות קשה – רצח, אנס, הטיל מום, או פצע קשה אדם, מן הראוי שישאר מאחורי סורג ובריח עד בוא המשיח. לא מעניין אותי מה הרקע ממנו הוא בא או מה היו הנסיבות. מאסר עולם במובן האמיתי של הביטוי הכרחי – זכותנו וחובתנו להגן על עצמנו מפניו ובכל מחיר.

  7. סבבה, ובעיני השוד הוא איום יותר. מהסיבה הפשוטה שהוא העבירה המוסרית הראשונה. הוא מייצג את ההחלטה של אותו אדם לצאת ולנכס לעצמו (באלימות, סביר להניח) משהו שהוא לא שלו, משהו שהוא של מישהו אחר. הדרך להשגת המשהו הזה, כאמור, מלווה באלימות, ולכן היא רק פועל יוצא של פעולת השוד. זה נכון ששודדים כאלה ואחרים מגלים יותר או פחות סדיזם לעומת עמיתיהם, ומקרה האקונומיקה הוא מזעזע בכל קנה מידה. אבל אנחנו יכולים לשבת ולקונן עד מחר ולהצביע על כל האנשים הנוראים האלה, לזרוק אותם לקלבושים עד שיתפקעו (הקלבושים) ולקלל אותם עד הודעה חדשה. מה זה יעזור?
    נגד פעולות איבה שכאלה, לדעתי, יש לנקוט בצעדים חמורים. אם היינו יכולים, הכי טוב היה ללכת על השיטה של קורט וונגוט ב"עריסת חתול" – הקרס. אבל היות וזה לא מי יודע מה מציאותי, צריך לטפל בבעיה מהשורש.
    אני לא בעד אלימות, ואני מאד מאד לא אוהב אנשים אלימים. אני לא חושב שמי שפשע זכאי להתחשבות. אני רק חושב שבתור חברה, אנחנו צריכים להעניש אמנם את מי שכבר פשע, אבל לפעול כהלכה על מנת למנוע באמת מתופעות כאלה להישנות בעתיד.
    ואני ממש לא חושב שמעשי אונס באים על רקע מצוקה של גברים שזקוקים לסקס בצורה דחופה. גברים שצריכים סקס בצורה דחופה, דחופה ממש, ישיגו סקס בהסכמה או שיזמינו נערת ליווי. אין כל קשר, לדעתי, בין אונס לבין סקס. יש קשר בין אונס לבין הפעלת כוח, זה הכל. וגם זו תופעה שיש לטפל בה, במקביל לענישת האנסים.

  8. ועוד משהו קטן, בעיקר לחזי. כשאתה אומר "לא מעניין אותי מה הרקע ממנו הוא בא או מה היו הנסיבות", אתה למעשה אומר "זה לא מעניין אותי כי אני יודע שלי ולקרוביי יש פוטנציאל נמוך להגיע למצב הזה". אבל דמיין לעצמך שלא היה לך או לקרוביך פוטנציאל נמוך להגיע לזה. האם גם אז זה לא היה מעניין אותך? נניח שאתה בסדר והכל בסדר, אבל משום מה הילד שלך (טפו טפו טפו) יוצא ממש דפוק, לא משנה כמה אתה מנסה לחנך אותו. פשוט דפוק. יותר מדי השפעות סביבתיות לא טובות, קצת בעיה פסיכיאטרית, עוד כמה בעיות התנהגות והשתלבות בסביבה. יום אחד הילד הולך ושודד ופוגע בקשישה. גם זה לא יעניין אותך, למרות שהוא בשר מבשרך ולמרות שאתה יודע שאילו הוא היה מטופל כהלכה (נניח) באמצעות גורמים כאלה ואחרים, הוא לא היה מגיע לאן שהגיע?
    מה שאני מנסה להגיד הוא, אמנם אין תירוצים, אבל זה יהיה מתחסד מאד להגיד שזה לא מעניין אותנו בכלל מניין מגיעים האנשים הללו. מתחסד כי אנחנו היינו עלולים למצוא עצמם במצבם. דמיין את עצמך מאחורי מסך הבערות של ג'ון רולס. כעת יש לך אפשרות לבנות את החברה כך שתטפל בבעיות של אנשים או שלא תטפל בהן ורק תטפל בענישה לאחר מעשה. האם גם מאחורי מסך הבערות, כשאין לך שום אינפורמציה כלשהי על מי אתה ומה אתה בעולם, האם גם שם "לא יעניין אותך מה הרקע ממנו הוא בא או מה היו הנסיבות"?

  9. כלכלן, אני מסכימה איתך שחשוב לטפל בשורש הבעיה ולא רק בסימפטומים. זו חובתנו כחברה נאורה. אבל אני לא מסכימה שהשוד הוא העבירה המוסרית החמורה ביותר שממנה נובעים כל יתר הדברים. מה לגבי אדם שקיבל את ההחלטה לגנוב מזון למשפחתו הרעבה? האם המעשה שלו גרוע כמו אדם שגונב כדי לממן לעצמו סמים? או האדם שגונב פשוט כי הוא לא מוכן לעבוד ולהתפרנס כמו היתר? או האדם שגונב, וגם מתעלל פיזית ללא שום סיבה באנשים שמהם הוא גונב?

    יש הרבה מאוד אנשים עניים ובמצוקה אמיתית, שלא הופכים לאלימים. מנגד, יש אנשים אלימים שחיים חיי מותרות ושפע. האלימות היא לא דבר שנובע מהשוד, אלא היא עומדת בפני עצמה ומעידה על האופי של האדם שנוקט בה, יותר מאשר על הרקע הסוציואקונומי שלו. בעיני, חשוב לעשות את ההפרדה הזו. כי אלימות לא נובעת ממעשה השוד – היא החלטה מוסרית מסוג אחר לגמרי. אפשר לגנוב גם בלי להרביץ. כשמישהו מחליט להרביץ, זה בא ממקום אחר לגמרי מהצורך להשיג כסף, מכל סיבה שהיא.

    בעיני האנלוגיה לאונס היא מאוד נכונה, כי האנס לא רק מפעיל כוח על הנאנס/ת, אלא הוא גם בא על סיפוקו המיני כשהוא עושה זאת, אז ועוד איך יש קשר לסקס. יש כאן צורך, בדיוק כמו הצורך לכסף, הבעיה היא הדרך שבה אדם מנסה לענות על הצורך הזה. התירוץ של הרבה מאוד עברייני מין הוא ש"היא היתה פרובוקטיבית" או ש"הם לא הצליחו להתגבר על היצר". חשוב שנבין שהדברים האלה הם תירוצים לאלימות, לא סיבה. יש הבדל.

    השורה התחתונה היא שאפילו במצבי המצוקה הקשים ביותר ועם הרקע הדפוק והמחורבן ביותר, יש לנו בחירה. ועל הבחירה הזו צריך לשאת באחריות.

  10. נכון.


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

קטגוריות

%d בלוגרים אהבו את זה: