פורסם על ידי: vandersister | מאי 24, 2007

בקשה ותחינה בעקבות מפגש הבלוגרים

אז קודם כל, תודה רבה לכל האנשים שארגנו את הערב – למארחת הנהדרת כרמל – לחתול שלא כל כך היה חתול אבל די נראה כמו חתול – ולכל המשתתפים, על שאפשרתם לי לעבור בפעם הראשונה בחיי את החוויה של "עימות" עם שוטרים שבאו לפזר את הבלגאן. אני מרגישה שעברתי טקס חניכה, מחנונית חסרת תקנה לעבריינית העושה את צעדיה המהוססים הראשונים בעולם הפשע. יש למה לצפות.

במהלך הערב, שמעתי כמה אנשים מדברים בענייני אינטרנט, לרוב דברים שאני לא מבינה בהם כלום, אבל היה בכל זאת משעשע להפליא. התקיימה גם שיחה על בדיחות ומתיחות באינטרנט, מניפולציות של אתרים – בין היתר הוזכר השם של אתר ויקיפדיה. אנשים טובים ומוכשרים להפחיד… אני זקוקה לעזרתכם!

בהיותי מעריצה מושבעת של החלקה על הקרח* ושל מחליק ספציפי בשם ג'וני וויר (Johnny Weir) – אני חברה בפורום החלקה: לא מזמן עלה לדיון הנושא של דף הוויקיפדיה של ג'וני. מסתבר, שיש קרציה אחת שזהותה לא לגמרי ידועה, אבל היא לא סובלת את ג'וני באופן אישי וגורמת לזה שהדף שלו נראה די עלוב. לא שקרי, אבל עלוב. הפרטים שם היו יכולים להיות מנוסחים בצורה יותר מוצלחת – אבל מה שהרבה יותר גרוע הוא הקרב על התמונה שמופיעה בראש הדף. אותה קרציה הכניסה לשם תמונה לא הכי מוצלחת של ג'וני, למעשה אפילו מאוד לא מוצלחת. יש שפע של תמונות ממש מעולות שלו. אנשים ניסו שוב ושוב לשנות את התמונה שם, ובכל פעם גברת קרציה משנה אותה בחזרה. הבנתי שהיה איזה ויכוח די מטומטם על זכויות יוצרים; הפעם האחרונה שבה הצליחו לשנות שם את התמונה היתה עם צילום ממאגר משותף, כשאין בעיה של זכויות יוצרים. בדקתי הבוקר את האתר – שוב שמו את התמונה המכוערת. אני מנחשת שזהו מעשה ידיה של הקרציה.

בקיצור – הידע שלי בתחום הזה מאוד, מאוד מוגבל. אין לי מושג ירוק איך לשנות את הפרטים באתר, איך להכניס תמונה חדשה, והכי חשוב – איך לדאוג שאותה קרציה לא תוכל לחבל שוב בדף. אני מנסה לגייס לטובת העניין כמה אנשים מהפורום עצמו, אבל בינתיים אנחנו די לא מצליחים, חדלי אישים שכמותנו. תשאלו אותנו מה הניקוד המדויק של Triple Toe Loop אחרי הדקה השניה של תרגיל ארוך, נענה בפרוטרוט ואף נביא שפע סימוכין, מקורות ודוגמאות חיות. בענייני אינטרנט – הידע שלנו בד"כ מוגבל להקלדת פוסט בפורום ולחיצה על "Send". אני עדיין מקווה שיקום מישהו בפורום וייכנס, כמו שאומרים בלועזית, באמ-אמא של המחבלים בדף הזה, אבל כמו שזה נראה כרגע, אין הרבה סיכוי שזה יקרה. אנא, עשו את זה למען המולדת, למען תהילתם של בלוגרי ישראל, או סתם בשביל הקטע… הצילו!!!

* כן, אני משוגעת. מעולם לא הכחשתי זאת.


Responses

  1. אהממ… האמת? לא ממש הבנתי. יש קישור לדיון כלשהו בנושא?

  2. הבעיה: מישהי מתעקשת להשאיר בדף הוויקי של ג'וני תמונה מכוערת להפליא. מאמצים לשנות את התמונה נתקלים בהתנגדות ומעשי חבלה של הזאתי. יש גם ניסיון לשנות פרטים אחרים, אבל כרגע המאבק העיקרי הוא על התמונה.

    הנה קישור לדיון שלנו בנושא בפורום שאני חברה בו (אני nikitababe):

    http://z11.invisionfree.com/JohnnysAristocrats/index.php?showtopic=515&st=0

  3. אוקיי, באמת יש שם בעיה של זכויות יוצרים. קראי כאן.

    אני אסביר קצת על רשיון GFDL: זהו רשיון לתיעוד חופשי, והוא דומה מאוד ל-GPL שנוגע לתוכנה חופשית (וגם מגיע מאותו ארגון). באופן כללי, אם מסמך משוחרר תחת רשיון כזה מותר להעתיק אותו, לשנות את רובו ולשתף מחדש (חייבים לשתף מחדש, זה חלק מתנאי הרשיון). המאמרים בוויקיפדיה משוחררים תחת רשיון זה. בעל זכויות היוצרים בתמונה שאתם רוצים להשתמש בה לא מעוניין לשחרר אותה תחת הרשיון הזה, ולכן לא ניתן להשתמש בה בוויקיפדיה. אם יש לך תמונה שמישהו מוכן לשחרר אותה תחת GFDL (או לרשות הציבור, או באיזושהי צורה אחרת שתאפשר להשתמש בה בוויקיפדיה, אני לא כל כך בקיא), אין בעיה להעלות אותה ולהחליף את התמונה שנמצאת במאמר.

