פורסם על ידי: vandersister | יוני 13, 2007

ישרא-תוכעס

תחת הכותרת "אחותי, בבקשה תתלבשי", פורסם היום ב- Ynet טור העוסק בנושא הכאוב של אופנת הרקטום שפשתה במחוזותינו בזמן האחרון. אם היה לי שקל בשביל כל פעם שנאלצתי לבהות בחריץ התחת של מישהי שהתיישבה לפני באוטובוס, אז הייתי יכולה להזמין לעצמי סופ"ש מפואר ב"מצפה הימים", עם כל הלוקסוס והתוספות. את הכותבת עניין הנושא של חשיפת-יתר בעיקר מהפן הדתי-מוסרי; אותי הוא מעניין מהפן הלוגי, האידיאולוגי והפיזיולוגי. לכל אישה יש זכות מלאה להתלבש בדיוק כפי שהיא רוצה; אבל לפעמים מה שהיא רוצה נראה מטופש להפליא. אני לא יכולה שלא לתהות אם מדובר פה ברצון ובחירה, או בכניעה לגחמה של מעצב אופנה כזה או אחר, גם על חשבון הנוחות הפיזית, ואם יורשה לי, גם על חשבון השכל הישר. לדוגמה, דעתי לגבי נעלי עקב גבוהות היא שמדובר באידיוטיזם חסר תקנה, היות שאין שום ספק שנעליים כאלה גורמות לנזקים כבדים לכפות הרגליים ולעמוד השדרה באופן כללי. הדבר נכון גם לגבי סוגים שונים של חצאיות ומכנסיים, שכופים יציבה לא נכונה וגורמים למוגבלות מוטורית, לטווח קצר או ארוך.

זה התחיל עם המכנסיים ב"גזרה נמוכה" – נמוכה עד כדי כך שאפשר לראות את שערות הערווה של הלובשת מצד אחד, ואת חור התחת שלה (תסלחו לי) מהצד השני. תמיד שאלתי את עצמי, למה לא להסתובב בעירום וזהו. אין לי שום דבר נגד עירום, וגוף זה דבר יפה; יש לי בעיה עם אופנאים שממציאים כל מיני טרנדים הבלותיים, שהם לא רק מגוחכים למראה אלא גם בלתי נוחים ללבישה בצורה קיצונית. דוגמה למצוקה הזו מתגלה יום יום בתחבורה הציבורית: עד שכבר הצליחה הפקאצה המצויה להשתחל למושבה באוטובוס עם מחוך-השחלות האופנתי, הנה הגיע השטינקמוביל לתחנה היעודה, והיא נאלצת איכשהו לגרד את עצמה מהמושב מבלי שהמכנסיים המעונים ייכנעו לחוקי הפיזיקה ויפלו לרצפה באנחת רווחה. לזוועה העכוזית הצטרפה באופן מסורתי חולצת הבטן – כמה שיותר גבוה, יותר טוב. התוצאה: בת ישראל האופנתית נאלצת ללכת בצעדים קטנים ומכווצים כדי שלא ייפול שום דבר משום מקום, ולא יגלה עוד יותר ממה שכבר גלוי כמעט לגמרי. שוב: לטעמי הפתרון הוא עירום מלא. חבל על המאמץ, על הכסף ועל הבריאות שהולכים על הביגוד המזוכיסטי הזה.

הכותבת מפצירה ב"אחיותיה" לכסות את עצמן, כי הן גורמות לאי-נוחות לסביבתן כאשר הן חושפות את עצמן יתר על המידה. והנה השוס: אני מסכימה איתה. יש מידות של חשיפת יתר שגורמות גם לי לאי-נוחות: אבל זה בעיקר בגלל הסוגסטיה המוגזמת שלהן, בד בבד עם הצניעות המזויפת שלהן. כן, שמעתם נכון: צניעות. מזויפת. מותר לחשוף כמעט הכל, אבל רק כמעט. למה? התחסדות מיותרת. כאמור, מצידי עדיף עירום מלא על עירום מלא אבל עם "יעני" כיסוי.

ברם, ופה ההבדל המהותי ביני לבין הכותבת המוכשרת ב- Ynet – יש גם סוגים אחרים של לבוש, הופעה והגיינה שגורמים לאי-נוחות מאוד מאוד כבדה לסביבה, אבל לא מרבים לדבר עליה, כי משום מה לציבורים מסוימים ישנה חסינות מפני דיון באורחי הלבוש שלהם. יותר משמפריעה לי התצפית הבלתי-רצונית על הרקטום של לובשת המכנסיים הנמוכים, מפריעות לי ארבע שכבות הביגוד שמתעקש הגבר החרדי המצוי ללבוש בימים החמים ביותר בשנה. יותר משמציק לי המראה של עצמות אגן של בנות-עשרה הדחוסות אין-אונים בתוך ג'ינס של ילדה בת חמש, מציקה לי הצחנה הבלתי נסבלת של אנשים שלא טורחים להתלבש בצורה הגיונית לאקלים המקומי, ולא אוהבים, לפי כל הסימנים, להתרחץ או לשטוף את בגדיהם יותר מפעמיים בשנה.