  4. יש לי יותר ממישהו אחד שמוכן לתת הרשאה לתמונה. השאלה היא איך מייצרים או משיגים רשיון כזה?… יש לי תמונות שבטוח לגמרי שאפשר להשתמש בהן. חסר רק החלק הטכני של הרשיון וכל היתר.

  5. לא צריך להשיג אותו — רק צריך שבעל זכויות היוצרים יודיע באופן מפורש שהוא משחרר את התמונה תחת GFDL, להעלות את התמונה לוויקישיתוף ולציין את זה בדף התמונה: מוסיפים את התבנית {{GFDL}} ומציינים את יוצר התמונה.

    כדי לעשות זאת:
    1. הכנסי לאתר http://commons.wikimedia.org/ ופתחי חשבון (צד ימין למעלה).
    2. לאחר שיצרת חשבון, מצד שמאל בסרגל הכלים הקליקי Upload file
    3. מכיוון שלא יצרת את התמונה, הכנסי ל It is from somewhere else
    4. ב-source filename הקישי browse ובחרי את הקובץ מהמקום שהוא נמצא אצלך במחשב.
    5. destination filename הקישי את שם הקובץ כפי שהוא יופיע באתרי ויקיפדיה (בד"כ השם המקורי מספיק טוב).
    6. ב-summary הקלידי את הפרטים של התמונה בתיבת הטקסט, הקפידי לא לשנות את הצורה הכללית של התבנית. Permission ו-other versions יכולים להשאר ריקים.
    7. ב-Licensing תחת "Not self-made, but creator allows release under:" בחרי GNU Free Documentation License.

    זהו, עכשיו כל מה שנותר זה להכניס את התמונה למאמר. כשתסיימי נעשה את זה.

  6. ולא צריך שום אישור אחר בכתב, או מייל, או משהו כזה, מצד הצלמת? שלחתי לה מייל זה עתה כדי לוודא סופית של זה בסדר (אם כי אני די משוכנעת שכן).

  7. לא צריך, עד כמה שאני יודע. כדאי לך לשמור תיעוד של האימיילים בינכם אם את ממש לחוצה, אבל אני לא חושב שצריך לחתום על משהו.

  8. אגב, אם את רוצה להיות בטוחה ב-100%, את יכולה פשוט לבקש מהצלמת עצמה להעלות את התמונה.

  9. עידו, בין היתר בהוראות נאמר: if you're not the author: Permission of author (quote)- please also forward it to permissions@wikimedia.org; you still have to select the appropriate license in the dropdown box or add one below the summary

    ההוראות שלהם מופיעות כאן:

    http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:OTRS

    אז כנראה שכן צריך איזשהו אישור רשמי… אללה ירחמו…

  10. אכן צדקת. אבל בעצם, אם יש לך את האישור של הצלמת, פשוט שלחי אותו אליהם וחכי לקבלת אישור.

  11. נ.ב. מאוחר: אני מתחיל להבין מה כל התלונות על הביורוקרטיה בוויקיפדיה. יש שם סבך עמוק ודביק של דפי מדיניות, פרוצדורות וביקורות כשכל מה שרצינו זה להחליף תמונה בערך. קשה, קשה.

  12. כן 😕 קרציות שכמותם. טוב, אני ממשיכה בעוז – דיווחים בהמשך, והמון תודה על העזרה! עוד ננצח את הביורוקרטים!

  13. להגנת ויקיפדיה יאמר שכל שכבה כזו נוספת רק אחרי שנוכחים שהשכבה הקודמת לא הצליחה לעצור את מפרי זכויות היוצרים.

  14. כן, אבל ידיד מהפורום ואנוכי עושים כרגע מאמצים כבירים להחליף את התמונה שם, רק שאין לנו מושג איך לעשות את זה… פתחנו חשבון כמו שצריך – רשמנו את התמונה עם הרשיון המתאים – אבל איך לעזאזל משנים את התמונה בדף עצמו?… הושיעו… 😥

  15. זה דווקא מאוד פשוט. תני קישור לדף התמונה ואני אעשה את זה.

  16. vandersister נחטפת! למשחק איך גיליתי את האינטרנט

  17. עידו – המון המון תודה על העזרה! איכשהו ידידי האמריקאי מפלורידה הצליח להבין איך מתפעלים שם את העסק (גם בזכות ההסברים שלך), והתמונה שם הוחלפה! עכשיו נשאר רק לראות אם היא אכן תישאר שם לאורך זמן. אם לא, כנראה שיפרוץ משבר בינלאומי… 😉

    תודה לך 🙂

  18. בבקשה, תבואי כל יום.

    אגב, ראיתי עכשיו שמישהו החזיר את התמונה הקודמת, ושיניתי שוב לתמונה החדשה. מי שעשה את זה לא השאיר הסבר למה, ואם לא יסביר גם בפעם הבאה כבר נמצא למי לפנות כדי לטפל בו.

  19. מה?? 😯
    אלוהים אדירים, איזו חוצפה!!! אני אומרת לך, יש מישהו שמחבל בדף הזה בכוונה תחילה!! לא תיארתי לעצמי שהתמונה תעוף שוב, כל כך מהר… זה פשוט מרתיח… אתה מבין עם מי יש לנו עסק?… בשמחה אשלח מכתב תלונה זועם, רק תאמר לי לאן 👿


להשאיר תגובה

קטגוריות