כך שמבחינתי, אם אפשר לקיים דיון מפציר ונואש כל כך ("בבקשה" וכולי) בנושא של ביגוד חסר, אפשר לקיים דיון לא פחות עתיר-תחנונים בשאלה של ביגוד עודף. ולדעתי, בשלב הזה, חסרונות הביגוד העודף עולים על זה של הביגוד החסר: המראה של גוף דחוס בבגד מינימלי ("ננו-בגדים", קראה לזה הכותבת, ואני סבורה שזה דווקא ביטוי חביב) אולי גורם לאי נוחות מסוימת או לסלידה על בסיס אסתטי, אבל בזה מסתיים העניין. גוף מזיע, מסריח ולפעמים ממש מטונף הוא בגדר פיקוח נפש בסביבה מאוכלסת בצפיפות. אולי אפשר לעשות איכשהו הסכם עודפים: החרדים ילבשו מעט פחות ויקלו על עצמם ועל כולנו בימי הקיץ החמים, ובעזרת עוד 2-3 סנטימטר של בד, הפקאצות האופנתיות יוכלו להפריד בין העכוז הימני והשמאלי ללא צורך בשימוש בשפכטל. שכל ישר כבר אמרנו?


Responses

  1. אני חייב להודות שלא הבנתי למי זה מפריע, לעזאזל.
    כלומר, סביר להניח שסקיני ג'ינס, חולציצי ונעלי עקב (טוב נו, לא שילוב משהו) זה לא הדבר הנוח ביותר ללבישה. ועדיין, כל עוד הנפגעת העיקרית היא הלובשת עצמה, צריך לעורר את מודעותה לכפייה התאגידית כדי שתצטרף למהפכה, אבל אין סיבה לנזוף בה על 'הנזק הסביבתי'.
    יש לגיטימציה לדרוש שבנות לא ילכו בחולציצי ומכנסי חריץ מטעמי הגיינה ציבורית בדיוק כמו שיש לגיטמציה לדרוש מהומואים לא ללכת יד ביד. שכל אחד יתנהל במרחב הציבורי איך שבא לו, ושכולנו נלמד לקבל זה את זה.

  2. אהבתי "אופנת רקטום" ו"מחוך השחלות" 😆

  3. דרומי, אם התכוונת אלי, אז בשום מקום בפוסט הזה לא נזפתי בנשים ה"אופנתיות" על נזק סביבתי או על ענייני הגיינה. טענתי היתה שכל עוד ישנן טרוניות מטעמי צניעות, הגיינה, מוסר או כל דבר אחר כנגד תרבות הלבוש החילונית – אין סיבה שלא להעביר ביקורת גם בכיוון השני, כלומר כנגד תרבות הלבוש החרדית. בעיני, יש עקרונות אוויליים בשני הסוגים, שפשוט נוגדים את השכל הישר. מעולם לא טענתי ש"אסור" להתנהל כך בציבור. טענתי שבעיני זה מטופש. מותר גם ללכת, כפי שאומרת אמא, עם סיר לילה על הראש; אבל זה יהיה אידיוטי בעיני באותה מידה.

    ואגב – חייבים להיות חוקים להתנהלות במרחב ציבורי, כי צריך בכל זאת סדר. כלומר, אם מישהו מחליט לעשן באמצע האוטובוס, זה בכל זאת סוג של התנהלות שאני לא מוכנה לקבל, כי זה כופה עלי עישון פאסיבי. אבל בגדים זה כבר סיפור אחר – אף אחד לא מכריח אותי ללבוש את הזוועות האלה.

    חושפת – תודה 🙂

  4. מסתבר שהמאמר הזה הצליח לעצבן עוד כמה מקוראי Ynet, לא רק אותי:

    http://www.ynet.co.il/homec/0,7340,L-869-18058-20941082,00.html

  5. את מפגע החריץ כבר הפנמתי חלקית, אם כי בפליאה גדולה (לא קר להן שם, כשהרוח מזכירה להן כל חמש דקות שאנו עשויים נקבים נקבים, חלולים חלולים?), וגם עם הטענה שאין נוח מהחוטיני – כפכפי האצבע של התחת – אני כבר לא מנסה להתעמת. אבל אף פעם לא הבנתי וגם לא אבין איך בחורה, גם אם היא מאוהבת בגופה עד אין קץ, מרגישה בנוח ללכת עם מכנסיים שנותנים לעובר ושב הצצה בלתי מתוכננת לאזוריה המיוערים.
    מצד שני, אלמלא האופנה הזאת, לעולם לא הייתי מגלה שבפולין של שנות השישים נהגו לקרוא לשטח האסטרטגי והבלתי גזוז "פידל", על שם הזקן של קאסטרו. who knew?
    :mrgreen:

  6. ההיא – אהבתי את הביטוי "כפכפי אצבע של התחת" – ברשותך, אני מאמצת 🙂

    וממש לא ידעתי שבפולין קראו לזהו "פידל"!! ענק :mrgreen:

  7. בשמחה… 😀
    הפידל הוא אכן כינוי ענק. יש לי תחושה שקיים אוצר בלום של דימויים יצירתיים בתחום הזה שאנחנו לא מודעים אליו. היי, מי יודע אם לנין לא זכה להוקרה בתחום הזה ברוסיה.

  8. בקיץ הקרוב צפוי שגעון חדש בארץ גרמניא: מדבקות שמכסות את הפטמות, וזהו. תחליף ביקיני. אפשר להשיג בצורת לבבות או פרפרים.
    יגיע ארצה, לדעתך?

  9. אכן, כולנו נזכה לראות את die sexy Sticker על פטמותיהן של בנות ישראל הענוגות. אגב, הבודקת מרגיעה: "Tragen sich angenehm, halten super", שזה בתרגום גוגל לאנגלית "Stretchers pleasantly, hold themselves super."

  10. וואו. אכן, פטנט עולמי. אני בספק שזה יתפוס כמו הקרוקס, למשל, אבל בהחלט יש סיכוי שנראה את החידוש הנ"ל גם בחופי הרחצה של ארצנו הקטנטונת! אני רק מקווה שאין לזה מקבילה עכוזית, כי זה באמת יהיה מחליא משהו. 😯


להשאיר תגובה

קטגוריות

